رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی خبر داد

اجرای مگاپروژه‌ها با منابع صندوق توسعه ملی


رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صیانت و توسعه منابع از اهداف تشکیل صندوق است و صندوق کمک بودجه دولت و دستگاه‌ها نیست و باید منابع آن به قدری افزایش یابد که اگر نفت و گاز نفروختیم بتواند بودجه کشور را پاسخگو باشد.
مهدی غضنفری در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: با گذشت ۱۰ سال از عمر صندوق به اعتقاد من زمان آن رسیده که صندوق استراتژی جدیدی را انتخاب کند و می‌توان روش‌های جدیدی را برای موفقیت صندوق اتخاذ کرد.
به گفته این مقام مسئول صندوق توسعه ملی به شرطی می‌تواند در مسیر توسعه قرار گیرد که منابع آن آسیب نبیند و نباید فراموش کنیم که نام اصلی صندوق توسعه ملی، صندوق ثروت ملی است و صندوق ثروت ملی در دنیا به این توجه دارد که منابع خود را از دست ندهد و این صندوق‌ها در هیچ کجای دنیا تسهیلات نمی‌دهند و ممکن است اوراق قرضه منتشر کند، سهام از داخل وخارج کشور بخرند و در کل از منابع خود صیانت و حمایت می‌کنند تا در هدف دوم این منابع را در خدمت توسعه قرار دهند.
صندوق کمک بودجه دولت و دستگاه‌ها نیست
وی با بیان اینکه هدف صندوق در کوتاه‌مدت اصلاح نظام‌نامه است و شعار بنده ۲۰، ۳۰ و ۵۰ است افزود: یعنی صندوق باید حداکثر ۲۰ درصد از منابع خود را به اذن رهبر معظم انقلاب در اختیار دولت قرار دهد در حالیکه هم‌اکنون این رقم ۶۰ درصد است.
غضنفری گفت: ۳۰ درصد از منابع صندوق باید در اختیار بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی به صورت تسهیلات پرداخت شود و حتی اگر امکان آن فراهم بود ۲۰ درصد سهم دولت را نیز به صورت تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم البته باید توجه داشت که بازپرداخت باید به صورت ارزی باشد.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد منابع صندوق نیز باید صرف سرمایه‌گذاری در فرصت‌هایی شود که نرخ سود بالا و ریسک پایین دارد و زود بازده هستند و این امر نیازمند تغییر نظام‌نامه است.
معوقات صندوق را به صفر می‌رسانیم
وی با اشاره به اقدامات انجام شده طبق مصوبه صندوق که اجازه تملک دارایی می‌دهد گفت: همچنین با واگذاری سهام ارزشمند در ازای بازپرداخت تسهیلات می‌توان امیدوار بود که معوقات صندوق را به صفر برسانیم زیرا اجازه تملک دارایی، سهام و ارز دریافت می کنیم و صندوق در مسیر صیانت از منابع گام برمی دارد.
غضنفری تأکید کرد: ما در دوران جدید، براساس حکمرانی صحیح صندوق حرکت می‌کنیم و نگرانی مخاطب و مسئولان را به این شکل بهبود می‌دهیم که در ابتدا حفظ صندوق و دوم کمک به توسعه صندوق را مدنظر داریم و این تدبیر موجب می‌شود که بازپرداخت اولویت اول ما باشد.
وی با بیان اینکه باید تسهیلات به صندوق بازگردد تا در موارد دیگر نیز سرمایه‌گذاری شود افزود: رسوب پول در پروژه‌های خاص منجر به سود نمی‌شود و توسعه کشور را به ارمغان نمی‌آورد تنها سبب ثروتمند شدن صاحبان پروژه خواهد شد. اینکه عده‌ای نقش صندوق را به بقای خود محدود کردند خطای بزرگی است و این مشکل حل می‌شود.
تغییر روش تسهیلات دهی
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزارتمیراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و معاونت فناوری ریاست جمهوری و مناطق آزاد، گفت: این تفاهمنامه‌ها در چهارچوب سیاست‌های جاری صندوق در امر تسهیلات دهی و کمک به نهادهای اقتصادی است.
وی اضافه کرد: سیاست‌های جدید از سال ۱۴۰۱ شروع می‌شود و در واقع ورود به دنیای سرمایه‌گذاری، خرید سهام و مشارکت در پروژه‌هاست و با این تغییر شیوه حکمرانی سعی داریم به شیوه کار صندوق‌های ثروت ملی دنیا نزدیک شویم زیرا صندوق‌های ثروت ملی در دنیا علاوه بر اینکه پرتفوی و سبد متنوعی دارند در داخل و خارج کشور نیز سرمایه‌گذاری متنوعی دارند.
وی بیان کرد: در کشور ما دولت‌های گذشته از اصل دارایی صندوق برداشت کرده اند اما در کشورها دولت‌ها از سود صندوق‌ها برداشت می‌کنند و اصل سرمایه صندوق کاهش نمی‌یابد که امیدواریم رسانه‌ها کمک کنند تا سیاست‌های صندوق اصلاح شود و قدم نخست اصلاح نگرش است.
انجام کارهای بزرگ صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم
غضنفری در خصوص عملکرد دولت سیزدهم گفت: رفتار رئیس جمهور و هیأت امنا نسبت به صندوق توسعه ملی خیلی خوب بوده است و بسیاری که در دولت گذشته حضور داشتند براین موضوع اذعان داشتند جلسات در دولت سیزدهم متفاوت بود. وی افزود: در مورد سایر سیاست‌های دولت، معتقدم تمام تلاش خود را به کار بسته تا تورم و کسری بودجه را مهار کند و در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی شاهد تلاش همه دولتمردان برای مدیریت قیمت‌ها، کاهش فقر و افزایش سرمایه‌گذاری هستیم و امیدوارم صندوق بتواند در دستیابی به رشد هشت درصدی نقش مهمی ایفا کند.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق می‌تواند در دولت جدید در مگاپروژه‌ها نقش داشته باشد و کارهای بزرگتری انجام دهد و باید اجازه دهیم تا منابع صندوق تجمیع شود. البته کارعقب‌مانده بسیار است و نیازمند هماهنگی بیشتر هستیم.
صندوق می‌تواند تأمین کننده بودجه کشور از محل سود باشد
وی تأکید کرد: باید صندوق به جایگاهی برسد که محل تزریق بودجه کشور به مجلس باشد اما سیاست‌هایی که بر استفاده منابع صندوق دارد موجب رشد توسعه نمی‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/8/607887/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها