«ایران» گزارش می دهد

رکورد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت زده شد


گروه اقتصادی/ در بازارهای مالی ابزار‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌‌توانند بر اساس تمایلات و درجه ریسک‌پذیری خود از طریق این ابزارها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز یکی از ابزارهای توسعه یافته در بازار‌های مالی است. صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که معمولاً درحدود یا کمی بیش از سپرده‌های بانکی به سهامداران خود سود پرداخت می‌‌کند. این صندوق‌ها عموماً در معاملات کم ریسک مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بدون ریسک قابل معامله در بازار، سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. ورود و خروج سرمایه به این صندوق‌ها متأثر از شرایط بازارهای موازی خواهد بود. اگر نسبت ریسک به بازدهی سایر بازارها مانند طلا، سهام، ارز و غیره، با تغییراتی روبه‌رو شود ورود و خروج پول به این صندوق‌ها  تغییر خواهد کرد و به طور مثال اگر سایر بازارها برای سرمایه‌گذاری جذاب شوند رفته رفته پول‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج و به سایر بازار‌ها انتقال خواهد یافت. همچنین اگر سایر بازار‌ها با ریسک بالا و بازدهی کمی روبه‌رو شوند، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌‌دهند سرمایه خود را به بازارهای کم ریسک‌تر وارد کنند.
آمارها نشان می‌‌دهد در اسفندماه 1400 و با شروع افزایش بازدهی در بازار سهام، سهامداران بتدریج پول‌های خود را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج کرده اند. خروج سرمایه از این صندوق‌ها نشان می‌‌دهد که افراد خوشبینی بیشتری نسبت به کسب بازدهی در سایر بازارها از جمله معاملات سهام پیدا کرده‌اند و سرمایه خود را به بازارهای پر ریسک‌تر  اختصاص داده‌اند. آمارها نشان می‌‌دهد که در اسفندماه 1400 در مجموع یک هزارو 207میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. این روند در هفته ابتدایی سال جاری نیز ادامه یافت و در این بازه 716 میلیارد تومان دیگر از بازار خارج شد.
روند خروج پول از این صندوق‌ها در معاملات دیروز نیز باشدت بیشتری ادامه یافت و در این روز رکورد 411 میلیارد تومانی خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد که بیشترین مقدار خروج روزانه 4 ماه گذشته است. ادامه این روند همچنین می‌‌تواند سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در اوراق را کاهش دهد که منجر به کاهش توان تأمین مالی از طریق فروش اوراق مشارکت در بازار خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/10/607895/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها