از طرح تا اجرا



یکی از اتفاق‌های مهمی که قرار است از امروز اجرایی شود، طرح ویژه مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی است. اعداد مختلف و متفاوتی از میزان کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد و این عدد بین 12.5 تا 17 میلیارد دلار در نوسان است. اما در مورد میزان کالاهای تقلبی در بازار هیچ عددی وجود ندارد. این مهم نشان می‌دهد که هیچ زمان در مورد وضعیت کالاهای تقلبی در بازار، ارزیابی صورت نگرفته است. این در حالی است که کالاهای تقلبی بیش از کالاهای قاچاق برای مردم دردسرساز است. این موضوع در مورد لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.
طی سال‌های گذشته همواره برخورد و حذف کالاهای قاچاق مدنظر قرار می‌گرفت و اندک شمار در مورد کالاهای تقلبی صحبت می‌شد، حال که قرار است دولت نسبت به جمع‌آوری کالاهای تقلبی اقدام کند، با بازار بزرگی روبه‌رو است که برخورد و جمع‌آوری آنها بسیار سخت و شاید نشدنی باشد. به نظر می‌رسد دولت در مشخص کردن وضعیت کالاهای قاچاق و کاهش آن، راهکار‌های زیادی دارد چرا که با کم و زیاد کردن برخی از دستورالعمل‌ها و حذف و اضافه برخی از قوانین و آزادسازی برخی از ممنوعیت‌ها می‌تواند قاچاق کالا به کشور را بکاهد اما در مورد کالاهای تقلبی و سودجویی‌هایی که ریشه دار شدند، مشکلات متعددی وجود دارد. طی سال‌های اخیر و بخصوص از سال 97 که قیمت ارز سیر صعودی به خود گرفت، کارگاه‌هایی که به‌عنوان زیرپله‌ای می‌شناسیم ایجاد شد. در این زیرپله‌ها، محصولاتی تولید می‌شود که ظاهر آن با مشابه خارجی و حتی تولید داخلی فرقی ندارد و باید فرد تشخیص دهنده مهارت لازم را داشته باشد که کالای اصل و فرع را تفکیک دهد.
حال که قرار است دولت چنین امری را عملیاتی کند، باید بیش از گذشته توان بگذارد چرا که بستن کارگاه‌های زیرپله‌ای که هیچ استانداردی را رعایت نمی‌کنند، بسیار محال است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/12/607903/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها