مدیرعامل شرکت ملی نفت از اجرای برنامه توسعه میدان آرش در آینده نزدیک خبر داد

توسعه آرش، پس از 21 سال وقفه


گروه اقتصادی - میدان گازی مشترک آرش (الدوره) یکی از میادین مشترک ایران است که از دهه 1960 میلادی موضوع بحث میان ایران و کویت بوده است. هر دو کشور به اشتراک این میدان گازی در آب‌های سرزمینی خود باور داشتند و آن را به رسمیت می‌‌شناختند تا آنکه در سال 2000 میلادی عربستان‌سعودی مدعی سهم داشتن در این میدان شد. از همان سال، عربستان و کویت فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را ‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند. ایران نیز در سال 2001 اقدام به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در میدان آرش کرد که با مخالفت کویت، فعالیت‌ها متوقف شد. حالا براساس بیانیه شرکت نفت کویت، کویت و عربستان‌سعودی روز ۲۱مارس سندی را برای توسعه میدان گازی آرش امضا کردند و انتظار دارند در نتیجه این همکاری روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب استاندارد گاز و ۸۴هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کنند. این موضوع با اعتراض ایران به‌عنوان ضلع سوم توسعه میدان، همراه بود و چند روز پس از اعتراض ایران به توافق جدید عربستان‌سعودی و کویت بر سر توسعه این میدان مشترک، کویت آن را سه‌جانبه خواند و اعلام کرد که «توسعه این میدان گازی به هر سه کشور مربوط است.» اما مشخص نیست که سرانجام سند امضا شده میان کویت و عربستان چه خواهد بود و ایران چه زمانی می‌‌تواند سهم خود را از این میدان مشترک برداشت کند.
مقامات کشور با توجه به مشترک بودن میدان، اولویت بخشی ایران به توسعه میادین مشترک و همین‌طور امضای سند میان دو شریک، بدون توجه به منافع ایران در روزهای اخیر، بارها اعلام کردند که اگرچه ایران مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک است اما با توجه به اتفاقات رقم خورده، وزارت نفت تمهیدات و مطالعات لازم برای توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک آرش را فراهم ساخته است.
در ادامه این ماجرا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته اعلام کرد: «توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، اولویت شرکت ملی نفت ایران است. درباره میدان مشترک آرش نیز هم‌اکنون مطالعات اولیه و لرزه‌نگاری انجام شده و برنامه توسعه آن نیز در شرکت ملی نفت ایران مصوب شده است که بزودی اجرایی می‌شود.»
به این ترتیب ایران پس از 21سال احتمالاً بزودی برنامه توسعه این میدان مشترک را از سر می‌‌گیرد، چراکه اگر ایران برداشت گاز از میدان مشترک را به تعویق بیندازد، شرکا سهم ایران را از این میدان استحصال خواهند کرد.
 
اهمیت افزایش ظرفیت تولید و برنامه‌ها
در همین حال، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به برنامه‌های افزایش تولید و صادرات نفت و گاز نیز در یک برنامه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید در شرکت ملی نفت ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. بنا بر برنامه‌ریزی انجام ‌شده، مقرر شده است ظرفیت تولید را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۴میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش ۴۰درصدی صادرات نفت ایران در کوتاه‌مدت به‌عنوان یکی از دستاوردهای صنعت نفت یاد کرد و افزود: این موفقیت در سخت‌ترین شرایط تحریمی حاصل شده که در نوع خود بسیار قابل‌اهمیت است.
خجسته‌مهر تأکید کرد: شرکت ملی نفت ایران از تمامی ظرفیت‌های خود برای تولید حداکثری نفت استفاده خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: این موفقیت (افزایش فروش نفت و میعانات گازی) در زمانی اتفاق افتاده که نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافته بلکه شرایط نیز سختگیرانه‌تر شده است. دستیابی به این موفقیت نتیجه چند عامل مهم است که یکی از آنها اعتقاد راسخ کلیه همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت ملی نفت و‌ همچنین برادران عزیزمان در شرکت ملی نفتکش ایران است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/14/607908/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها