در اولین جلسه شورای شهر تهران در 1401 مطرح شد؛

احداث ۵ پارک ویژه بانوان در تهران


به گزارش «ایران»، روز گذشته اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 1401 برگزار شد. علیرضا زاکانی در جلسه شورای شهر تهران گفت: یکی از اقداماتی که سال گذشته انجام دادیم توسعه ۱۲۵۰ هکتاری فضای سبز بود که در ۱۰ نقطه این کار انجام شد و توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. شورای شهر تهران  در دوره گذشته جریمه قطع درختان را آنقدر بالا برده که دیگر کسی جرأت نمی‌کند درخت بکارد. کسی که می‌خواهد کاشت درخت انجام دهد احساس می‌کند این درخت بلای جان خود او خواهد شد لذا از دوستان شهرسازی می‌خواهیم لایحه‌ای به شورا بیاورند که این موضوع به صورت منطقی تعدیل شود.
شهردار تهران درخصوص بوستان های مادر و کودک نیز گفت: در هر محله‌ای یک بوستان  یا بخشی از بوستان محله‌ای برای موضوع مادر و کودک اختصاص پیدا خواهد کرد. تا پیش از این ۲۷ بوستان در این حوزه مناسب‌سازی شدند و تلاش خواهد شد خدمات بهتری ارائه شود. در حقیقت در مورد ارائه خدمات به مادران و کودکان علاوه بر بوستان‌های بزرگ مقیاسی که برای بانوان ساخته شده بخش مادر و کودک در بوستان‌های محله‌ای در نظر گرفته خواهد شد.
وی تأکید کرد: در گذشته ۵ بوستان ویژه بانوان به صورت بزرگ مقیاس داشتیم که دو پارک در همین مقیاس اضافه شد و ۵ پارک دیگر در دوره جدید اضافه خواهد شد. شهردار تهران از دستور برای اختصاص فاینانس برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد تأمین مالی آنها را برعهده گرفته قدردانی کرد و گفت: باید از مجلس نیز برای بودجه و مرتفع کردن دغدغه‌های بودجه شهرداری‌ها قدردانی کنیم.
شهردار تهران در تشریح اقدامات مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده که بخش عمده‌ای از آنها وارد سیستم حمل و نقل شده و تلاش کردیم با ترمیم مخازن گاز بخش دیگری از اتوبوس‌ها، حداقل‌هایی را برای شهر تهران فراهم کنیم. در این حوزه با مضیقه مواجه هستیم. روزی که شورای ششم شکل گرفت ۲ هزار و ۲۵۰ اتوبوس تحویل شد در حالی که نیاز شهر تهران ۷ هزار دستگاه اتوبوس بود. زاکانی اظهار کرد: برای سال‌جاری نیز ۳ هزار و ۲۵۰ اتوبوس پیش‌بینی کردیم که تأمین بودجه یک هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای اورهال در بودجه شهرداری انجام شده و برای هزار دستگاه توسط کمیسیون زیربنایی مجوز گرفته شده تا اتوبوس‌های کمتر از ۵ سال تولید شده خارجی وارد شوند. ۹۰۰ دستگاه نیز مقرر شده ۸۰ درصد تأمین مالی‌شان توسط وزارت کشور انجام شود. به این ترتیب بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای سال ۱۴۰۱ در خدمت شهروندان تهرانی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در حوزه تاکسی نیز ۵ هزار و۶۵۰ دستگاه نوسازی انجام شده که بخش عمده ای از آنها وارد چرخه خدمت شده و هزار دستگاه نیز تمام اقدامات آنها انجام شده تا بزودی وارد چرخه خدمت شوند. برای ۷ خط مترو نیز ۲ هزار و ۵۰۰ واگن نیاز است که در حال حاضر هزار و۵۰۰ واگن وجود دارد که ۳۶۰ واگن از مدار خارج شدند. دو سوم واگن‌های موجود نیز به اورهال دارد که امیدواریم این اورهال برای واگن‌ها هر چه زودتر انجام شود. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه و بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در سال‌جاری ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت که براساس اعلام فرمانداری تهران از اول اردیبهشت این افزایش اعمال خواهد شد.
بر‌اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد؛ اما از آنجایی که در برخی خطوط مبلغ کرایه خرد و نامتناسب است مقرر شد که به آنها اجازه داده شود که تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند تا نرخ کرایه متناسب و رند شود. در این میان البته نرخ کرایه خطوط مینی بوسرانی هم در سال جدید ۱.۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی آن هم بر مبنای طول خطوط تعیین شده است.
همچنین طبق مصوبه شورا مقرر شد که افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی همچون اتوبوس در شهر تهران نیز در سال ۱۴۰۱، به‌طور میانگین ۲۵ درصد و تا ۳۵ سقف درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.
براین اساس نرخ بلیت متروی تهران هم برای سال آتی با ۲۵ درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید که نرخ بلیت خط تک سفره ۲۵۰۰، بلیت تک سفره حومه(خط ۵) ۱۵۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
این درحالی است که این مبالغ برای بلیت تک سفره است و بلیت‌های مدت دار نیز براساس مبلغ پرداختی، شارژ می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/20/607936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها