تأسیسات اقامتی ارزان، قیمت را به مراکز دولتی باختند

ایرانی‌ها ۳۵ میلیون «نفر شب» اقامت را در نوروز رقم زدند


زیست بوم: سفرهای نوروزی در ایران 35 میلیون نفر شب اقامت را تا 10 فروردین رقم زد. با وجود این مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی اعتقاد دارد که این میزان نتوانست خسارت وارده از سوی کرونا به تأسیسات گردشگری را جبران کند. به گزارش «ایران» با توجه به اقامت مسافران در خانه ویلا‌ها و خانه مسافرهای خارج از نظارت وزارت میراث فرهنگی، تعداد شب اقامت ایرانیان در نوروز احتمالاً بیشتر از عددی است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می‌کند. به گزارش ایلنا، مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) درباره مراکز اقامتی ارزان قیمت در نوروز گفت:«ماعموماً در تعطیلات نوروز با حجمی از مسافرت‌های داخلی روبه رو هستیم که در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد. از دیگر سو برخی از تأسیسات گردشگری را  که در زمره تأسیسات گردشگری ارزان قیمت قرار می‌گیرند، در کشورمان نداریم؛ به طور مثال در دنیا کمپر، هاستل، هوم سیتی، بی‌ان بی‌ و نظایر آنها وجود دارد که در کشورمان نداریم؛ البته در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای فعال شدن واحدهای بوم گردی در بخش‌های روستایی صورت گرفت که طی چند سال گذشته به‌دلیل کرونا کاهش یافتند. همچنین بیشتر هاستل‌ها که به نوعی همان میهمانسراهای ما هستند طی سال‌های گذشته تعدادشان کم شده چراکه رقبایی برای آنها ایجاد کردیم که بیشتر جنبه دولتی دارند از آن جمله می‌توان به میهمانسراهای ادارات، زائرسراها، کلاس‌های آموزش و پرورش و نظایر آن اشاره کرد. از این رو است که تأسیسات ارزان‌قیمت ما نتوانستند وارد رقابت جدی بشوند و تنها می‌توان گفت در تعطیلات نوروز است که می‌توانند فعال باشند و به نوعی به سوددهی برسند.»
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به این سؤال که اکنون که به اواخر تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم کدام یک از استان‌های کشور در صدر بیشترین پذیرش مسافران نوروزی قرار می‌گیرند، گفت: استان‌هایی که بیشترین اقامت را به خود اختصاص داده‌اند شامل مازندران، خراسان جنوبی، گیلان، هرمزگان، بوشهر، اصفهان و فارس می‌شوند. البته تهران نیز امسال با جهشی شگفت انگیز روبه‌رو بود چنان که طی پنج روز نخست سال ۱۴۰۱ از ۳۰ درصد ضریب اشغال به ۱۰۰ درصد ضریب اشغال مراکز اقامتی دست یافت. در حوزه مسافرت‌ها و تردد بین شهرها نیز با اتفاقات جالبی روبه‌رو شدیم چنان که استان خوزستان و بوشهر در صدر قرار داشتند و سپس اصفهان و خراسان جنوبی، خراسان رضوی و تهران بیشترین تردد و ورود مسافران را ثبت کرده‌اند.
وی گفت: برخلاف سال‌های گذشته امسال در هفته دوم تعطیلات نوروزی نسبت به سال‌های گذشته با ۱۳ درصد رشد روبه‌رو بودیم. این نشان می‌دهد که در حوزه توزیع زمانی در تعطیلات به نوعی تعادل دست یافته‌ایم. استراتژی ما نیز در نوروز امسال توزیع مکانی و زمانی سفر بود. در خصوص توزیع مکانی با معرفی شهر‌های مکمل و شهرهای جایگزین و استان‌های خلوت که با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوا و ضریب اشغال اتاق‌های مراکز اقامتی انجام می‌شد سعی کردیم این بخش را تا حدودی به نتیجه برسانیم.
او درباره کمبود جا برای اقامت مسافران نوروزی گفت: «در نهایت موفق شدیم تعداد تخت‌های فعال در کشور را به ۵۱۱ هزار تخت برسانیم و تعداد آنها تا حدودی بیشتر از سال ۹۸ شد. حال سعی کردیم ظرفیت اضطرار از جمله خوابگاه‌های دانشجویی، کلاس‌های آموزش و پرورش و سالن‌های ورزشی را در قالب اضطرار نخست در نظر بگیریم و مساجد، حسینیه‌ها و پادگان‌های نظامی را به‌عنوان اضطرار دوم برای اقامت مسافران نوروزی در نظر داشته باشیم. در واقع می‌توان گفت این ظرفیت‌ها نیز در دومین روز از تعطیلات نوروز پر شد، حتی در برخی از نقاط کشور با تمام پیش‌بینی‌های صورت گرفته با مشکل روبه‌رو شدیم؛ به طور مثال در بندرلنگه به یک‌باره ده برابر جمعیت آن منطقه وارد شهر شدند. در این نقطه بود که کمپین «۳۰-۶۰» را به راه انداختیم؛ چرا که ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. حتی شهرهای مکمل و جایگزین را برای اقامت مسافران معرفی کردیم که در کمپینگ‌های ورودی به معرفی می‌پرداختند. می‌توان گفت تا حدودی توانستیم اقامتی مناسب برای ۳۵ میلیون نفر شب اقامت که در شهرهای مختلف کشور شاهد بودیم ، فراهم کنیم. هرچند نمی‌گوییم خدمات‌رسانی مطلوب بود اما به گونه‌ای بود که با کمترین آسیب مواجه بودیم.»
او بیشترین چالش سفر را تعداد تصادفات جاده‌ای، گران بودن مراکز اقامتی گردشگری، هجوم گردشگر به برخی از آثار باستانی و فرهنگی مثل حافظیه و ظرفیت محدود برخی از بنادر برای جا به جایی مسافر دانست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/24/607947/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها