در مقایسه با سال آبی گذشته رخ داد

کاهش ۳۰ درصدی ورودی سد‌های تهران


مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۳۰ درصدی ورودی سد‌های پنجگانه تهران در مقایسه با سال گذشته خبر داد.
محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه ورودی سد‌های تهران در سال گذشته ۵۷۳ میلیون مترمکعب بود افزود: این در حالی است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ فروردین، تاکنون ورودی سد‌های تهران ۴۰۹ میلیون مترمکعب بوده که این رقم نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی ورودی‌های سد‌های تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. وی با بیان اینکه هم اکنون حجم ذخیره شده در مخازن سد‌های تهران ۴۰۳ میلیون مترمکعب است، گفت: این رقم در فروردین سال گذشته ۶۶۹ میلیون مترمکعب بوده که هم اکنون با کاهش ۲۶۶ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در مخازن سد‌های تهران مواجه هستیم.
مدیر دفتر بهره‌برداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به ثبت ۱۵۵ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی تاکنون در تهران افزود: این رقم در مقایسه با متوسط بلندمدت که ۲۰۴ میلیمتر بارش بوده با ۲۴ درصد کاهش مواجه است.
شهریاری با بیان اینکه میزان بارش‌ها در بازه زمانی ۱۴ روز فروردین ماه، در متوسط بلندمدت ۱۹.۶۶ میلی متر ثبت شده گفت: این رقم امسال ۵.۱ میلی متر بوده که تفاوت حجم بارش نشان دهنده ۷۴ درصد کاهش بارندگی در فروردین امسال نسبت به مدت متوسط بلندمدت است.
وی ادامه داد: کاهش ۷۴ درصدی بارش‌های فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته، ورودی سد‌های تهران را کاهش داده است به نحوی که در فروردین امسال ۶۲ میلیون مترمکعب ورودی روان‌آب به سد‌های تهران داشتیم در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۱۲۰ میلیون مترمکعب بوده است.
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۰۸ میلیون مترمکعب رسید
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان در نیمه اول فروردین به 366 میلیون مترمکعب رسید.
به گزارش وزارت نیرو، «احسان الله امینی»، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره آبی 6 سد استان اصفهان تا چهاردهم فروردین سال جاری، اظهار کرد: ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت عادی یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب امروز به 308 میلیون مترمکعب رسید.
وی با بیان اینکه ذخیره آبی سد زاینده‌رود مشابه سال گذشته است، ادامه داد: در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال)، ذخیره آب این سد 60 درصد کاهش یافته است.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به وضعیت سد گلپایگان اشاره کرد و گفت: این سد در چهاردهم فروردین سال جاری 19.5 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته است و حجم آن در مدت مشابه سال قبل بدون تغییر بوده و در مقایسه با بلند مدت 30 درصد کاهش نشان می‌دهد. وی افزود: ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم با گنجایش 21 میلیون مترمکعب، به 20 میلیون مترمکعب رسیده است.
امینی با بیان اینکه ذخیره سد حنای سمیرم تا امروز به 9.8 میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: حجم این سد در مدت مشابه سال گذشته 16.7 میلیون مترمکعب بود و نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش و در مقایسه با بلندمدت 50 درصد کاهش ذخیره آبی دارد.
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: سد خمیران در تیران و کرون تا امروز 6.6 میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است و ذخیره این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 38 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی گفت: سد باغکل واقع در خوانسار نیز هم اکنون حدود 2 میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که ذخیره آن در سال گذشته 2.5 میلیون مترمکعب بود؛ بر این اساس حجم آبی سد باغکل در مقایسه با سال قبل 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رشد ۴ درصدی مصرف برق در کشور

سخنگوی صنعت برق از رشد ۴ درصدی مصرف برق از ابتدای سال جاری تا پایان روز ۱۳ فروردین در کشور خبر داد.
مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف شده است، افزود: بیشترین مصرف برق از ابتدای سال تا روز ۱۳ فروردین در استان‌های تهران، فارس و زنجان ثبت شده است.
وی با بیان اینکه رشد مصرف برق در تهران، فارس و زنجان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ درصد بوده است، گفت: افزایش مصرف برق در استان‌هایی که تردد بیشتری درآنها انجام شده و یا صنعتی هستند رخ داده است. سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در استان‌های کرمانشاه، سمنان و سیستان و بلوچستان کمترین رشد مصرف برق ثبت شده است.
رجبی مشهدی افزود: افزایش دمای هوا تا اواسط هفته، روند مصرف برق را نیز افزایش خواهد داد البته هم اکنون برای تولید برق مشکلی وجود ندارد، اما باز هم مشترکین باید در میزان و شیوه‌های مصرف برق دقت داشته باشند.
وی با بیان اینکه با کاهش دمای هوا در اواسط هفته آینده روند مصرف کاهشی خواهد شد، گفت: برای هفته آینده زمان اوج مصرف باید به ۴۲ هزار مگاوات در شب برسد البته میزان مصرف برق با بازگشایی مدارس و بازگشت ساعات کاری به پیش از شروع کرونا در روز نیز افزایش می‌یابد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/7/607973/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها