خبر


جریمه روزانه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعیین میزان جریمه به‌کارگماردن اتباع خارجی غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، محسن ابراهیمی با اعلام این خبر تصریح کرد: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده  یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به ۵ برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می شود.
وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی کار که حداقل دستمزد روزانه امسال را یک میلیون و 393 هزار و 250 ریال تعیین کرده است، مبلغ جریمه بابت هر روز اشتغال غیر مجاز اتباع خارجی به میزان پنج برابر حداقل دستمزد روزانه یعنی معادل  6 میلیون و 966 هزار و 250 ریال خواهد بود.
مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: این میزان جریمه در صورت تکرار تخلف، دو برابر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می شود.

ایجاد اشتغال پایدار در اولویت سال جدید

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایجاد اشتغال پایدار را از اولویت‌های سال‌جاری برشمرد و احیای بنگاه‌ها و کارخانه‌های راکد و تعطیل شده را از اقدامات مثبت دولت در شش ماهه دوم سال عنوان کرد.
هادی ابوی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به اولویت‌های حوزه کار در سال جدید اظهار کرد: معتقدم در سال جدید خبرهای خوبی را برای جامعه کارگری خواهیم داشت و آینده روشنی را به لحاظ اشتغال و تحرک بازار کار با برنامه‌ها و اقداماتی که دولت انجام می‌دهد شاهد خواهیم بود. وی حرکت به سمت اشتغال پایدار را از اولویت های مهم سال‌جاری برشمرد و گفت: با توجه به شعار سال تأکید داریم که در مشاغل نوین و دانش بنیان به سمت اشتغال پایدار برویم و اگر قرار است دانشی در حوزه‌ای ایجاد شود همه قوا و دستگاه‌ها کمک کنند که در عمل اتفاق بیفتد.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را به‌عنوان شغل غیر رسمی نمی‌دانیم ولی از آینده شاغلان آن نگران هستیم که چرا بیمه نیستند و تأمین آینده ندارند در حالی که باید ساز و کارش دیده شود.
ابوی در ادامه در ارزیابی رویدادهای جامعه کارگری در سال گذشته اظهار کرد: در شش ماهه اول سال گذشته اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و معمولاً در ماه های منتهی به انقضای مأموریت و فعالیت دولت‌ها فعالیت خاصی دیده نمی‌شود ولی دولت سیزدهم با طرح و برنامه فراتر از آنچه در تصور بود، ظاهر شد. وی افزود: یکی از گام‌های مثبتی که دولت در شش ماه دوم سال برداشت، احیای کارخانه‌های راکد بود و در حوزه اشتغال، کارخانه‌هایی را که تعطیل شده یا در تملک بانک ها بود  به چرخه فعالیت برگرداند که یکی از برنامه‌های خوب و مؤثر دولت به شمار می‌رود.
ابوی ادامه داد: در بحث دستمزدها سال‌ها بود که عزمی برای بهبود دستمزدها وجود نداشت که فاصله بین هزینه و درآمد کارگران کم شود ولی دولت سیزدهم این دغدغه را داشت و همچنان که در شعارهای انتخاباتی دولت مطرح شد در عمل دیدیم که در خصوص دستمزد اتفاق افتاد و معیشت کارگران اندکی بهبود یافت.

برپایی ستاد ارتباطات مردمی برای بررسی مشکلات صنفی و اشتغال

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ستاد ارتباطات مردمی وزارت مردم که در سفر اخیر به خراسان رضوی برپا شد، مسئولان ارشد استانی در کنار نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش‌های مختلف روابط کار، تعاون، اشتغال و کارآفرینی، بهزیستی، تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به صورت رو در رو به بررسی مشکلات مردم پرداختند.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهری طالبی دارستانی» ارزیابی عملکرد واحدهای استانی و سیاست‌گذاری برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت را از اهم اهداف سفرهای استانی عنوان کرد و گفت: با همین هدف، ساز و کار خاصی برای سفرها تدوین شده که هر دستگاه بتواند در کارآمدترین شکل ممکن خدمات خود را ارائه دهد.
وی افزود: این خدمات به اشکال مختلف ارائه می‌شود که بخشی در ستادهای ارتباطات مردمی و بخشی هم با حضور نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور محقق می‌‌شود.
طالبی دارستانی با اشاره به سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان رضوی با همراهی هیأت دولت، یادآور شد: ستاد ارتباطات مردمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با حضور دو نماینده تام‌الاختیار وزیر در مرکز استان برپا شد.
طالبی افزود: در این ستاد، مسئولان ارشد استانی در کنار نمایندگان وزارتخانه در بخش‌های مختلف روابط کار، تعاون، اشتغال و کارآفرینی، بهزیستی، تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به صورت رو در رو به بررسی مشکلات مردم پرداختند.
مدیرکل بازرسی وزارت مردم بیان کرد: در این سفر یک هزار و ۱۹۷ گزارش، درخواست و شکایت مردم صرفاً مرتبط با اداره‌های کل وزارتخانه و ۳۲۹ مورد مرتبط با بهزیستی در استان مطرح و در سامانه دولت ثبت شد.
وی با بیان اینکه مسئولان حاضر در ستاد، ۷ نشست بررسی و حل اختلاف تعاونی‌های مشکل‌دار را برگزار کرده‌اند، گفت: طی همین ۲ روز، اختلاف چندین کارگر با کارفرما طی تماس‌های تلفنی مسئولان با کارفرمایان حل و فصل شد.
طالبی گفت: ۳ بازرسی از شرکت‌های تابعه و ۲ بازدید از مراکز زیرمجموعه وزارت نیز در سفر هیأت دولت به خراسان رضوی انجام شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/13/607980/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها