«ایران» از واکنش‌های کشورهای غربی و آسیایی نسبت به وضعیت مردم افغانستان گزارش می‌دهد

دوستان و دشمنان کابل


گروه سیاسی/ «۹ میلیون نفر در افغانستان در خطر قحطی به سر می‌‌برند. یونیسف تخمین می‌‌زند که حدود یک میلیون کودک افغان که به شدت از سوء تغذیه رنج می‌‌برند، در خطر مرگ قرار دارند و کمک فوری نیز به آنها نخواهد رسید. مردم درحال فروش کودکان و اعضای بدن خود برای تأمین غذای خانواده‌هایشان هستند. اقتصاد افغانستان به صورت کامل سقوط کرده است و نقدینگی بسیار کمی وجود دارد. بیش از ۸۰ درصد از جمعیت افغانستان بدهکار هستند. کارگران در بخش خدمات حیاتی از جمله مدارس و بیمارستان‌ها ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند. کسب و کارها نمی‌توانند فعالیت کنند. درآمدها از بین رفته و کشاورزان نمی‌توانند بذر یا کود بخرند. برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داده است که اگر اقدامی انجام نشود، تا اواسط سال جاری ۹۷ درصد افغان‌ها زیر خط فقر زندگی خواهند کرد.» این گزارشی از آخرین وضعیت مردم افغانستان است که چند روز قبل توسط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ارائه شده است.
دستاورد نظامیان امریکایی برای افغانستان
این گزارش نشان می‌دهد اشغال 20 ساله افغانستان چگونه این کشور را عقب نگه داشته و زیرساخت‌های این کشور در طول حکومت امریکا بر افغانستان وضعیت فاجعه‌باری پیدا کرده است. همه اینها در حالی است که امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند روزانه حدود 300 میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده‌اند. اما این هزینه خرج فعالیت‌های تروریستی و ویرانگری این کشور شده است. علاوه بر اینها ایالات متحده امریکا شش ماه قبل حدود 9/5 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را نیز متوقف کرده است. دو ماه قبل نیز جو بایدن رئیس جمهور امریکا در یک دستور اجرایی اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در امریکا به نفع خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر مصادره شده است! این اقدام در حالی صورت گرفته که مردم افغانستان خود از قربانیان تروریسم بوده و ده‌ها سال هزینه اقدامات جنایتکارانه ایالات متحده و گروه‌های تروریستی را داده‌اند.
نشست بی خاصیت لندن
در کنفرانسی که در یازدهم فروردین امسال به میزبانی سازمان ملل متحد برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صورت گرفت، نمایندگانی از 41 کشور و سازمان بین‌المللی حضور پیدا کردند. در این نشست، اعضا بدون اشاره به تأثیر چند دهه اشغالگری بر وضعیت امروز افغانستان به بیان نکاتی پرداختند. به عنوان نمونه لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس «تسخیر قدرت از راه خشونت» از سوی طالبان را عامل بحران کنونی در این کشور خواند. در نهایت نیز کشورهای حاضر در نشست هر کدام مبلغی ناچیز را برای کمک به مردم افغانستان در دستور کار خود قرار دادند. آلمان 221 میلیون دلار، اتحادیه اروپا 128 میلیون دلار و انگلیس 375 میلیون دلار را مشروط به نرسیدن این پول به دست طالبان برای کمک به مردم افغانستان اختصاص دادند. نکته قابل تأمل اینکه پیش از این نشست، سازمان ملل درخواست کمک 4/4 میلیارد دلاری برای افغانستان کرده بود اما به دلیل آنچه «دلسردی از عملکرد طالبان بویژه در مورد بستن مدارس دخترانه» توصیف شد، این نشست تنها حدود نیمی از بودجه درخواستی سازمان ملل را تأمین کرد. این مقدار پول که مشخص هم نیست در اختیار مردم افغانستان قرار بگیرد حدود یک چهارم دارایی‌های مسدود شده مردم این کشور در امریکاست!
همسایگان افغانستان؛ همراهان واقعی مردم
برخلاف کشورهای غربی که خود از علل اصلی وضعیت فاجعه‌بار مردم افغانستان هستند، همسایگان این کشور که تاریخ و آینده مشترک با این کشور را در نظر دارند بارها برای کمک به مردم این کشور گرد آمده و اقدامات مهمی را صورت داده‌اند. همسایگان افغانستان بدون دخالت در امور داخلی این کشور سرنوشت و آینده افغانستان را تنها در تشکیل دولتی فراگیر می‌دانند و بارها به آن تأکید کرده‌اند.
نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند.
«توشی» میزبان دوستان کابل
چین میزبانی سومین نشست را برعهده گرفت و در شهر «توشی» در استان «آن‌خوی» واقع در شرق چین نمایندگان ایران، روسیه و پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور یافتند. علاوه بر کشورهای همسایه امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان نیز حضور داشت.
تهران، همسایه‌ای فعال
حسین امیرعبداللهیان بامداد چهارشنبه (دهم فروردین) در رأس هیأتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان عازم چین شد. حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سیدرسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی، رضا زبیب دستیار وزیر و مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه و علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه نیز در این هیأت حضور داشتند.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن حضور در این نشست دو روزه و سخنرانی در آن، پیرامون مسائل دوجانبه مسأله مهم افغانستان با همتایان روسی و چینی خود و همچنین سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان، «عمر رزاق‌اف» معاون نخست‌وزیر ازبکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت وگو کرد.
حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگویی در تشریح هدف ایران برای حضور در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان اظهار کرد: «ما کماکان اصرار داریم یک دولت فراگیر متشکل از نمایندگان همه اقوام افغان در این کشور شکل بگیرد. مسأله رشد تروریسم در افغانستان یکی دیگر از موضوعات مهم است. متأسفانه سرویس‌های امنیتی برخی از کشورها از جمله طرف امریکایی در سیاست دبل استاندارد و دوگانه خود همان طور که سال‌ها در عراق و سوریه آن را اعمال کرده بود، امروز هم از این روش نادرست استفاده می‌شود.»
وی تصریح کرد: «رد پای امریکا در ارتباط و تقویت داعش در افغانستان دیده می‌شود و ما نگران گسترش تروریسم در افغانستان و وضعیت انسانی مردم در این کشور هستیم و امیدوار هستیم این اجلاس یک پیام قوی ابتدا برای هیأت حاکمه موقت افغانستان داشته باشد تا بدون اتلاف وقت به سمت تشکیل دولت فراگیر بروند و ثانیاً نسبت به وضعیت امنیت در افغانستان گام‌های اساسی برداشته شود تا ناامنی از افغانستان به سمت کشورهای همسایه سرایت نکند.»
تهران میانجی گروه‌های افغانستانی
برخلاف نشست لندن، تهران و دیگر کشورهای همسایه نه برای تصمیم‌گیری به جای مردم افغانستان که برای تسریع در تشکیل دولتی فراگیر و نزدیک شدن دیدگاه‌های گروه‌های افغانستانی به تشکیل جلسه روی می‌آورند. جمهوری اسلامی ایران همواره حسن نیت خود در این خصوص را ثابت کرده است. در سفر دی‌ماه اعضای دولت موقت طالبان به تهران نیز این مسأله به‌خوبی دیده می‌شود. در جریان این سفر مقدمات گفت‌وگوهای بین الافغانی به ابتکار جمهوری اسلامی ایران پیگیری شد. گفت‌وگوهای پنج ساعته امیرخان متقی، اسماعیل خان و احمد مسعود در فضایی آرام و سازنده در ایران در جهت تشکیل دولت مردمی و فراگیر از موضوعات مهم این دیدارها بود. همچنین ایران تلاش داشته تا همکاری با افغانستان را توسعه دهد. همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی از جمله‌ این همکاری‌ها هستند که می‌تواند زمینه همگرایی بیشتر را بین دو ملت ایجاد کند. به عنوان نمونه ایران در زمستان سخت افغانستان که بیش از 65 درصد مردم این کشور با مشکل برق روبه‌رو بودند در توافقی صادرات انرژی مورد نیاز استان‌های غرب افغانستان را با شرکت دولتی برق افغانستان مورد اجرا قرار داد. همه این موارد نشان می‌دهد که همسایگان افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت روند بهبود وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این کشور را مورد تأکید قرار می‌دهند و اساساً کشورهای غربی جز اقدامات نمایشی و نمک پاشیدن بر زخم افغان‌ها تلاشی برای بهبود آن ندارند.

بــــرش
ایران حمله تروریستی به تجمع مردم مظلوم هرات را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله تروریستی عناصر تکفیری به تجمع مردم مظلوم هرات در یک منطقه تفریحی در شهرک جبرییل این شهر را که موجب کشته و زخمی شدن جمع کثیری از شهروندان افغانستان شد، محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این اقدام تروریستی و مردم عزیز افغانستان، برای خانواده‌های قربانیان صبر و اجر و برای مجروحان و آسیب‌دیدگان  شفای عاجل مسألت کرد و بار دیگر نسبت به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داد.
وی با توجه به این حادثه دلخراش و دیگر حوادث تأسفبار پیشین در این منطقه، ضرورت پذیرش مسئولیت امنیت شهروندان از سوی هیأت حاکمه افغانستان و افزایش مراقبت‌ها و تشدید اقدامات مرتبط با حفاظت از مردم بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر قومی و مذهبی را مورد تأکید قرار داد.
خطیب‌زاده در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد خواهران و برادران مسلمان در افغانستان با همدلی، همفکری و تشریک‌مساعی، توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان خود را ناکام خواهند گذاشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/5/607988/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها