درباره نسبت «جهاد تبیین» و «تحریف»


علی شعبانی
پژوهشگر سیاسی
رهبر انقلاب در مردادماه سال 99 «تحریم» و «تحریــف» را به هم پیوند زده و فرمودند: «هدف از این تحریف دو چیز اســت، دو کار را می‌‌خواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه  مردم اســت؛ یکی [هم] آدرس غلــط دادن برای رفع مشــکل تحریم اســت. این تحریــف در ایــن زمینه‌ها اســت و با ایــن دو هــدف دارد انجام می‌گیرد. پول زیادی هم دارند خرج می‌‌کنند برای اینکه این حقایق را تحریف کنند... [در] آن مسأله اول که تضعیف روحیه و امید مردم اســت... [می‌خواهند] به مردم ایران تفهیم کنند که بیچاره شــدید، دیگر مثال کارتان تمــام اســت و هیــچ کاری از عهده کســی برای شــما برنمی‌آید، اوضاع‌تان خراب اســت و غیره... در آن بخش دوم، [یعنی] آدرس غلط دادن... می‌‌گویند «اگر می‌‌خواهید تحریم برطرف بشود، در مقابل امریکا کوتاه بیایید؛ باید ایستادگی نکنید.»
و در ادامه در جمله‌ای کلیدی فرمودند: «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.»
از مهم‌ترین روش‌های دشمنی در جنگ نرم آدرس غلط دادن به جامعه مخاطب است. چیزی که از آن می‌‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها در شکست‌ها و ظفرها نه تنها در عصر کنونی که در تمام اعصار نام برد.
روزی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم شکست خواهد خورد؛ در حقیقت یک مشکل صددرصد اقتصادی را با یک موضوع کاملاً شناختی و عملیات روانی به هم پیوند زدند که فهم این ارتباط در ابتدا سخت می‌‌نمود ولی این بیان حکیمانه ایشان مبنی بر تأثیر تحریف در غلبه تحریم، واقعیتی است که با نگاهی عمیق‌تر می‌‌توان مصادیق فراوانی از آن را  که حاکی از نقش تحریف‌ها در غلبه بر مقدرات ملت‌ها و دولت‌هاست، مشاهده نمود.
اولین تحریف را شیطان رانده شده از درگاه الهی در مورد حضرت آدم انجام داد و با اینکه حضرت آدم از جانب پروردگار در مورد خوردن از آن درخت کذایی منع شده بود اما شیطان با تحریف واقعیت‌ها (در مورد خلود در بهشت با خوردن از میوه ممنوعه)، موجب شد تا سرنوشت او و ابنا بشر به طور کلی تغییر کند.
روزی که در صفین لشکر مولای متقیان تا پشت خیمه‌های معاویه پیش‌رفته بودند با خدعه جریان تحریف، قرآن ناطق را رها کردند و به قرآن‌های بر نیزه شده از سوی جماعت تحریف، علی را وادار به عقب‌نشینی کردند.
زمانی که تحریف در دوران حکومت کوتاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به اوج رسید، قبیله اهل نماز و دعا و سجاده و قرآن شب زنده‌دار با پیشانی‌های پینه بسته از سجده‌های طولانی در مقابل مجسمه عدل و تقوا و عبادت و بندگی ایستادند و جنگ نهروان را رقم زدند. تحریف چنان کرد که حتی اصحاب نزدیک پیامبر همچون طلحه و زبیر را مقابل علی (ع) قرار داد. جریان تحریف در طول تاریخ ادامه یافت و هر روز شاهد تلفات به جان و مال و دین و ایمان مردم بر اثر تحریف هستیم.
جریان تحریف در همین سال‌های اخیر و در همسایگی ما گروهی را پرورش می‌‌دهد که با نام اسلام و با شعار الله‌اکبر در یک روز غمبار در پایگاه هوایی اسپایکر عراق سر از بدن 1907 دانشجوی مسلمان و بی‌دفاع عراق که اکثراً حدود 20 سال سن داشتند، جدا می‌‌کنند و پیکر بسیاری از آنان را به رود دجله می‌‌ریزند.
جریان تحریف کاری می‌‌کند که چند کشور به ظاهر مسلمان ائتلافی تشکیل می‌‌دهند و هشت سال است که هرگونه ستم از بمباران منازل و مدارس و مجلس عروسی گرفته تا محاصره کامل غذایی و دارویی را در حق مردم مظلوم یمن روا می‌‌دارند و با این همه جنایت علیه بشریت هیچ صدایی از جهان متمدن امروز بلند نمی‌شود.
جریان تحریف القا می‌‌کند که توانمندی دفاعی و موشکی را باید کنار گذاشت و همه را در اقتصاد هزینه کرد و حالا بعد از چند سال معلوم می‌‌شود که اگر این توانمندی‌ها نبود براحتی امنیت و آسایش خود را باخته بودیم و خانه‌ای نداشتیم که در آن به آسودگی نانی بخوریم.
برای مبارزه با تحریف باید از تاریخ پند گرفت و نگذاریم جریان تحریف افکار عمومی را با القائات خود در اختیار بگیرد و جهاد تبیین به عنوان تکلیفی همگانی تلقی شود و در این جهاد چه جامعه نخبگانی و چه عموم مردم وارد عرصه شوند و با هجوم سیل‌آسا و مخرب تحریف که با ابزار‌های مختلف وارد عرصه شده‌اند، مقابله کنیم. حالا که دشمنان ما با ابزار رسانه و فضای مجازی و حتی اقدامات اقتصادی (تحریم)، نظامی و... سعی در القای مقاصد خود در اذهان جامعه دارند، باید با همه داشته‌هایمان مقابل آنها بایستیم و جهاد تبیین را عملیاتی کنیم و صد البته نخبگان وظیفه و رسالتی سنگین‌تر برعهده دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/2/608004/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها