فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد

ناوشکن دماوند بزودی به ناوگان دریایی ارتش ملحق می‌شود


گروه سیاسی/ فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام کرد که ناوشکن دماوند در حال انجام تست‌های نهایی است.
به گزارش روابط عمومی ارتش،‌ امیر دریادار شهرام ایرانی درخصوص آخرین وضعیت ناوشکن دماوند توضیح داد: ناوشکن دماوند بزودی و در یک روز مناسبتی به ناوگان دریایی ارتش ملحق می‌شود. وی با بیان اینکه ناوشکن دماوند در حال انجام تست‌های نهایی است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ روند ساخت تجهیزات دریایی شتاب بیشتری خواهد گرفت و در حوزه‌های مختلف سطحی، زیرسطحی و اثرسطحی این روند ادامه‌دار خواهد بود.
ناوشکن دماوند در حالی این روزها، انجام تست‌های نهایی را می‌‌گذراند که نزدیک به 8 سال پیش ساخته شد اما با سانحه‌ای بار دیگر به کارخانه کشتی‌سازی منتقل شد.
این ناوشکن که با همکاری حدود ۴۰۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولیدکنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده بود، در ۲۷ اسفند ۹۱ طی مراسمی با حضور رئیس‌ جمهور وقت ایران در بندر انزلی به آب انداخته شد. دماوند در تیر ۹۳ وارد مرحله تست و آزمایش شد و پس از پشت سر گذاشتن تست‌های SAT, HAT و دریانوردی‌های آزمایشی، سرانجام در روز ۱۸ اسفند ۹۳ به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست، اما ۲۰ دی‌ماه ۹۶ بود که ناوشکن دماوند در حال ورود به بندر انزلی به دلیل افزایش سرعت باد و طوفان شدید به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد و پس از 18 روز هم غرق شد.
از آن پس احیای دماوند با تکنیک‌های جدید آغاز و به تجهیزات مدرن تر از ناوشکن قبلی مجهز می‌شود. ناوشکن «دماوند» با وزن هزار و 300 تن دومین کشتی جنگی «کلاس موج» ایران بعد از «جماران» است. این محصول دفاعی با ۱۰۰ متر طول و ۱۱ متر پهنای بدنه از ظرفیت بارگیری یک هزار و ۳۰۰ تُن برخوردار است. این محصول دفاعی بومی از دو موتور با قابلیت تولید 10 هزار اسب بخار قدرت و چهار دیزل ژنراتور که هر کدام ۵۵۰ کیلووات برق دارد، تشکیل شده است. ناوشکن دماوند با سامانه موشکی با چهار فروند لانچر پرتاب موشک ضد کشتی نور یا قادر، دو فروند لانچر موشک زیر سطحی، توپخانه ضد هوایی یک فروند توپ ۴۰ میلیمتری فتح و دو فروند توپ ۲۰ میلیمتری، موشک دفاع هوایی، چهار فروند موشک محراب و صیاد ۲ تجهیز شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7877/2/608005/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها