هنرمندان در فضای مجازی


طبق معمول هم‌ محبوب‌ها زیاد لایک می‌خورند و هم آنها که حاشیه‌ درست می‌کنند چه خودآگاه و چه ناخودآگاه؛ با این‌همه به‌نظر می‌رسد صفحه‌های اینستاگرامی هنرمندان همیشه برای مردم جالب توجه است و دوست دارند بدانند که هنرمندان حوزه‌های مختلف از چه می‌نویسند و چه می‌گویند. سری می‌زنیم به آنچه در فضای مجازی اهالی فرهنگ و هنر و ادب بیشترین بازدیدها را داشته است.

چهره‌ها

محمد بحرانی، صداپیشه جناب‌خان در اینستاگرام خود ویدیویی از آوازخوانی‌اش را منتشر کرد و چند خطی درباره موسیقی نواحی ایران نوشت. ترانه‌ای که بحرانی خوانده همان «ننه‌ گل‌ممد» معروف است که ریشه در تاریخ و فرهنگ سبزواری‌ها دارد. بحرانی در توضیح این ویدیو نوشت: «موسیقی نواحی ایران گنج نامکشوف و مهجور و مظلوم. چه حیف... هاااای ننه گل ممد... اجرای نابلدانه جناب‌خان رو ببخشین. لطفاً حتماً اصل این ترانه‌ها رو با اجرا و لهجه درست بشنوید و در زیباییش غرق بشید.» محمود دولت‌آبادی کلیدر را براساس زندگی همین شخصیت، یعنی گل‌محمد کلمیشی یا کلیدر نوشت.

رضا بهبودی بازیگر سرشناس تئاتر و سینما در اینتساگرام از برگزاری کارگاه‌های بازیگری‌اش خبر داد. او نوشت: «مبانی بازیگری (دوره هفتم) رضا بهبودی، ده جلسه دو ساعت و نیمه، میلاد شجره ده جلسه دو ساعت و نیمه، مهام میقانی دو جلسه دو ساعت و نیمه، ظرفیت محدود. کلاس‌ها حضوری‌ است و پذیرش افراد منوط به مصاحبه آنلاین است. این دوره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.» در پوستر اطلاع‌رسانی این کارگاه، این جمله به چشم می‌آید: «کلام بازیگر، تاجی‌ست بر سر لحظه‌ای که همه‌چیز برای ادای آن مهیاست.»

بیژن‌ بنفشه‌خواه بازیگری که بیشتر او را با نقش‌های ماندگاری که در سریال‌های طنز تلویزیونی می‌شناسیم در اینستاگرامش از سریال جدید طنزش «جناب‌عالی» تیزری منتشر کرده و در توضیح این سریال که به تازگی پخش‌اش آغاز شده نوشته: سریال جناب عالی. کارگردان: عادل تبریزی. تهیه کننده: مصطفی رضوانی. تلوبیون پلاس، از ۱۴ فروردین، روزهای فرد.» در این سریال بازیگران جوان، در کنار بازیگران پیشکسوت دور هم جمع‌ شده‌اند و قصه‌ای برای نشاندن خنده روی لب مردم تعریف می‌کنند.

مسعود شاکرمی از موفقیت‌های تازه فیلم‌اش «از بین بردن جاذبه» در سه جشنواره جهانی خبر داده و نوشته: «فیلم کوتاه «از بین بردن جاذبه» به نویسندگی و کارگردانی مسعود شاکرمی در ادامه حضور بین‌المللی خود به سه جشنواره دیگر راه پیدا کرد؛‏First Film makar در انگلیس، ‏One Earth Award در هند و Shortfundly در هند.» شاکرامی در توضیحات بیشتری درباره طراح پوستر جذاب فیلم‌اش نوشت که پوستر را بی‌تا دهقان‌زاده طراحی کرده و تهیه‌کننده فیلم هم حسین باشه آهنگر است.

هنگامه قاضیانی بازیگر تئاتر و تلویزیون متنی را در اینستاگرامش منتشر کرده و نوشته: «همان کاری که وقتی انجامش می‌دهی و هیچ ترسی نداری، بلکه روشنایی قلبت را فرامی‌گیرد همان رؤیاهای توست. می‌خوام در این لحظه از خداوند تشکر کنم بابت انتخاب‌هایم در مسیر هنر و فرهنگ و از همه همکارانم، در این بیست و سه سال فعالیت هنری، که همیشه در کنار آنها امنیت و حرمت رو تجربه کردم.» به‌نظر می‌رسد جمله‌ آخر قاضیانی اشاره‌ای دارد به مسائلی که برخی بازیگران زن طی روزهای اخیر به آن پرداخته‌اند و از هتک‌ حرمت‌شان در محیط کاری گفته‌اند.

تازه‌های نشر

نشر پریان در اینستاگرامش کتاب تازه‌ای معرفی کرده که بزودی توسط همین نشر منتشر خواهد شد. «پسران آنانسی، نوشته نیل گیمن، ترجمه رحیم قاسمیان، ۴۵۲ صفحه، 110000 تومان. زندگی عادی چارلی خپله با مرگ ناگهانی پدرش در فلوریدا به پایان می‌رسد و با ورود فردی مرموز به زندگی چارلی وقایع عجیب و غریبی آغاز می‌شود. کتاب را می‌توانید پیش از پخش سراسری از سایت پریان تهیه کنید.»

نشر چرخ که یکی از زیرمجموعه‌های نشر چشمه است هم کتاب تازه منتشر شده‌ خود به‌نام «کتاب فرودستان» را در اینستاگرام معرفی کرده و در توضیح آن نوشته: «مطالعات فرودستان به‌دنبال انتقاد از تاریخ‌نگاری نخبه‌گرا در زمینه تاریخ‌نگاری پسااستعماری و با فهم نوینی از دینامیزم زایش و قوام حرکت‌های ضداستعماری در هند تولد یافت و به‌سرعت‌ با اقبال تاریخ‌نگاران امریکای لاتین و حتی اروپایی روبه‌رو شد. تعریفی که این نوع تاریخ‌نگاران از فرودستان ارائه دادند بیشتر همان تعریفی بود که آنتونیو گرامشی در دفترهای زندان خود ارائه داد. انسان فرودست، به تعریف گرامشی، انسانی است به‌حاشیه‌رانده‌شده و نه لزوماً تهی‌دست؛ انسان فرودستِ ناتوان از اعمال قدرت در جامعه. با چنین تعریفی اقلیت‌های مذهبی، قومی و زنان نیز در بسیاری از جوامع از جمله‌ گروه‌های فرودست به شمار می‌آیند. تاریخ فرودستان روایت تاریخ است از منظر فرودستان.» کتاب را تورج اتابکی نوشته و نشر چرخ آن را منتشر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/32/608392/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها