وزیر راه وشهرسازی :

۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد


وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است از عملیاتی شدن ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح در۶ ماهه نخست امسال خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: هم اکنون حدود ۲ میلیون و۴۰۰ هزار واحد زمین آماده آغاز عملیات اجرایی است که با این میزان زمینی که آماده شده به همراه آغاز عملیات اجرایی بیش از۸۸۰ هزار واحد مسکونی، بیش از۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است. قاسمی توضیح داد: بر اساس آمار، عملیات اجرایی ۸۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین حدود ۳۲۰ هزار واحد نیز وارد عملیات اجرایی شدند که مجموع آنها بالای یک میلیون در سطح کشور است. وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی در۶ ماهه سال جاری (۱۴۰۱) سهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون واحد مسکونی می‌‌رسد و با این احتساب، تلاش خواهد شد تا در زمانبندی اعلام شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی احداث و تکمیل شود.
تشکیل بانک زمین
وی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی را از جمله اقدامات مناسب ارزیابی کرد و گفت: بخش عمده اراضی تأمین شده طرح نهضت ملی مسکن از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود تا سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در تأمین اراضی برای اجرای مسکن همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. قاسمی اعلام کرد: ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار دارد. در همین خصوص نیز حدود۳۰ شهرک جدید در مراحل تغییر کاربری هستند و بزودی ایجاد خواهند شد. وی تکمیل و واگذاری واحدهای مسکونی باقی‌مانده مسکن مهر را بیش از۲۰۰ هزار واحد برشمرد و فعالیت برای اتمام این واحدها را یادآوری کرد.
راه‌اندازی سامانه گزارش‌دهی پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت راه و شهرسازی در حوزه تملک زمین، خواستار راه‌اندازی سامانه گزارش‌دهی به‌روز از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن شد. محمدرضا رضایی‌کوچی ضمن اعلام این مطلب که در حوزه تملک زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدامات مناسبی از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی انجام شد، خواستار تعریف سامانه‌ای به‌روز برای ارائه آمار از میزان پیشرفت طرح تولید مسکن شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه‌ای تعریف و هفتگی به‌روز شود تا میزان پیشرفت پروژه‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن در تمامی استان‌ها و شهرها مشخص و ارائه شود. رضایی‌کوچی ادامه داد: درخصوص قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن باید راهکارهایی ارائه شود تا متقاضیان تأیید شده بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند. همچنین درخصوص آورده متقاضیان نیز باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که آورده متقاضیان در استطاعت و توان پرداخت مردم باشد.
تأمین 90 درصد اراضی نهضت ملی مسکن در استان البرز
مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز گفت: بیش از۹۰ درصد اراضی مورد نیاز ۴ساله طرح نهضت ملی مسکن در استان تأمین شده و در این زمینه، استان البرز پیشرو است. رضا خالقی با اعلام ثبت نام ۲۱۲ هزار و ۳۴۳ نفر در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعداد واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده برای استان البرز یکصدهزار و۵۷۲ واحد است و با انجام پالایش‌‌ها تاکنون ۶۲ هزار و ۹۵۵ نفر رد درخواست شده‌اند و ۱۷ هزار و ۵۱۰ نفر نیز انصراف داده‌اند و ۳۸ هزار و ۵۱۴ نفر منتظر تأیید استعلام هستند که در این میان ۷۸ هزار و ۴۳۹ نفر منتظر بررسی مدارک هستند. از این تعداد برای ۶ هزار و۳۰ نفر تخصیص پروژه انجام شده است. مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز در مورد تأمین زمین در استان گفت: بیش از۹۰ درصد اراضی مورد نیاز ۴ ساله طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و در این زمینه، استان البرز پیشرو است. باتوجه به اینکه استان کوچک البرز بعد از استان تهران، پرتراکم‌ترین استان درکشور به شمار می‌آید، با محدودیت اراضی مواجه هستیم، با کار مطالعاتی که از تیرماه انجام شد، توانستیم مصوبات شهرک‌های جدید مسکونی با موضوع امکان سنجی و مکان‌یابی را از استان اخذ کنیم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز با اشاره به اخذ مصوبه ۳ شهرک مسکونی در استان البرز افزود: هریک از شهرهای جدید میانگین ۳۰۰ هکتار است و در تأمین زمین بر اساس سهمیه در استان مشکلی نداریم و با توجه به اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، استان البرز در تأمین زمین مسکن رتبه اول را کسب کرده است. خالقی در ادامه افزود: شهرهای جدید استان البرز در طرح نهضت ملی مسکن؛ اقبالیه، صالحیه و شهرک جدید فخر ایران است، این سه شهر قطعی شده‌اند و در لیست انتظار دو شهرجدید نیز پیش‌بینی شده است که درصورت افزایش سهمیه یا بارگذاری تراکمی اگر نیاز به توسعه و اراضی باشد، حتماً از دو شهرک جدید در مجاورت نظرآباد و اشتهارد بهره خواهیم برد. وی در مورد مسکن مهر، آن بخشی که اداره راه و شهرسازی استان البرز متولی است، تصریح کرد: در یک سالی که گذشت، تمامی پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر تکمیل شده است و به مرحله نصب انشعاب و آسانسور رسیده و بحث ساماندهی متقاضیان و صدور قرارداد و کارت قسط در حال انجام است.
خالقی در مورد بافت‌های فرسوده استان البرز اظهار کرد: در استان البرز ۲ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شناخته شده داریم البته در زمینه کارهای روبنایی پروژه‌های مختلفی انجام شده است از جمله مدرسه، ایجاد کلانتری، مراکز فرهنگی، خانه بهداشت و در حال حاضر ۸ پروژه شاخص در این زمینه وجود دارد که در حال تکمیل است و تأمین اعتبار از طریق سطح ملی و هم از طریق سفر رئیس جمهور پیش‌بینی شده است تا ۸ پروژه را نیز به اتمام رسانیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/11/608404/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها