براساس هدف‌گذاری که سازمان توسعه تجارت انجام داده است

حضور پررنگ کالاهای ایرانی در بازار قزاقستان


گروه اقتصادی / رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور قزاقستان با مجوز رسمی این سازمان خبر داد.
طی 9 ماهه سال گذشته میزان صادرات به قزاقستان از نظر وزنی ۳۶۰،۳ هزار تن و از نظر ارزشی ۱۳۲،۶ میلیون دلار بوده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که با توجه به پتانسیلی که این کشور دارد، ایران در سال‌های گذشته نتوانسته از فرصت‌های آن بهره ببرد. این در شرایطی است که قزاقستان همواره از همکاری با کشورمان استقبال کرده است.
علیرضا پیمان‌پاک اظهار داشت: کشور قزاقستان پتانسیل‌ بالایی در واردات کالاها و محصولات صادراتی ایران دارد؛ از همین رو نمایشگاه اختصاصی ایران در این کشور فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی کشور است تا سطح تعاملات خود را افزایش دهند و کالاهای ایرانی را روانه بازار قزاقستان کنند.
او افزود: در حال حاضر دولت قزاقستان از توسعه روابط  تجاری بین دو کشور استقبال کرده و هم از منظر اتحادیه اوراسیا و هم از منظر روابط تجاری دو‌جانبه همراهی قابل‌توجهی را از وزارت تجارت قزاقستان شاهد هستیم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به گروه‌های کالایی مشارکت‌کننده در نمایشگاه اختصاصی ایران در قزاقستان، خاطرنشان کرد: ساختمان و فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، ماشین‌آلات کشاورزی دام و طیور، خدمات فنی و مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و ماشین‌آلات صنعتی، صنایع و موادغذایی، کالاها، محصولات و خدمات دانش‌بنیان، ماشین‌آلات معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، مبلمان و مصنوعات چوبی و گردشگری سلامت از جمله گروه‌های کالایی در نمایشگاه قزاقستان هستند.
او با دعوت از تجار برای شرکت در این نمایشگاه، افزود: این نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان متخصص، تجار و بازرگانان از سراسر قزاقستان است و ازتاریخ ۱۰ تا ۱۲تیرماه ۱۴۰۱ مصادف با 1 تا 3 جولای ۲۰۲۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی (آتاکنت اکسپو) برگزار می‌شود. این نمایشگاه با مجوز رسمی سازمان توسعه و تجارت ایران از سوی شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری و با حمایت این نهاد، سفارت جمهوری اسلامی ایران در نورسلطان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان برگزار می‌شود.
نفت، محصولات کشاورزی و معدنی، شاکله اصلی اقتصاد قزاقستان را تشکیل می‌دهند و محصولاتی از این قبیل را به سراسر جهان صادر می‌کنند. از طرفی، این کشور نیاز‌های وارداتی مختلفی داشته که بیشتر در زمینه صنعتی و برخی حوزه‌های غذایی و کشاورزی است. قزاقستان مشتری کالاها و محصولات ایرانی چون میوه و خشکبار، مواد و محصولات معدنی، سنگ و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، لوازم خانگی و آشپزخانه، لوله و محصولات پلاستیکی، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، کیوی، خیار، قارچ، کاهو، انگور، سنگ مرمر، محصولات آرایشی و بهداشتی، خرما، زعفران، عسل، پسته، خشکبار، ماشین‌آلات صنعتی، دستگاه‌ها و ماشین‌های برقی، چرم، سیمان سفید، مبلمان، شیر، خامه و پنیر است و طی ماه‌های اخیر بیشتر کالاهای یاد شده روانه بازار قزاقستان شده است. از طرفی تجارت ما با قزاقستان براساس منابع خارجی مانند آمار اوراسیا و قزاقستان نشان می‌دهد که اگر صادرات خدمات فنی و مهندسی و دیگر کالا‌های صادراتی اضافه شود، حجم تجارت دو کشور به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد که بیش از ۲ برابر آماری است که در گمرک ثبت شده است. حجم کل تجارت قزاقستان با جهان در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۶میلیارد دلار بوده است که سهم ایران از این تجارت 0.4 درصد است یعنی رتبه چهلم در بین صادرکنندگان کالا به قزاقستان را به‌ خود اختصاص می‌دهد. سهم  ۰،۴درصدی ایران از مبادلات قزاقستان با جهان در نیم‌سال نخست ۲۰۲۰ نیز ثابت ماند. البته با این توضیح که تراز تجاری در این مدت به نفع قزاقستان بوده است.
در این میان باید گفت بیشترین اقلام وارداتی قزاقستان از جهان درسال ۲۰۱۹ طبق اعلام مرکز تجارت بین‌الملل به واردات صنعتی از جمله ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، وسایل الکترونیکی، مصنوعات چدن و فولاد، سوخت و روغن‌های معدنی و مواد قیری، محصولات پلاستیکی، تجهیزات پزشکی و محصولات دارویی اختصاص یافته است؛ اقلامی که ایران نیز می‌توانست سهم بیشتری را در صادرات به قزاقستان به خود اختصاص دهد.
پیش از این نیز امیرعابدی؛ رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان عنوان کرده بود که قزاقستان یکی از کشور‌های پایه‌گذار اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و بررسی‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد قزاقستان در چند وقت اخیر رو به بهبودی رفته و میزان درآمد سرانه شهروندان این کشور جهش بسیار قابل‌توجهی داشته است.
او افزوده بود: روسیه، چین و برخی کشور‌های اروپایی جزء شرکای تجاری اصلی این کشور محسوب می‌شوند. قزاقستان بزرگ‌ترین کشور در آسیای مرکزی بوده که از طریق دریای‌خزر با ایران همسایه است. دسترسی به دریای‌خزر می‌تواند برای تجار ایرانی فرصت ویژه‌ای را برای ارسال محصولات صادراتی ایران به قزاقستان رقم بزند، ضمن آنکه به‌صورت زمینی نیز می‌توان برای صادرات به آنجا اقدام کرد. از آنجا که از سالیان دور روابط دیرپای خوبی بین ایران و قزاقستان برقرار بوده است ، بهبود روابط تجاری با قزاقستان برای تجار کشورمان بسیار اهمیت دارد.
قزاقستان بزرگ‌ترین کشور خشکی بست (محصور در خشکی) دنیا است که برخلاف وسعت زیادش و داشتن رتبه نهم دربین کشور‌های پهناورجهان از جمعیت کمتری برخوردار است. بخشی از خاک قزاقستان در اروپا و بخشی دیگر در آسیای میانه قراردارد، با این حال جزو کشور‌های آسیایی طبقه‌بندی می‌شود. ایران و قزاقستان گرچه هیچ مرزخشکی با هم ندارند، اما مرز مشترک هردو کشور از طریق دریای‌خزر است. قزاقستان درغرب وایران در جنوب دریای‌خزر هر دو از کشور‌های ساحلی خزر هستند. قزاقستان نزدیک به دو برابر ایران وسعت دارد، اما فقط ۱۸میلیون یعنی حدود یک‌چهارم ایران جمعیت دارد. این میزان وسعت خاک همراه با ۷۰۰میلیمتر میانگین نزولات جوی سالانه در قزاقستان، زمینه سرمایه‌گذاری را بویژه در بخش کشاورزی به‌طور قابل‌قبولی فراهم کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/12/608408/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها