لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ از امشب آغاز می‌‌شود

افتتاحیه با ایرانی‌ها در غیاب سرخابی‌ها


حامد جیرودی/ لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ که چهل و یکمین دوره مسابقات فوتبال باشگاهی قاره کهن است و بیستمین دوره لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود، از امشب با برگزاری 2 بازی در گروه‌های C و D آغاز می‌‌شود که یک طرف آن سپاهان و فولاد هستند تا به این ترتیب این 2 نماینده فوتبال ایران، دیدارهای افتتاحیه این دوره از لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کنند. مسابقات این مرحله گروهی به صورت متمرکز در عربستان برگزار می‌شود. تیم‌ها باید هر سه چهار روز یک بار با همدیگر بازی کنند. با این حال، این دوره از رقابت‌ها با یک حسرت بزرگ برای فوتبالدوستان ایرانی همراه است و آن حذف نام استقلال و پرسپولیس از جمع تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بود. هفدهم دی ماه سال گذشته بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا در اطلاعیه‌ای از ابطال قطعی پروانه حرفه‌ای 3 تیم استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر و غیبت آنها در لیگ قهرمانان آسیا خبر داد. پس از این تصمیم و عدم اقدام باشگاه دیگری برای 2 سهمیه باقی مانده ایران در لیگ قهرمانان آسیا، 2 سهمیه پلی‌آف ایران حذف و در پی صعود مستقیم سپاهان و فولاد از ایران، یک سهمیه مستقیم هم به الغرافه قطر داده شد. اما سرخابی‌های فوتبال ایران در حالی در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا غایب هستند که در اولین دوره این رقابت‌ها که در فصل 3-2002 برگزار شد، به عنوان نمایندگان فوتبال ایران حضور داشتند. سرخابی‌ها پس از آن در 5 دوره پیاپی لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشتند که آخرین آن فصل 2008 این مسابقات بود. البته استقلال قرار بود که در لیگ قهرمانان 2007 حضور داشته باشد که به دلیل دیر ارسال شدن مدارک، از رقابت‌ها کنار گذاشته شد. پس از آن و در فصل 2009 که استقلال و پرسپولیس با هم در لیگ قهرمانان حضور داشتند، تا فصل گذشته دیگر شاهد حداقل حضور یکی از این 2 تیم محبوب پایتخت در لیگ قهرمانان بودیم اما در این فصل دوباره آنها غایب هستند که نبودشان در سطح اول فوتبال آسیا به چشم بیاید و باید دید با رفع موانع حرفه‌ای‌سازی، سرخابی‌ها در فصل آینده به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌‌کنند یا خیر.
 
فولاد به استراماچونی و رفقا رسید
در گروه C این دوره از لیگ قهرمانان آسیا، فولاد با الغرافه قطر، آخال ترکمنستان و شباب الاهلی امارات همگروه شده است و سرخپوشان اهوازی در نخستین مسابقه‌شان از ساعت 21:45 امشب به مصاف الغرافه می‌روند. تیمی که در رده پنجم لیگ ستارگان قطر حضور دارد و از چهره‌های آشنایی روی نیمکت و ترکیب خود بهره می‌‌برد. هدایت الغرافه را آندره آ استراماچونی برعهده دارد. سرمربی ایتالیایی اسبق اینتر که در آغاز لیگ نوزدهم هدایت استقلال را برعهده داشت و قبل از پایان نیم فصل این تیم را به دلیل مشکلات مالی ترک و برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت کرد که هنوز پرونده او و استقلال در دادگاه عالی ورزش (CAS) در جریان است. به جز او، سعید عزت‌اللهی‌ هافبک تیم ملی کشورمان نیز یکی دیگر از بازیکنان الغرافه است و در خط حمله هم شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی سابق استقلال که سابقه آقای گلی لیگ نوزدهم را هم دارد، در این تیم حضور دارد. الغرافه که در فینال جام امیر قطر شکست خورد و دستش به جام نرسید، باید مقابل فولادی قرار بگیرد که چندی پیش توانست قهرمان سوپرجام ایران شود و حالا هم در رده چهارم لیگ برتر ایستاده‌ است. شاگردان جواد نکونام با 3 برد متوالی در لیگ برتر، پا به آسیا گذاشته‌اند اما الغرافه در 5 بازی آخرش در قطر 3 باخت و 2 برد کسب کرده است. در این شرایط، باید دید فولادی‌ها که فصل گذشته نیز با نکونام تجربه حضور در آسیا را داشتند اما نتایج خوبی نگرفتند، این بار چه نتایجی کسب می‌‌کنند. در دیگر دیدار این گروه و از ساعت 45 دقیقه بامداد جمعه 19 فروردین، آخال برابر شباب الاهلی به میدان می‌‌رود.
 
آغاز یاران نویدکیا با پاختاکور
در گروه D این مسابقات، سپاهان با پاختاکور ازبکستان، الدحیل قطر و التعاون عربستان همگروه شده است. حریف اول زردپوشان اصفهانی که باید از ساعت 21:45 دقیقه امشب با آن دیدار کنند، پاختاکور است. تیمی که در لیگ قهرمانان 2010 با سپاهان بازی کرد و در بازی رفت 2-1 به برتری رسید اما در بازی برگشت 2-0 مغلوب تیم اصفهانی شد. سپاهان تیم سوم جدول لیگ برتر ایران است که از هفته هفدهم به بعد باخت نداشته و این نشان می‌‌دهد آنها که در نیم‌فصل دوم با افت مقطعی مواجه بودند، دوباره آمادگی خود را باز یافته‌اند و از شرایط خوبی برخوردار هستند. پاختاکور هم در سوپرلیگ ازبکستان در رده دوم جدول است که در 5 مسابقه آخرش 4 برد و یک مساوی داشته و تیمی قدرتمند و منسجم است. هدایت این تیم را یک مربی اهل مقدونیه شمالی به نام اسلاویک ویجنسکی برعهده دارد. اما در سمت مقابل، محرم نویدکیا برای تقویت کادرفنی خود یک مربی پرتغالی به نام لوییز مارتینز را جذب کرده مربی‌ای  که سابقه حضور روی نیمکت تاتنهام را هم در کارنامه‌اش دارد و حالا باید دید نویدکیا که کار مربیگری‌اش در سپاهان را با هدایت این تیم در مرحله گروهی فصل 2020 آغاز کرد، در این دوره می‌‌تواند اصفهانی‌ها را به موفقیت برساند یا خیر. او تیمی را در اختیار دارد که با 35 گل زده بهترین خط حمله لیگ برتر محسوب می‌‌شود و باید مهاجمانی مانند سجاد شهباززاده و شهریار مغانلو در آسیا چه عملکردی را از خود به نمایش می‌‌گذارند. در دیگر بازی گروه D و از ساعت 45 دقیقه بامداد جمعه 19 فروردین، الدحیل با التعاون مسابقه می‌‌دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/16/608416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها