سرعت، سبقت و خواب آلودگی 3عامل اصلی تصادفات نوروزی


گروه حوادث / سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی و استفاده از تلفن همراه اصلی‌ترین عوامل تصادفات در نوروز امسال عنوان شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور، روز گذشته با بیان این مطلب گفت: ما با توجه به تزریق واکسن کرونا از سوی اکثریت مردم و کاهش موارد ابتلا به کووید ۱۹ شرایط متفاوتی را برای سفرهای نوروزی پیش‌بینی کرده و احتمال افزایش 50 درصدی سفرها را داده بودیم. بر همین اساس جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ترافیکی برگزار و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده بود.
مرگ ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور در ادامه افزود: در بازه 25 اسفند تا 14 فروردین سال‌جاری ۷۴۶ نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که از این تعداد ۶۳۷ نفر در جاده‌ها و ۱۰۹ نفر داخل شهرها تصادف و فوت کردند که در مقایسه با نوروز سال گذشته شاهد کاهش ۲۳ درصدی بودیم. البته این آماری است که از سامانه رخدادهای ناجا استخراج شده است، در واقع این آمار شامل کشته شدگان صحنه تصادف، حین انتقال و یکی دو روز ابتدایی حضور در بیمارستان است. آمار نهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد که به نظر می‌رسد حدود ۱۰ درصد بیشتر شود.
وی با بیان اینکه در طول اجرای طرح نوروزی مجموعاً ۵۶۸ مورد تصادف فوتی در کشور رخ داد، گفت: متأسفانه ۱۰ هزار و ۶۲۵ فقره تصادف جرحی نیز در همین مدت رخ داد که منجر به مصدوم شدن ۱۵ هزار و ۱۱۶ نفر شد. این آمار نیز کاهشی ۴.۴ درصدی در مقایسه با سال قبل داشت. در طرح نوروزی پارسال، ۱۵ هزار و ۸۱۰ نفر در تصادفات مجروح شدند.
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کشور درباره بیشترین علت وقوع تصادفات گفت: آمار ما نشان می‌دهد سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو همچنین خستگی و خواب آلودگی راننده و پس از آن استفاده از تلفن همراه، بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است. در نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات از نوع واژگونی بود یعنی خودرو با خودروی دیگری برخورد نکرد بلکه مواردی نظیر همین خستگی و خواب آلودگی راننده منجر به آن شد.
حسینی افزود: امسال یک اتفاق خوبی که رخ داد پیگیری ویژه رئیس جمهور در خصوص ترافیک و تصادفات بود، علاوه بر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و استانداران نیز پای کار آمدند و تمام استانداران موظف شدند که بر سفرهای نوروزی نظارت ویژه کنند که هم‌افزایی خوبی را میان دستگاه‌ها ایجاد کرد.
حسینی تصریح کرد: خط قرمز ما تخلفات حادثه ساز و رفتارهای پرخطر ترافیکی بود که در همین زمینه ۳۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه توقیف شدند که شامل توقیف ساعتی یا ۷۲ ساعته و تا پایان تعطیلات بود. این خودروها دست‌کم مرتکب دو تخلف حادثه ساز همزمان شده بودند. به طور کلی استان‌های جنوبی ما همواره تصادفات بیشتری دارد استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی جزو استان‌های پرتصادف در طرح نوروزی ۱۴۰۱ بودند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/22/608452/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها