ایران ساخت


تشخیص اختلال خواب با محصول ایران‌ساخت

نرم‌افزار ارزیابی و مطالعه عمیق و تحلیل نحوه خواب با استفاده از هدست‌های EEG، فناوری جدیدی است که به درمان و رفع اختلال‌های خواب کمک می‌کند.
این محصول در حوزه سلامت روان و با محوریت ارتقای کارکردهای جسمی و پیشگیری از اختلالات روان است. این سیستم با ثبت سیگنال‌های EEG مغز هنگام خوابیدن قادر به پیگیری الگوی خواب افراد است. کاربرد این دستگاه در شناسایی اختلال خواب افراد و کمک به تشخیص بیماری‌های این حوزه خلاصه می‌شود.
این دستاورد بنا به گفته شبنم فیضی مسئول این پروژه، به مثابه روشی نوین در ارتقای کارکردهای سلامت روان است که طی آن، سیگنال‌های دریافتی از افراد نشان می‌دهد که آنها در کدام یک از مراحل پنجگانه استاندارد خواب به سر می‌برند و طبق مشخصات هر طبقه، نوع و شکل اختلال مشخص و بررسی شده و راهکارهای رفع آن بیان می‌شود.
بنابراین این محصول می‌تواند راهگشای بزرگی برای افراد بسیاری باشد که از اختلال‌ها و مشکلات مربوط به خواب رنج برده و تاکنون نتوانسته‌اند با مراجعه به پزشکان متعدد، درمانی برای این اختلال‌های خود پیدا کنند.
این دستاورد که هم‌اکنون آخرین مراحل تحقیقاتی جامع خود را سپری می‌کند، نخستین نمونه از این نوع دستگاه‌ها است که در داخل کشور به تولید رسیده و ایران‌ ساخته شده است.
این نرم‌افزار که توسط شرکت سیمدیکس طراحی شده با حمایت‌های مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا در مسیر تولید و توسعه قرار گرفته است.

سامانه مجهز به آند نانویی ساخته شد

سامانه‌ای مجهز به‌ آند دارای پوشش نانو به بازار عرضه شده است که از آن می‌توان برای الکترولیز آب دریا و همچنین گندزدایی آب برج‌های خنک‌کننده پتروشیمی استفاده کرد.
الکترولیز آب دریا به دلایل مختلفی مانند تولید هیدروژن یا حصول سدیم هیپوکلریت انجام می‌شود. از هیدروژن حاصل از الکترولیز آب دریا در کاربردهای مختلفی همچون سلول‌های سوختی استفاده می‌شود که می‌توانند انرژی و برق مصرفی مناطق مختلف را تأمین کنند. این سامانه توسط شرکت آتیه پردازان ظهور شریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.
استفاده از هیپوکلریت تولیدی از الکترولیز آب دریا نیز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی موجب کاهش مشکلات ناشی از رسوب و خوردگی در قطعات و لوله‌های این صنایع می‌شود. در فرایند الکترولیز از یک جریان الکتریکی مستقیم و دو الکترود استفاده می‌شود. در این فرایند منبع جریان الکتریکی با جریان مستقیم به دو الکترود موجود در آب متصل می‌شود و آب تجزیه شده و گاز هیدروژن در کاتد و گاز اکسیژن در‌ آند تولید می‌شوند.
شرکت آتیه‌پردازان ظهور شریف با اعمال پوشش دارای ساختار نانومتری با ابعاد حدود ۲۰ نانومتر حاوی اکسیدهای فلزی مختلف موجب کاهش میزان مصرف عناصر کاتالیستی گران‌قیمت شده است. به منظور الکترولیز آب دریا می‌توان از الکترودهای از جنس اکسیدهای فلزی مختلط (MMO) استفاده کرد که معمولاً نرخ سایش پایینی دارند و هندسه آنها تقریباً ثابت باقی می‌ماند.
این الکترودها که از موادی مانند IrO2، PtO2 و 2 RUO  ساخته می‌شوند جایگزین مناسبی برای آندهای قدیمی مانند آندهای گرافیتی هستند اما هزینه این آندها زیاد است. برخی از آندهای ارزانتر نیز با زیرلایه تیتانیوم خالص ساخته شده و پوششی از اکسیدهای مختلط بر آن اعمال می‌شود. با توسعه الکترودهای جدید مبتنی بر نانوفناوری و جایگزینی آنها با الکترودهای سنتی ساخته‌شده از عناصر فلزی گران‌قیمت مانند پلاتین و ایریدیوم هزینه فرایند الکترولیز کاهش یافته و بازده این فرایند افزایش می‌یابد.
حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عرضه این محصول و تجاری‌سازی آن سرعت بخشیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/25/608463/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها