اخبار


ارائه اینترنت پرسرعت برای شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه مشترک با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از ارائه اینترنت پرسرعت تا سرعت ۱۰۰مگابیت بر ثانیه برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر با اعلام این خبر گفت: در جلسه مشترک وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مصوب شد طی یک هفته کارگروه توسعه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT شکل گیرد و بخش خصوصی در فعالیت‌های این حوزه، بیش از گذشته فعال باشد. خبر وزیر ارتباطات مبنی بر ارائه اینترنت پرسرعت تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌جاری و نیز برنامه‌ریزی برای آزاد‌سازی داده‌ها متناسب با نیاز این حوزه از دیگر مطالب عنوان شده در این جلسه بود.
گفتنی است جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

توسعه زیست‌بوم اینترنت اشیا با اجرای ۵ طرح جدید

ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از توسعه زیست‌بوم اینترنت اشیا با اجرای ۵ طرح جدید در داخل کشور خبر داد.
به گزارش «ایران»، حوزه اینترنت اشیا در کشور با اجرایی شدن ۵ طرح جدید، از سوی این ستاد جلوه مدرن‌تر و کارآمدتری به خود خواهد گرفت. اینترنت اشیا در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای را به خود دیده است. امکانات فراوانی که اینترنت اشیا در اختیار بشر قرار داده سبب شده تا کشورها، برنامه مدون و پرشتابی را برای توسعه این فناوری به خدمت گرفته و از آن به‌عنوان یک ابزار رقابتی استفاده کنند. در همین راستا ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز پیگیری طرح‌های تأیید شده و در حال انجام کارگروه اینترنت اشیا را به عهده گرفته است. از جمله این طرح‌ها می‌توان به ۵عنوان مهم که ظرفیت‌های شگرفی را در حوزه اینترنت اشیا فراهم آورده‌اند، اشاره کرد. یکی از این طرح‌ها به شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه بازار فناوری اینترنت اشیا و اولویت‌های سیاستگذاری آن در کشور می‌پردازد. طرح دیگر مربوط به حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس اینترنت اشیا است. یک شرکت دانش بنیان هم موفق به طراحی، پیاده‎‌سازی و اجرای شبکه LoRaWAN در تهران شده است. طرح دیگر نیز به کشاورزی هوشمند در بستر اینترنت اشیا پرداخته است. در زمینه توسعه فناوری مرتبط با سیستم سلامت هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا نیز اپلیکیشنی با هدف هوشمندسازی در حوزه سلامت طراحی شده است.

هزاران مشترک موبایل، اپراتور خود را عوض کردند

تعداد ترابردهای صورت‌گرفته در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۴ هزار و ۹۴۹ بوده و مشترکان هر یک از اپراتورها با حفظ شماره خود توانستند از خدمات اپراتور دیگری استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) این امکان را فراهم می‌کند که مشترکان با حفظ شماره خود، اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. برای اجرای این طرح لازم است که در گام اول مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت‌ نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تأیید ثبت‌نام او به اطلاعش خواهد رسید.امکان تغییر اپراتورها از طریق ترابردپذیری تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویس‌ها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد. همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری، باید مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد،البته ممکن است برخی از درخواست‌های ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود. احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام‌شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیربه‌نظیر مانند درخواست ترابرد سیم‌کارت دائمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال‌بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی، از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.طبق آخرین آمار اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۴۰۰، ۷۴ هزار و ۹۴۹ ترابرد تکمیل شده است.
البته تنها تعداد تراز، ملاک اول بودن یک اپراتور در ترابرد نیست. موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمی‌گردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدأ خود برگردد؛ این دلیل نمی‌شود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته یا اپراتوری که الان انتخاب کرده، سرویس اش مناسب است.

اجرای آزمایشی قابلیت ویرایش در توئیتر

توئیتر آزمایش داخلی قابلیت ویرایش پیام‌های ارسال شده در این پلتفرم را در ماه‌های آینده آغاز خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، توئیتر با اعلام این خبر تصریح کرد: کار روی قابلیت ویرایش توئیت که پرتقاضاترین مورد است، از سال گذشته و پیش از انجام هرگونه نظرسنجی در این باره، آغاز شده بود. این شرکت شبکه اجتماعی همچنین ویدیویی از نحوه کار این قابلیت را نشان داد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا که با داشتن ۹,۱درصد سهام، بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت است، یک نظرسنجی در توئیتر انجام داد و از کاربران درخصوص تمایل برای داشتن یک دکمه ویرایش در توئیتر سؤال کرده بود.
پاراگ آگراوال، مدیرعامل توئیتر در واکنش به نظرسنجی ایلان ماسک، توئیتی ارسال و نوشته بود: نتایج این نظرسنجی مهم خواهد بود. لطفاً با دقت رأی دهید. بر اساس گزارش بلومبرگ، جی سالیوان، مدیر محصول مصرف‌کننده توئیتر اعلام کرد: این شرکت پیش از راه‌اندازی این قابلیت، نظرات موافق و مخالف در این خصوص را دریافت خواهد کرد زیرا این گزینه می‌تواند برای تغییر سابقه مکالمات عمومی بدون محدودیت زمانی و شفافیت درباره آنچه که ویرایش شده است، مورد استفاده قرار گیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/25/608464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها