درآمدی بر وضعیت سیاسی و امنیتی سرزمین‌های اشغالی

دولت جعلیِ مستعجل!


امید شاهمرادی
پژوهشگر
تحولات و رخدادهای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در یک ماه گذشته حاکی از آسیب‌پذیر بودن این رژیم در جبهه داخلی است. به‌رغم برگزاری رزمایش‌های امنیتی فراوان در جبهه داخلی، اما اتفاقات و رخداد‌های اخیر این رژیم حاکی از ناتوانی در مدیریت جبهه داخلی است. از یک سو با انصراف «عیدت سیلمن» عضو کنست از ادامه همکاری با ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی، کابینه «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم در آستانه سقوط قرار گرفت و ائتلاف حاکم اکثریت خود را از دست داده است. از سوی دیگر خشم ساکنین النقب در پی یورش‌ها، ویران کردن خانه‌ها و کوچ اجباری مردم روبه افزایش است و راهی جز مقابله با صهیونیست‌ها برای فلسطینیان باقی نمانده‌ است. عمیکام نورکین، فرمانده پیشین نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به تازگی با اعتراف به شکست راهبرد این رژیم در قبال لبنان تأکید کرده که آزادی عمل ما در لبنان سال گذشته آسیب دیده است که این اظهارنظر را می‌‌توان به نوعی اعتراف اسرائیل نه تنها نسبت به این مسأله که به سیاست‌های اتخاذ شده آن درباره اقدامات خارجی دانست. پس از ناکامی‌های چند سال اخیر رژیم صهیونیستی در جنگ‌ با حزب‌الله لبنان و فلسطین و همچنین شکست‌ها و ضربه‌های سنگین و جبران ناپذیری که این رژیم بر اثر حملات سایبری به دستگاه‌ها و شرکت‌های خود متحمل شده می‌بینیم که کارشناسان و فرماندهان آنها در اظهار نظر‌هایی جسته و گریخته ضمن اعتراف به قدرت محور مقاومت به ضعف و عدم توان خود در رویارویی با این محور اعتراف کردند.
این در حالی است که کشته شدن ۵ اسرائیلی و زخمی شدن ۶ نفر دیگر در حمله‌ مسلحانه در شهر بنی براک در شرق تل‌آویو نیز در چند روز پیش رخ داده است.  پلیس رژیم صهیونیستی حمله را «تروریستی» اعلام کرده، اصطلاحی که معمولاً درباره حملات شهادت طلبانه فلسطینیان به کار می‌برد. منابع فلسطینی هویت یکی از مهاجمان را «ضیاء حمرشه» جوان فلسطینی ساکن روستای «یعبد» اعلام کرده‌ بودند که به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. او قبلاً در زندان رژیم صهیونیستی در اسارت بوده است. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یکی از نیروهایش در عملیات امشب در تل‌آویو کشته شده و نام یک خاخام یهودی نیز در میان اسامی کشته شدگان این عملیات به چشم می‌خورد. در پی این عملیات، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با حضور مقامات امنیتی و نظامی اسرائیلی نشستی اضطراری برگزار کرد. شکنندگی این رژیم در طول خطوط دفاعی اولیه خود (مرزهای شمالی و جنوبی بر کسی پوشیده نبود اما تحولات اخیر امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی گواه آسیب‌پذیر بودن این رژیم در جبهه داخلی است).
تنوع حوادث امنیتی در داخل سرزمین‌های اشغالی آشفتگی را برای یهودیان ساکن این مناطق به وجود آورده است. از جهتی دیگر شکنندگی  دولت ائتلافی لاپید و بنت بعد از استعفای یدیت سلیمان عضو راست‌گرای پارلمان رژیم صهیونیستی  و خروج از کابینه این رژیم، دولت یهودی را در آستانه فروپاشی قرار داده است. سناریوهای بازگشت نتانیاهو و یا برگزاری مجدد انتخابات در وضعیت شکنندگی این رژیم بدترین رویداد ممکن برای صهیونیست‌های ساکن سرزمین اشغالی است. تنش فلسطینیان در طول یک ماه گذشته افزایش پیدا کرده و دامنه آن دیگر محدود به کرانه باختری و یا غزه نمی‌شود، هرچند کانون تحولات منطقه چنین است. اما صهیونیست‌ها از آنچه بیم داشتند، در حال روی دادن است و آن هم این است امنیت زندگی آنها در سرزمین‌های اشغالی دیگر با موشک و راکت‌های حماس و جنبش جهاد اسلامی فقط مورد تهدید قرار نمی‌گیرد، بلکه مقاومت به ابزاری جدی در کرانه باختری تبدیل شده است و هسته‌های حماس و جهاد اسلامی در حال فعالیت در این منطقه هستند.
نقطه عطف اساسی که باعث شده است تا برخی تحلیلگران آینده اسرائیل را مبهم بدانند،  وجود جنبش‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه است و نیز جنبش‌های مقاومت فلسطینی دیگری است که در کرانه باختری در حال شکل‌گیری هستند و آنان از دولت‌ها و کشور‌های عربی بخصوص آن دسته از کشور‌های عربی که قبلاً کشور‌های «مقاومت» خوانده می‌شدند و پرچم سازش و تسلیم شدن را بلند کردند و رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند و وارد عادی‌سازی روابط شدند، کاملاً مستقل هستند. فناوری موشک‌ها و حمایت‌های محور مقاومت همه معادلات نظامی و سیاسی را دگرگون کرده و به برتری اسرائیل که تکلیف نبرد‌ها را با دولت‌های عربی ظرف چند ساعت تعیین می‌کرد با تسلیحاتی که خود این محور به دست آورده است و با رزمندگان دلیرش، پایان داده است. اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران در سطح منطقه و به طور مشخص در سوریه و لبنان تلاش می‌کند؛ ایران نیز در پی عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی نمی‌تواند حضور این رژیم را در خلیج فارس بپذیرد. عیساوی فریج وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه این رژیم روابط محرمانه با بسیاری از کشورهای عربی دارد، گفته که ترجیح ما این است که این روابط محرمانه بماند و ترجیح کشورهای عربی بر آن است که روابط آن‌ها با اسرائیل همانند عادی‌سازی روابط با امارات، بحرین، سودان و مغرب علنی نشود.
از سویی رژیم صهیونیستی در چهارچوب تقابل امریکا با ایران عمل کرده است و بر این اساس همسو با فشار حداکثری امریکا به دنبال بالا بردن هزینه‌های انتقال نفت ایران به سوریه بوده است. این درگیری‌ها نشان داد ایران دست بالا را در این زمینه دارد به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی با آگاه شدن بر هزینه‌های حملاتش اعلام کرد در نظر ندارد به حمله ایران به پایگاه خود در اربیل عراق به هرگونه‌ای پاسخ دهد. هرچند هر نوع پاسخی مهر تأییدی بر حضور این رژیم در اربیل عراق خواهد بود. در داخل این رژیم به دلیل ضعیف بودن عوامل ثابت و متغیر ژئوپولیتیکی آسیب‌پذیر بودن این رژیم و تلفات انسانی و مادی را افزایش داده است، عملیات شهادت طلبانه مختلف در طی روزهای اخیر و ماه‌های گذشته و همچنین دسترسی مبارزان فلسطینی به سلاح گرم،  همه و همه حاکی از روند افزایش تحولات و شکنندگی امنیتی این رژیم در جبهه داخلی خود است. روزنامه‌های صهیونیستی با بررسی وضعیت موجود در سرزمین‌های اشغالی، وضعیت فعلی را بسیار خطرناک ارزیابی می‌‌کنند. چنین وضعیتی اگر در کنار فروپاشی دولت قرار داده شود، با توجه به وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌‌تواند هم فضای امنیتی در سرزمین‌های اشغالی را بالا ببرد و هم شهرک‌نشین‌ها و صهیونیست‌های مهاجر را با خطر بی دولتی مواجه سازد. این درحالی است که در انتخابات گذشته تشکیل دولت یهود روند سختی را پشت سر گذاشت و اگر دولت ائتلاف شکست بخورد، امکان وقوع سناریوهای قبلی دور از دسترس نیست.
از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین طرح‌های جنگی خود به بررسی سناریوهای مختلف پیرامون بازگشت تنش و درگیری‌ها به شهرهای فلسطین اشغالی 1948 پرداخته و در همین راستا، یک منبع امنیتی اسرائیلی عنوان کرد که خطر شهرهای مختلط (شهرهای دارای ساکنان صهیونیست و فلسطینی) به مراتب بیشتر از خطر ایران و حزب‌الله است. این سناریوها در چهارچوب طرح‌های جنگی گنجانده شده و ارتش صهیونیستی خود را برای سناریویی آماده می‌کند که به موجب آن درگیری‌های شدیدی در شهرهای مختلط به وقوع بپیوندد؛ مسأله‌ای که موجب به خطر افتادن جان شهرک‌نشینان اسرائیلی خواهد شد. گفتنی است 1.5 میلیون فلسطینی هم اکنون در شهرهای فلسطین اشغالی از جمله عکا، حیفا، اللد و... در کنار صهیونیست‌ها زندگی می‌کنند و تابعیت جعلی اسرائیلی را پذیرفته‌اند و در جنگ سال گذشته مقاومت فلسطینی با اسرائیل، این فلسطینیان شورش کرده و با صهیونیست‌ها درگیر شدند.
درگیری‌ها بین جوانان فلسطینی و یهود نشینان افراطی در اکثر مناطق سرزمین‌های اشغالی در یک ماه گذشته افزایش پیدا کرده است تا جایی که رسانه های عبری گزارش دادند؛ وجود هسته عملیاتی در کرانه‌باختری برای حمله به اسرائیلی‌ها وجود دارد. هسته‌های آموزش دیده و با قابلیت استفاده از سلاح‌های گرم به گونه‌ای که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌‌توانند عملیات خود را ترتیب بدهند و بیشترین آسیب را به صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی بزنند، هرچند در نهایت آنها کشته (شهید) می‌‌شوند، اما بزرگ‌ترین ناامنی را می‌‌توانند رقم بزنند.
تحولات امنیتی و سیاسی اسرائیل در یک ماه گذشته بسیار افزایش پیدا کرده تا جایی که ساکنان سرزمین‌های اشغالی مسافرت‌های خود را برای عبور از دوره بهار و تابستان داغ افزایش دادند. هرچند موج مهاجرت هم در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است. از سویی دیگر شکنندگی دولت ائتلافی بنت-لاپید با سایر احزاب ائتلافی هم وضعیت این رژیم را در شرایط بسیار بحرانی قرار داده است و کافی است که یک نماینده دیگر از کابینه استعفا دهد تا دولت بنت-لاپید سقوط کند. این شرایط سخت و ناگوار در شرایطی برای رژیم صهیونیستی پیش‌ آمده است که نقش‌آفرینی جمهور‌ی اسلامی ایران در منطقه و روابط بین‌الملل بویژه در منطقه غرب آسیا روز به روز پررنگ‌تر می‌‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/3/608494/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها