«ایران» از تلاش‌های مخرب جمهوری خواهان و دموکرات ها در قبال مذاکرات گزارش می‌دهد

بایدن؛ ناتوان در تصمیم گیری


گروه سیاسی/ امریکایی‌ها از دموکرات تا جمهوریخواه در حال تلاش هستند تا از عواید رفع تحریمی توافق احتمالی بکاهند. از یک سو اعضای جمهوریخواه کنگره امریکا تلاش دارند تا در یک طرح ضدایرانی مانع از رفع بخش مهمی از تحریم‌‎ها شوند و از سوی دیگر  دموکرات‌ها نیز از توافق با ایران ابراز نگرانی می‌کنند. رژیم صهیونیستی نیز تلاش دارد تا با عنوان پلیس بد مذاکرات، امتیازات فرابرجامی از تهران را مطالبه کند. همزمان با آنکه ایران اعلام کرده است پیشرفت‌های لازم در مذاکرات صورت گرفته و امریکا باید تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند، خبرهای مخابره شده از ایالات متحده منجر به ارائه این تحلیل از جانب برخی کارشناسان شده است که ایالات متحده آمادگی لازم برای جبران گذشته را ندارد. همچنین دولت جو بایدن نیز از کفایت لازم برای ایجاد اجماع نسبی در بین نهادهای این کشور و اصلاح راهبرد خصمانه دونالد ترامپ در قبال ایران برخوردار نیست.
کنفرانس ضدایرانی دموکرات‌ها
در آخرین نمونه جمعی از دموکرات‌های کنگره امریکا قصد دارند برای بیان آنچه «نگرانی‌ها درخصوص توافق احتمالی جدید با ایران» خوانده‌اند، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز، یک گروه متشکل از ۱۵ نماینده دموکرات کنگره امریکا قرار بوده است دیروز (چهارشنبه) یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و در آن نگرانی‌های خود را نسبت به توافق احتمالی جدید با ایران مطرح کنند.
بنابر این گزارش، در اثنای انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات وین، برخی قانونگذاران امریکایی نسبت به توافق هسته‌ای جدید ابراز نگرانی کرده‌اند. این رسانه نوشت: ماه گذشته نیز یک گروه دو حزبی متشکل از ۲۱ عضو کنگره به رهبری جاش گاتهایمر و الین لوریا به همراه تام رید از دولت بایدن خواستند تا به نگرانی‌های مربوط به توافق جدید با ایران که در آستانه شکل‌گیری است، رسیدگی کند.
این قانون‌گذاران گفته‌اند که باتوجه به وجود گزارش‌هایی که نشان می‌دهد مذاکرات وین در حال نزدیک شدن به پایان است، چند موضوع نگران‌کننده وجود دارد که همچنان روی میز مذاکره باقی مانده است. این پایگاه خبری در ادامه گزارش داد: نزدیک به یک ماه پیش نیز حدود ۲۰۰ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران بدون تأیید کنگره با همان سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مواجه خواهد شد. آنها همچنین در نامه خود نوشتند: ما هر توافقی در وین را که برای تصویب به سنای امریکا به‌عنوان یک معاهده ارائه نشود غیرالزام‌آور در نظر خواهیم گرفت.
تکاپوی جمهوریخواهان
علاوه‌براین، پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن اوایل هفته جاری در گزارشی نوشت که جمهوریخواهان کنگره امریکا در حال پیش بردن یک رویه قانونی به منظور ممانعت از اقدام احتمالی دولت این کشور برای خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریستی امریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران هستند. هدف از این طرح جلوگیری از برداشته شدن تحریم‌های کلیدی مرتبط با سپاه پاسداران به‌عنوان بخشی از امتیازاتی است که دولت جو بایدن تلاش می‌کند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران به این کشور بدهد.
رژیم صهیونیستی خواهان توافقی بدون تاریخ امضا!
همزمان «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز (چهارشنبه) در نشستی با سفرای ۸۰ کشور گفت که جهان باید ایران را تحت فشار بگذارد تا در غیاب توافق، از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود دست بردارد. وی مدعی شد: ما در یک مسابقه با زمان هستیم. از اوت، ایران اورانیوم ۶۰ درصدی خود را از ۱۰ کیلوگرم به ۵۰ کیلوگرم افزایش داده است. به دفن وسایل [هسته‌ای] خود در مخفیگاه‌های زیرزمینی ادامه می‌دهد و آبشار دیگری در فردو نصب کرد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، وی با اشاره به توافقی که در وین در حال مذاکره بوده، ادعا کرد که برخلاف آن، یک توافق هسته‌ای خوب «توافقی است که تاریخ انقضا نداشته باشد که به ایران مشروعیت بدهد تا برنامه هسته‌ای خود را پس از پایان آن پیش ببرد و همچنین با نظارت گسترده در همه جا و در هر زمان و نظارت بر موشک‌های بالستیک که ایران در حال توسعه آن است، همراه باشد.»
این مقام صهیونیست سپس مدعی شد که اگر توافقی وجود نداشته باشد، جهان باید «طرح ب» را اجرایی کند که به گفته او، «استفاده از زور، استفاده از فشار اقتصادی و استفاده از فشار دیپلماتیک» است. اخیراً وبگاه خبری «آکسیوس» نیز به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا و یک مقام اسرائیلی گزارش داد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته که جایگزین خود برای یک توافق هسته‌ای با ایران که غنی‌سازی اورانیوم تهران را محدود می‌کند، ارائه کنند.
پلیس بدی به نام رژیم صهیونیستی
به ادعای این وبگاه امریکایی، رژیم صهیونیستی همراه با متحدان عرب خود در منطقه مخالف بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای است. مقام‌های اسرائیلی گفتند که بنت به بلینکن گفته که می‌توان مانع ایران از حرکت به سمت غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نظامی ۹۰ درصد شد، در صورتی که تهران بداند ایالات متحده و کشورهای اروپایی تحریم‌ها را به سطحی که علیه روسیه اعمال کرده‌اند، افزایش خواهند داد.
طبق این گزارش، بنت همچنین به بلینکن گفت که توافق هسته‌ای تنها برای چند سال یک راه‌حل «سطحی و موقتی» خواهد بود و در عین حال میلیاردها دلار به ایران می‌دهد که بتواند از آن برای «فعالیت‌های بد منطقه‌ای و تسلیح نیروهای نیابتی‌اش» استفاده کند. گروهی از تحلیلگران، اختلافات ابراز شده از سوی مقام‌های امریکا و رژیم صهیونیستی درخصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند. بعد از گزارش آکسیوس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن طی نشست خبری تأکید کرد که به رغم وجود اختلاف تاکتیکی بین واشنگتن با تل‌آویو درباره مذاکرات وین و برجام، آنها هیچ اختلاف استراتژیک با هم ندارند. وی همچنین گفت که با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، قید و بندهای برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد و وعده‌هایی که درباره امکان حصول به «توافق بهتر» داده شده بود، عملی نشد
توافق یا عدم توافق؛ تصمیم سخت امریکا
اخبار منتشر شده از زیاده‌خواهی‌های امریکا و همچنین دخالت‌های بیجای رژیم صهیونیستی و در عین حال نیاز ایالات متحده به احیای برجام، تصمیم‌گیری برای هیأت حاکمه این کشور را با دشواری رو به رو کرده است. در این خصوص فارین پالیسی با بازخوانی انعقاد برجام و نقض عهد امریکا و خروج این کشور از توافق به ادعای دولت بایدن برای بازگشت به آن پرداخت. این مجله امریکایی مدعی شد ایالات متحده در صورت انجام شدن توافق وین، توقف فعالیت پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای ایران و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده را به دست می‌آورد، اما در عین حال این توافق را معامله سیاسی سخت برای امریکا توصیف کرد. فارین پالیسی نوشت: «توافق جدید مطمئناً ضعیف‌تر از توافق قبلی خواهد بود و زمان گریز به واسطه آن به طرز چشمگیری کوتاه‌تر خواهد بود. این توافق موجب خواهد شد، ایران نسل جدیدی از سانتریفیوژها را در اختیار داشته باشد که درست پس از خروج ترامپ از توافق شروع به فعالیت کردند.
عدم توافق به ضرر ایالات‌متحده
در ادامه این مجله به این مسأله پرداخته است که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین مانع رفع تحریم‌های ایران می‌شود اما برای غرب نیز مضرات جدی خواهد داشت. فارین پالیسی با اشاره به برچیده شدن ابعاد نظارتی بر فعالیت هسته‌ای کشورمان به نیاز غرب به منابع نفت و گاز بیشتر در پی تنش در روابط روسیه و غرب پرداخت.
گفتنی است مذاکرات وین در اسفند 1400 به حالت تعلیق درآمده و هنوز مقام‌های داخلی و خارجی درگیر در این پرونده در خصوص شروع احتمالی مذاکرات سخن نگفته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/5/608502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها