رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مطرح کرد

حرکت به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تمام‌ایرانی


گروه سیاسی/ محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که قرار است روز شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی -رئیس جمهور- برگزار شود، پرداخت. اسلامی با بیان اینکه برای سال جدید ۹ دستاورد جدید در روز ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد، افزود: «۲ دستاورد در حوزه پلاسما است که شاید برای اولین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی برای درمان سرطان است که با توجه به کثرت بیماران سرطانی یک شیوه بدون آسیب و مؤثر است. ما فاز آزمایشگاهی را طی کردیم و از این به بعد وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود.» اسلامی در ادامه افزود: چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات بسیار های‌تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود و سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
طرح نیروگاه تمام بومی دارخوین
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین بیان کرد: طرح نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ مگاوات در دارخوین را در سال ۱۴۰۱ دنبال خواهیم کرد با این هدف که همه شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان به خدمت گرفته شوند و اولین نیروگاه اتمی تمام ایرانی ۳۶۰ مگاوات را با سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درخواهیم آورد و کشور را به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی سوق می‌دهیم.
۱۰هزار مگاوات برق جدید
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید برق هسته‌ای گفت: «در حوزه برق هسته‌ای ۱۰هزار مگاوات برق جدید را در سایت‌هایی که طراحی و پیش‌بینی شده، هدفگذاری کردیم که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی کلمه خواهد بود. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: الان نزدیک ۵۲ میلیارد کیلووات برق تولید شده است و دو واحد دیگر هزار مگاواتی در حال ساخت است و امیدواریم با تمهیدات مالی انجام شده این دو پروژه در چهارچوب زمانبندی تعیین شده انجام شود. نزدیک ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای این دو پروژه در نظر گرفته شده است که باید تأمین شود.
هدفگذاری جدید
اسلامی به بحث توسعه کاربرد پرتوها نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلس طراحی شده در جغرافیای کشور، ۱۲ منطقه بزرگ پرتودهی طراحی شده که به کمک شرکت‌های بزرگ و مؤسسات تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان این ۱۲ قطب صنعتی پرتودهی با تجهیزات کاملاً ایرانی در دستورکار قرار گرفته که ان‌شاءالله بتوانیم این تجهیزات و سایت‌ها را ایجاد کنیم. وی ادامه داد: آنچه به سمت آن گام برداشتیم، رفتن به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تماماً ایرانی است و این را هدفگذاری کرده‌ایم و مطمئن هستیم با هماهنگی‌ و بررسی‌های همه جانبه در جغرافیا و صنایع و مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان انجام دادیم، این گام جدید در حوزه برق هسته‌ای کمک می‌کند کشور تراز متفاوت‌تری در حوزه نیروگاهی به دست بیاورد.
سفر قریب الوقوع نمایندگان آژانس
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به روند همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: «با توافقی که برای حل و فصل چهار مکان صورت گرفت و یک مکان را گفتند رفع ابهام شده است، رسیدگی به سه مکان را باید تا پایان خرداد پایان دهند، چون ادعایی است و می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند.» اسلامی ادامه داد: «اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم در اختیار آژانس قرار گرفته و احتمالاً تعدادی از نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها بیایند و بعد گزارش نهایی را انجام دهند و امیدوارم کار خود را در چهارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی و جمع بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.» او همچنین افزود که مذاکرات با روس اتم بیشتر فنی است. اسلامی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر نگهداری میزانی از اورانیوم ۶۰ درصد توسط ایران گفت: این کار انجام شد و امروز ظرفیتی که برای تولید رادیودارو مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت حدود دو و نیم کیلو است. اسلامی همچنین در گفت‌و‌گویی با رسانه العالم درباره باقی مانده ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد گفت: براساس توافق احتمالی در ازای ارزش آن ما اورانیوم طبیعی دریافت می‌کنیم، در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته و در حال رایزنی هستیم. هم در دوره قبل و هم در این دوره کشور روسیه منتخب بوده است؛ مذاکرات فنی آن صورت گرفته، مسائل مالی و ارزشگذاری آن در حال رایزنی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/5/608504/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها