دیگه چه خبر؟


تأیید پیش‌بینی محسن رضایی از سوی امریکایی‌ها

 خبر اول اینکه، محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون اقتصادی رئیس جمهورهفته گذشته در یک پیش‌بینی راهبردی اعلام کرده بود که با شروع جنگ روسیه و اوکراین، «جنگ سرد» میان این کشور و اروپا تا یک دهه ادامه پیدا خواهد کرد. این اظهارات رضایی بلافاصله با واکنش‌هایی از سوی برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب رو‌به‌رو شد. حال روز گذشته ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا که بالاترین مقام نظامی این کشور به حساب می‌آید، در شهادت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کشورش گفت که باور دارد مناقشه اوکراین «بسیار بلندمدت» بوده و چندین سال ادامه خواهد داشت.

تمدید پروانه فعالیت ۵ انجمن اقلیت‌های دینی

 خبر دیگر اینکه، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و اقلیت‌های دینی از تمدید پروانه فعالیت ۵ انجمن اقلیت‌های دینی توسط وزیر کشور خبر داد.
به گزارش مهر، با امضای وحیدی وزیر کشور، تمدید پروانه فعالیت باشگاه فرهنگی، شورای خلیفه‌گری ارامنه کل آذربایجان و شورای خلیفه‌گری ارامنه کاتولیک ایران تمدید شد. مدیرکل سیاسی وزارت کشور همچنین اعلام کرد که پروانه فعالیت انجمن زرتشتیان شریف‌آباد اردکان و خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال هم صادر شده است. محسن اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که اقلیت‌های دینی در آن حضور دیرینه دارند و براساس اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، سه دین مسیحی، زرتشتی و کلیمی در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی طبق آیین‌نامه خود عمل می‌کنند، یادآور شد: با تأیید و صدور پروانه فعالیت از طریق وزارت کشور، تعداد۵۷ انجمن در سطح کشور فعال هستند و همه ساله براساس بودجه سراسری کشور یارانه قابل توجهی در اختیار این انجمن‌ها قرار می‌گیرد.

انتشار سند همکاری مهدی هاشمی با ساواک

 شنیدیم که، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در سالروز شهادت آیت‌الله شمس‌آبادی، برای نخستین بار تصویر «پرسش و پاسخ مکتوب سیدمهدی هاشمی با ساواک» و «اعترافات پس از انقلاب مهدی هاشمی درباره همکاری‌اش با ساواک در ماجرای قتل آیت‌الله شمس‌آبادی» را منتشر کرد. در سند ساواک که مربوط به 21 اردیبهشت سال 1355 است مهدی هاشمی با ادعا علیه سه نفر و معرفی آنها به‌عنوان مرتکبان به قتل خواستار معاف شدن از مجازات به‌دلیل همکاری با مقامات امنیتی شده است. او در اعترافات سال 1366 هم در این باره با اشاره به بازداشت شدن‌اش پس از ماجرای قتل گفته «صبح که مدیر آمد نامه‌ای به او دادم که برای ساواک نوشته بودم یک نفر بیاید با من ملاقات کند و اطلاعاتم را به نادری [از مسئولان ساواک اصفهان] که روز بعد آمده بود دادم. اطلاعاتم درباره محمدحسین جعفرزاده، اسدالله شفیع‌زاده، محمداسماعیل ابراهیمی، حسین مرادی و رحیمی بود. این کار را کردم تا هم افراد دیگر و هم خودم آزاد شویم، ولی همگی در قید اتهام ماندیم تا روز دادگاه. در دادگاه به‌ اعدام محکوم شدم».
مهدی هاشمی با چنین پیشینه‌ای برادر داماد آیت‌الله حسینعلی منتظری بود و نفوذ زیادی در بیت او داشت و به‌عنوان یک چهره تندرو که به سمت منافقین گرایش پیدا کرده بود، مواضع آیت‌الله را تحت تأثیر قرار می‌داد. مهدی هاشمی در نهایت در سال 66 به اتهام قتل سید ابوالحسن شمس‌آبادی، قنبرعلی صفرزاده، عباسقلی حشمت و چند نفر دیگر محاکمه و به اعدام محکوم شد.

بازپس‌گیری ۲۹ شی‌ء تاریخی ایران از فرانسه

 با خبر شدیم که، ۲۹ شی‌ء استردادشده از فرانسه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شد. قدمت این آثار از پنج‌هزار سال پیش تا دوره اسلامی است. به گزارش ایسنا «جبرئیل نوکنده»، رئیس موزه ملی ایران درباره چگونگی شناسایی و برگرداندن این آثار تاریخی به ایران، توضیح داد: این آثار توسط نوادگان یکی از سفرای فرانسه که در زمان جنگ جهانی دوم در ایران سفیر بود و این اشیا را با خود خارج کرده و به فرانسه برده بود، به ایران اهدا شده است. با تلاش‌های رایزن فرهنگی ایران در فرانسه این آثار تحویل گرفته شد. او همچنین درباره خاستگاه این اشیای تاریخی گفت: فعلاً نمی‌توان محوطه‌هایی را که این آثار به دست آمده‌اند مشخص کرد، اما شبیه به آثار محوطه‌های شوش، سیلک و تخت جمشید هستند که با تحویل گرفتن آنها، کارشناسان اصالت‌سنجی آثار را انجام خواهند داد.

آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدود کشور

 خبر رسیده اینکه، بخش زیادی از منابع ارزی مسدود شده ایران به زودی آزاد می شود. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تأیید این خبر از توافق برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داد.گفته می شود دارایی هایی مذکور، چندین برابر ۴۷۰میلیون یورویی بوده که به تازگی پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد. توافق انجام شده برای آزادسازی منابع ارزی ایران در واقع دومین گشایش مهم ارزی طی هفته های اخیر است. دولت سیزدهم پیش از این نیزدرچهارچوب  دیپلماسی فعال خود موفق شده بود برخی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف را آزاد کند و این تلاش ها همچنان  ادامه دارد.

برکناری معاون حقوقی وزیر راه و شهرسازی

 دست آخر اینکه، هدیه حاشیه ساز به برکناری معاون وزیر راه و شهرسازی منجر شد. نزدیک به یک هفته پیش بود که معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های مسکن در خراسان شمالی به دو نونهال که با گل به استقبالش رفتند سفر عتبات به همراه خانواده هدیه داد. این هدیه که ارزشی در حدود 80 میلیون تومان داشت با استدلال نادرستی اهدای چنین هدایایی از محل بیت‌المال مورد اعتراض امام جمعه شیروان قرار گرفت و به صدور دستور پیگیری از سوی رستم قاسمی وزیر راه منتهی شد. به گزارش فارس، اگر چه فرزاد نجات‌نیا اعلام کرد که این هدیه‌ها از سوی خیرینی که با او در ارتباط هستند پرداخت می‌شود اما در نهایت مسئولیت خود را با حکم وزیر به مجتبی یزدانی که پیشتر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران را بر عهده داشته است، واگذار کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/5/608505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها