«ایران» معاملات بازارهای مالی را در روز گذشته بررسی کرد

رونق اندک بازار سهام در روز آخر هفته


گروه اقتصادی/ در آخرین روز معاملاتی هفته بالاخره صفوف حمایتی بازار شکست و موج عرضه‌های بازار سرازیر شد. بازار سهام که در روز‌های ابتدایی سال‌جاری پیوسته روند صعودی خود را ادامه می‌داد، به‌تدریج و با بالارفتن قیمت‌ها از شدت تقاضای خود کاست و در روز چهارشنبه، 17 فروردین 1401، با نزول 7 هزار و 695 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 463 واحد به کار خود پایان داد. در جریان معاملات روز چهارشنبه، تعداد 17میلیارد و 323 میلیون برگ سهم و انواع اوراق بهادار در 660 هزار نوبت و به ارزش حدودی 9 هزار میلیارد تومان در مجموع بازار (بورس و فرابورس) معامله شد. در این روز 285 نماد با افزایش قیمت و 328 نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.
در پایان معاملات این روز 94 سهم با صف خرید و 48 سهم با صف فروش به کار خود پایان دادند.
ترین‌های بازار
در جریان معاملات روز چهارشنبه 17 فروردین 1401، گروه محصولات شیمیایی تنها صنعتی بود که با ورود پول حقیقی مواجه شد و حقوقی‌ها در مجموع حدود 21 میلیارد تومان پول را از بازار خارج کردند. در این روز گروه‌های تجهیزات مخابراتی با 4.73 درصد و سایر مواد معدنی با 4.45 درصد بیشترین بازدهی مثبت و گروه‌های پیمانکاری صنعتی با منفی 4.72 درصد و خودرو با منفی 2.26 درصد بیشترین بازدهی منفی را به نام خود به ثبت رساندند.
نمادهای «خساپا»، «خودر»، «خگستر» و«شپنا» در بورس و نماد‌های «فرابورس»، «کرمان» و «تجلی» در فرابورس بیشترین تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند.بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل بورس به نماد‌های «وپارس»، «وامید» و«پترول» تعلق گرفت و نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص به ثبت رساندند.
در فرابورس نیز نماد‌های «ومهان»، «غصینو» و «سمگا» تأثیرگذارترین‌ها برشاخص بودند.
ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت
در پایان معاملات دیروز 72 میلیارد تومان پول از طرف کد‌های حقیقی بازار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شد. آمارها نشان می‌دهد که روند خروج پول از این صندوق‌ها در زمستان سال گذشته آغاز شده بود. این روند در روزهای ابتدایی سال‌جاری با شدت بیشتری ادامه یافت اما در روز چهارشنبه و با اشباع تقاضا در بازار سهام، روند خروج پول از این صندوق‌ها نیز متوقف شد و این بازار برای اولین بار در سال‌جاری با ورود جدی پول حقیقی روبه‌رو شد.
عرضه 157 هزار تن محصول در بورس کالا
بورس کالای ایران دیروز میزبان عرضه بیش از 157 هزار و 536 تن انواع کالا در تالار‌های مختلف خود بود. در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران میزبان دادوستد ۴۱ هزار و ۳۲۲ تن میلگرد، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن ورق فولادی و ۶ هزار و ۴۰۵ تن تیرآهن بود. دیروز در تالار مذکور ۶۹۸ تن نبشی، ۶۰۰ تن ناودانی و ۴ کیلوگرم شمش طلا معامله شد.
به گزارش «کالاخبر»، همچنین ۲۶ هزار و ۶۰۸ تن سیمان نیز در سیستم معاملات مچینگ بورس کالای ایران به ثبت رسید.
تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی هم در این روز معامله ۲ هزار و ۴۷۳ تن مواد پلیمری، ۹ هزار و ۸۴۳ تن مواد شیمیایی، ۳ هزار تن لوب کات، ۲۰۰ تن سلاپس واکس و ۱۰۰ تن قیر را تجربه کرد.
۵۳ هزار تن وکیوم باتوم، ۴ هزار و ۸۰ تن استایرن منومر، یک هزار و ۲۳۶ تن دی اتیل هگزانول و ۳۶ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات هم در تالار حراج باز معامله شد.
تالار صادراتی نیز میزبان معامله ۱۲ هزار و ۶۵۰ تن قیر، یک هزار و ۹۸۴ تن پلی وینیل کلراید و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی بود.
یک هزار و ۳۱۵ تن ضایعات فلزی، ضایعات کارتن، الیاف استیپل پلی استر و دی اکتیل فتالات هم در بازار فرعی به فروش رسید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/10/608526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها