بازدهی 18درصدی «غشصفا» در یک هفته اخیر


گروه اقتصادی/ شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (نماد: غشصفا) در یک هفته اخیر با بیش از 18درصد بازدهی، بیشترین بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. از این رو این گزارش به معرفی شرکت و تحلیل سهام آن در بازار می‌‌پردازد.
معرفی کسب و کار
این شرکت در صنعت لبنیات فعالیت می‌‌کند. محصولات این شرکت شامل انواع محصولات لبنی، (پنیر، کره، خامه، دوغ، شیر، ماست و کشک)، است. مصارف محصولات تولیدی شرکت در حوزه خوراک غذایی مردم و مواد اولیه صنایع بیسکوئیت و شکلات‌سازی خلاصه شده است. شرکت در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش میانگین تقریبی  معادل 152 میلیارد تومان در ماه، در بین تولیدکنندگان برتر قرار می‌‌گیرد.
شرکت تا پایان سال 1400، در تولید و توزیع 8 گروه محصول در حدود 187 نوع محصول لبنی و غیر لبنی تولید می‌‌کند.
شرکت مواد اولیه محصولات تولیدی خود را عمدتاً از بازار داخلی تأمین می‌‌کند و از این نظر ، سود سازی شرکت وابستگی کمی به تغییرات نرخ ارز دارد.
سهامداران عمده شرکت
این شرکت در ابتدا با سرمایه 37 میلیون تومان تأسیس شد که طی چند مرحله افزایش سرمایه از طریق مطالبات حاصل شده، سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه شرکت به 22 میلیارد و 600 میلیون تومان رسیده است.درحال حاضر شرکت صنایع شیر ایران با در اختیار داشتن 59 درصد از سهام شرکت، به عنوان اصلی‌ترین سهامدار شناخته می‌‌شود. و شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان به عنوان واحد‌های فرعی شرکت صنایع شیر ایران شناخته می‌‌شود.
تولید و فروش
شرکت در دوره 12ماهه منتهی به اسفندماه 1400، در حدود 94 هزار تن انواع محصولات را تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل درحدود 47 درصد کاهش داشته است. با این حال آمار فروش  در مدت سال مالی 1400، نشان می‌‌دهد که این شرکت با یک هزار و 865 میلیارد تومان فروش، درحدود 39درصد افزایش در ارزش فروش داشته است که با توجه با افزایش 65 درصدی ارزش برگشت از فروش و کاهش تولید شرکت، به نظر می‌‌رسد تمام افزایش ارزش فروش مربوط به افزایش قیمت محصولات و نرخ تورم بوده است.
طرح‌های توسعه‌ای شرکت
شرکت درتاریخ 21 اسفند سال گذشته  با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت کدال از تکمیل و بهره‌برداری از پروژه خط دوم شیر خشک خبر داد. با تکمیل این پروژه، امکان افزایش فروش محصولات BTOB به مقدار 15 درصد مهیا شده است که تأثیر آن بر دریافت شیر خام و سود شرکت در سال‌های بعد مثبت برآورد شده است. پیش‌بینی شرکت در سال 1401 افزایش فروش به میزان وزنی 4 هزار و 500 تن و از نظر ریالی بالغ بر  2 هزار و 700 میلیارد ریال است.
نسبت‌های مالی
در جدول زیر نسبت‌های مالی این شرکت نشان داده شده است. لازم به ذکر است که با توجه به پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش تولید و فروش شرکت، این نسبت‌ها می‌‌تواند در سه ماهه اول سال جاری تغییر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7880/10/608531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها