قصه بخوانیم و نقاشی کنیم


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
بدون تردید، یکی از راه‌های سرگرم کردن بچه‌ها، کتاب خواندن برای آنها یا با آنها است. بازی، نقاشی و کاردستی هم به کارشان می‌آید. همچنین بچه‌ها قصه گفتن و قصه شنیدن را هم دوست دارند. در این میان کتاب‌هایی هم منتشر شده که پر از سرگرمی و کارهای جذاب برای بچه‌های خردسال است و به آنها امکان رنگ‌آمیزی کردن و نقاشی کشیدن می‌دهد. حالا اگر کتابی قصه و رنگ‌آمیزی را یکجا جمع کند، به مراتب جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر است.
نشر بداهه با همکاری انتشارات سازوکار، به تازگی یک مجموعه سه جلدی «قصه و رنگ‌آمیزی» منتشر کرده؛ مریم صباغ‌زاده ایرانی، قصه‌گوی این مجموعه است. او در هر جلد یک موضوع مشخص را به بچه‌های خردسال آموزش داده است. برای مثال در «جانوران و شاخ‌های بامزه‌شان» به حیواناتی مثل گاو، بز، گوزن، کرگدن و جانورانی که برای دفاع از خود از شاخ‌شان استفاده می‌کنند اشاره کرده است.
«جانوران و خانه‌های راحت‌شان» عنوان دیگری از این مجموعه است که به بچه‌ها در قالب داستان آموزش می‌دهد که هر کدام از جانوران در چه فضایی زندگی می‌کنند و نام محل زندگی‌شان چیست؟ مثلاً از آشیانه پرندگان می‌گوید یا از دریا که ماهی‌ها و جنگل که شیر، گرگ و پلنگ در آن زندگی می‌کنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب این مجموعه به بچه‌ها آموزش داده شده «جانوران و بچه‌های کوچولوی‌شان» است. برای مثال خیلی از پدر و مادرها به‌دنبال یاد دادن نام حیوانات و بچه‌های آنها به فرزندان خود هستند. اینکه بز چه جانوری است و بزغاله کدام یا بچه کدام حیوان، گوساله نام دارد، چیزی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
سام سلماسی، تصویرگر این مجموعه است. مجموعه‌ای که قصه و تصویر در آن وابسته به هم و کامل‌کننده یکدیگر هستند و بچه‌ها این امکان را دارند تا هم قصه بشنوند و هم تصاویر را رنگ‌آمیزی کنند و لذت ببرند.
جالب اینکه در تمام این سال‌ها، کتاب‌های رنگ‌آمیزی، کتاب‌های پرمخاطبی بوده‌اند و از آنها استقبال بسیار شده اما بیشترشان جنبه بازاری داشته و حتی کپی بوده‌اند، اما در این مجموعه اطلاعاتی در ارتباط با جانوران و بچه‌ها و خانه‌هایشان به‌صورت داستان دراختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه فرصت رنگ‌آمیزی کردن، حتی خط‌‌ خطی هم به آنها داده می‌شود.
مجموعه «قصه و رنگ‌آمیزی» برای گروه سنی «ب» و به قیمت هر جلد 23 هزار تومان منتشر شده تا این فرصت را دراختیار پدر و مادرها بگذارد که هم برای فرزندان خود قصه بخوانند و هم مفاهیم مختلف را به آنها و به زبان داستان آموزش دهند. از سوی دیگر همه آدم‌ها در هر سن و سالی رنگ و نقاشی را دوست دارند، پس می‌توانند با کودکان خود نقاشی هم بکنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7883/32/608994/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها