«ایران» معاملات دیروز بازارهای مالی را بررسی کرد

5 هزار واحد دیگر به حساب شاخص واریز شد


گروه اقتصادی/ دیروز، دوشنبه 22 فروردین 1401، معاملات بازار با رشد ملایم شاخص‌ها به پایان رسید. در این روز شاخص کل بورس با 5 هزار و 477 واحد (معادل 0.37درصد) افزایش به ارتفاع یک میلیون و 479 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز 3 هزار و 550 واحد افزایش یافت و از 387 هزار واحد فراتر رفت. همچنین شاخص کل فرابورس با 129 واحد افزایش به ارتفاع 20 هزار و 121 واحدی رسید.
در این روز 18 میلیارد و 996 میلیون برگ سهم، حق تقدم و انواع اوراق بهادار در 862 هزار نوبت در مجموع بازارهای بورس و فرابورس معامله شد.
کاهش شدت تقاضا در بازار
دیروز روند صعودی شاخص‌های بازار درحالی ادامه یافت که شدت تقاضا نسبت به روز یکشنبه با کاهش محسوسی روبه‌رو شد و تعداد نمادهای منفی در بازار افزایش یافت. در این روز 405 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند که از این تعداد 193 نماد در بالاترین قیمت روز به صف نشستند. همچنین 277 نماد کاهش قیمت داشتند که 19 نماد با صف فروش در پایین‌ترین بازه قیمتی مجاز روزانه به کار خود پایان دادند.
کاهش شدت تقاضا در بازار با افزایش نسبی قیمت‌ها از ابتدای سال جاری و نزدیک شدن شاخص به مقاومت مهم یک میلیون و 500 هزار واحدی امری منطقی می‌‌نماید. به نظر می‌‌رسد در این بازه و با توجه به شرایط کلان اقتصادی و نااطمینانی‌های موجود درخصوص روند سودسازی شرکت‌ها در 1401، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌‌دهند با احتیاط بیشتری به معامله در بازار بپردازند. این روند می‌‌تواند با اعلام گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در آینده تا حدودی تعدیل شود.
 ترین‌های بازار
دیروز گروه‌های خودرویی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و بانک‌ها بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.در این روز صنایع چوب و کاغذ و مخابرات بیشترین  و گروه فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار در کنار محصولات غذایی کمترین بازده را به خود اختصاص دادند.نمادهای «شستا»، «خبهمن» و «خگستر» بیشترین تراکنش در بورس و نمادهای «فرابورس»، «کرمان» و «آریا» پرتراکنش‌ترین‌ها در فرابورس بودند.
همچنین نماد‌های «شپدیس»، «اخابر» و «وغدیر» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «شستا»، «وبملت» و «حکشتی» بیشترین تأثیر منفی برشاخص کل بورس را به ثبت رساندند.
نمادهای «آریا»، «مارون» و «بپاس» نیز پرتراکنش‌ترین‌ها در فرابورس بودند.
 عرضه 329 هزار تن انواع محصول در بورس کالا
بورس کالای ایران دیروز میزبان عرضه 329 هزارو 526 تن کالا در تالارهای معاملاتی خود بود. در این روز 10 هزار تن وکیوم باتوم و 22 تن پلی وینیل کلراید در تالار حراج باز عرضه شد.
تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز میزبان عرضه ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن ورق فولادی، ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی، یک هزار و ۸۶۵ تن مس مفتول، ۲۴۰ تن مس کاتد، ۱۰۰ تن سیم  و مفتول مسی، ۲۰۰ تن شمش چدن، ۲۰ تن مفتول آلومینیوم، ۲۸۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم و ۴۲ کیلوگرم شمش طلا بود.  همچنین ۱۸۶ هزار و ۸۰۰ تن سیمان در تالار سیمان و 32 هزار و 217 تن مواد پلیمری، روغن پایه و روغن موتور در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.
تالار صادراتی نیز  عرضه ۲۲ هزار و ۲۰۰ تن قیر، ۶ هزار تن گوگرد، ۳ هزار تن مس کاتد، یک هزار و ۵۰۰ تن آلکیل بنزن خطی و ۵۵۰ تن سبد ناودانی را تجربه کرد و  بازار فرعی شاهد عرضه ۸۲۰ تن الیاف استیپل پلی استر وانیدرید فتالیک بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7884/10/609114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها