معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

1320واحد راکد صنعتی در 7 ماه دولت سیزدهم احیا شد


گروه اقتصادی / علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۷ واحد صنعتی راکد با کمک مشاوران این سازمان، استانداری‌ها و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به چرخه تولید برگشت که یک‌هزار و ۳۲۰ مورد آن از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بوده است.سال‌های متمادی است که واحدهای صنعتی از وضعیت تولید، بی توجهی دولت به حل چالش‌های آنها و تأمین مواد اولیه گلایه دارند. دولت گذشته هر زمان که تصمیم می‌گرفت صنعتی را احیا کند، صنعت دیگری را زمینگیر می‌کرد. همین اتفاق باعث شد که صنایع مختلف، به سمت کاهش تولید و حتی ورشکستگی نزدیک شوند، اما دولت سیزدهم سعی کرده تصمیم‌هایی را که مربوط به صنعت و تولید کشور است  همه جانبه اتخاذ کند به نحوی که صنعتی آسیب‌پذیرتر نشود.
رشد 40 درصدی احیا
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار واحد راکد و غیرفعال در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند. در نهایت با کمک مشاوران این سازمان، استانداران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۲ هزار و ۶۷ واحد احیا شد که نسبت به سال ۹۹ رشد ۴۰ درصدی داشته است. یک‌هزار و ۶۰۰ مورد از این واحدها در داخل شهرک‌ها و ۴۵۰ واحد در بیرون از شهرک‌ها احیا شدند که ۳۶ هزار شغل جدید از محل راه‌اندازی مجدد این واحدها ایجاد شد.رسولیان، برنامه امسال این سازمان را احیای ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال عنوان کرد و بیان‌داشت: با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ۱۵ درصد از تعداد واحدهای راکد زیرمجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاسته شد.
حذف امضاهای طلایی
 این مقام مسئول با اشاره به شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی در این سازمان، گفت: مقدمه این کار، شناسایی فرایندهای سازمان و در مرحله بعد حرکت دادن آنها به سمت الکترونیکی کردن و قرار دادن آنها در اختیار همه است. در این راستا در مرحله نخست، فرایند واگذاری اراضی الکترونیکی شد.
معافیت حضور در مزایده واگذاری زمین
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان ‌داشت: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور در مزایده واگذاری زمین این سازمان معاف شدند و اراضی موجود با اولویت به آنها واگذار شد. همچنین اقساط طولانی‌مدت تا ۶۰ ماه و تخفیف ۱۰ درصدی برای حق ارائه خدمات به این شرکت‌ها داده شد.سال گذشته ۴۸ هکتار زمین طی ۱۴۸ فقره قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار و در مراکز فناوری و کسب وکارهای این سازمان نیز دفاتر با اولویت به این شرکت‌ها واگذار شد.به گفته این مقام مسئول، اکنون ۸۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال است و یک‌هزار و ۳۰ مورد شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه صنعتی مصوب در کشور وجود دارد. بر این اساس ۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این مناطق مستقر و فعال هستند و حدود یک میلیون نفر به‌ صورت مستقیم در این شهرک‌ها، نواحی و مناطق ویژه صنعتی اشتغال دارند. معاون وزیر صمت بیان‌ داشت: سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ قرارداد بهره‌برداری با افراد مختلف در این شهرک‌ها منعقد شد که پنج‌هزار و ۳۰۰ مورد آنها در دولت سیزدهم بوده است. در این راستا سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار زمین به افراد متقاضی واگذار شد که حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن در دولت جدید انجام شد.
فسخ قرارداد ۱۹ هزار هکتار از اراضی
او یادآور شد: در سال گذشته ۲ هزار و ۸۸۰ واحد جدید صنعتی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به بهره‌برداری رسید که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۱۳ درصدی داشته است.
معاون وزیر صمت از ورود به فرایند فسخ قرارداد ۱۹ هزار هکتار از اراضی در شهرک‌های صنعتی خبر داد که با وجود اینکه مدت‌های مدیدی از دریافت زمین آنها گذشته بود، اما به بهره‌برداری نرسیده بودند و گفت: سال گذشته ۷۷۰ هکتار از این اراضی بازپس گرفته شد و در اختیار فعالان جدید اقتصادی قرار خواهد گرفت.
تأمین زیرساخت‌ها
او درخصوص تأمین زیرساخت‌ها برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی خاطرنشان ‌کرد: سال گذشته هفت‌هزار هکتار به وسعت شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شد که در هم‌سنجی با سال ۹۹ رشد ۲۸۸ درصدی داشته است. همچنین در سال گذشته ۸۵۰ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شد که در مقایسه با سال ۹۹ رشد ۱۰۴ درصدی داشته است.
یک‌هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد
معاون وزیر صمت با اشاره به برنامه نهضت کارگاه‌سازی و ایجاد یک‌هزار کارگاه صنعتی در سال گذشته خاطرنشان‌کرد: در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌هزار و ۴۳۰ کارگاه صنعتی ایجاد شد که بخشی از آنها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که در حوزه فناوری کار می‌کردند قرار گرفت. امسال برای ایجاد یک‌هزار کارگاه جدید با اولویت کارگاه‌های دانش‌بنیان همراه با ارائه تخفیفات  خدمات برای آنها برنامه‌ریزی شده است.
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک و متوسط
او گفت: مطابق خوداظهاری واحدها، سال گذشته بنگاه‌های کوچک و متوسط نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشتند، اما در این زمینه برای آمار دقیق‌تر باید به جداول آماری گمرک مراجعه کرد.رسولیان به کمبود نیروی کار در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از جمله اطراف تهران، قزوین و قم اشاره کرد.
ساخت شهرک‌های خورشیدی
او به ساخت شهرک‌های خورشیدی اشاره کرد و افزود: با توجه به طولانی شدن فرایند اخذ زمین، اتصال به شبکه برق و فرایند کمیسیون‌های زیربنایی استان‌ها، تفاهمنامه‌ای با وزارت نیرو تنظیم شد. در این زمینه هفته گذشته ساخت شهرک خورشیدی در استان قزوین مصوب شد، اما مسئولیت اصلی اجرای این مهم با وزارت نیرو است.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک یادآور شد: با توجه به شرایط کشور، بروز خشکسالی و کمبود آب، قطعی برق در سال گذشته و در سال‌جاری قابل پیش‌بینی است و به همین دلیل به سمت توسعه DGها و CHP‌ها حرکت کرده‌ایم که در کوتاه‌مدت قابلیت بهره‌برداری دارند.
ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک با دیگر کشورها
او به برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک در کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان اشاره کرد و گفت: اکنون در کشور عراق چند مکان به این منظور شناسایی شده است. لذا اصلاح قوانین و مقررات، از جمله ملزومات اجرای موفق این مهم است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه ۵۲ شهرک صنعتی تخصصی در کشور وجود دارد که بویژه در زمینه‌های مواد شیمیایی و ماشین‌آلات فعالیت دارند، بیان‌داشت: ۱۰ شهرک فناوری مصوب در کشور وجود دارد و توسعه این شهرک‌ها نیز در دستور کار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7884/12/609125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها