هنر انقلاب برای همه مردم است



گروه فرهنگی:‌ لیلی عاج نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که به خاطر کارگردانی نمایش «بابا آدم» در قالب ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب به‌عنوان چهره شاخص هنر انقلابی تقدیر شد، گفت: در هر دهه فراز و فرودهایی وجود دارد، چه بسیار فرزندان انقلاب که امروز نیستند. من فکر می‌کنم این مهم نیست که هنر انقلاب تا به امروز چقدر موفق بوده است، این مهم است که چقدر یکپارچگی وجود داشت و انشعاب کم شد.
او افزود: آنچه اهمیت دارد این است که ما فقط امشب آوینی‌پژوه و آوینی دوست نشویم. قرار است که این احساس همیشگی، ممتد و بدون شعارزدگی همراه ما باشد. ما باید حواسمان به انشعاب‌ها باشد زیرا من فکر می‌کنم جذب کردن هنر است نه دفع کردن.
این نمایشنامه نویس آرزو کرد در ۶۰سالگی همانقدر به آوینی علاقه‌مند باشد که در ۴۰سالگی به او علاقه‌مند است و این امر را کار سختی دانست.
عاج بیان کرد: من به نمایش‌های کارگری علاقه دارم و می‌دانم که انقلاب ما به نوعی انقلاب پابرهنگان بوده است پس الآن پابرهنگان کجا هستند و چرا حواس ما به اهدافی که برایشان انقلاب کردیم، نیست؟ من فکر می‌کنم هنر انقلاب، هنری برای همه مردم است و با هدف ایجاد وحدت شکل گرفته است. اگر وحدت ایجاد نشود، هنر مذکور دیگر هنر انقلاب نیست. کاشکی امشب هنرمندانی که به زعم ما شبیه هنرمندان حوزه هنری نیستند، در مراسم جایزه هنر انقلاب شرکت می‌کردند.
او گفت: از نظر من هنر انقلاب توسط ارگان‌های حکومتی و دولتی قبضه شده است زیرا ارگان‌های مذکور خیلی به همه چیز کار دارند. شاید بهتر باشد این ارگان‌ها خیلی تلاش نکنند که کاری انجام دهند و کمی به هنرمندان اعتماد کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. البته وقتی از اعتماد کردن صحبت می‌کنیم بحث‌هایی مطرح می‌شود اما براستی من همان اندازه که به کارگران کارخانه قند در نمایش«قند خون» علاقه دارم به افرادی چون ابراهیم هادی نیز علاقه دارم و برای هیچ کدام از کارهایم سفارشی نگرفته‌ام.
این کارگردان بیان کرد: ارگان‌های متولی آثار هنری صاحب بودجه هستند و باید با حمایت‌های خود ناز هنرمندان را بخرند.
عاج درباره میزان تأثیر تولیدات هنر انقلاب در سطح بین‌الملل گفت: من نمی‌توانم در این باره چیزی بگویم اما در خصوص اثری که با عنوان بابا آدم تولید کرده‌ام می‌توانم بگویم این اثر می‌تواند نگاه جهانی را نسبت به ما عوض کند و عملکرد سازمان مجاهدین را در قالبی دراماتیک و جذاب برای همه بازگو کند. ما اگر قصه‌گوی خوبی باشیم، قصه‌مان را همه خواهند شنید. او بیان کرد: من از بابت دریافت تقدیرنامه هفته هنر انقلاب از حوزه هنری متشکرم اما بسیاری از افراد نگاه چندان خوبی به این موضوع ندارند. آنها من را نقد کردند اما من دوست ندارم نقد ایدئولوژیکی شوم و بیشتر دوست دارم به‌صورت فنی نقد شوم. امیدوارم جایزه آوینی کمک کند، رو به جلو حرکت کنم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7884/31/609190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها