«ایران من» برای همه مردم است


رضا منصوری
فیزیکدان و کیهان‌شناس
مجموعه هشت جلدی «ایران من» تازه‌ترین اثر من است که توسط نشر دیبایه اواخر اسفند ماه 1400 وارد بازار نشر شد. کتابی که برای مخاطبان عام هم کاملاً قابل فهم و درک است. کتابی است برای همه ایرانیان چه در داخل و چه در خارج هر آن کس که به ایران علاقه‌مند است می‌تواند این کتاب را بخواند. نامش را ایران من گذاشتم چون ایران خانه من است، متعلق به من است، ایران من است، زیستنم در آن معنی داشته و لذتم در دیدن آرامش و رفاه ساکنان آن بود‌ه، شهروندان خانه من! برای آنها نوشته‌ام.
من از سال 1371 مجموعه مقالاتم را در مجلات و نشریات کشور به چاپ رساندم و این مجموعه هشت جلدی حاصل 30 سال تلاش و نوشتن مقالات من و انتشار آنها در نشریات است. اکنون مطالب این مجموعه هشت جلدی با تغییرات و اضافاتی به چاپ رسیده است. همچنین بخش مبانی علم و طراحی مفهومی دانشگاه در ایران هم از جمله مباحثی است که به تازگی تألیف کرده و برای نخستین بار در کتاب منتشر شده است.
در این مجموعه 3 موضوع کلی مطرح شده است. یکی توسعه علمی ایران، دیگری زبان فارسی به‌عنوان زبان علم و دیگری هم موضوع دانشگاه، علم وتفکر مدرن است. در حقیقت خلاصه این سه موضوع «ایران من» است. همه به ایران و موضوع تاریخ ایران و چگونگی تحولات ایران و چشم‌انداز آن پرداخته شده است.
البته موضوعی که در این کتاب‌هاست جنبه توسعه علمی و زبان است که باید زبان فارسی زبان علم شود تا علم مدرن را بتوانیم به زبان فارسی تکلم کنیم. من در این مجموعه وارد یکسری موضوعات اعم از اقتصادی، ورزشی، سیاسی البته بجز سیاست علم و... وارد نشدم. اما هر آنچه به علم مرتبط می‌شود و به توسعه علم مربوط می‌شود را در این کتاب آورده ام. وقتی از توسعه تفکر در ایران صحبت می‌کنیم به تفکر بشر در دنیای مدرن مربوط می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7884/32/609200/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها