کیش؛ محل برداشت دستاورد سفر رئیس جمهور به حاشیه خلیج فارس

6 سند همکاری میان وزرای راه ایران و قطر امضا شد


گروه سیاسی/ کمتر از دو ماه از سفر آیت‌الله رئیسی و هیأت ایرانی به دوحه می‌گذرد. این سفر از آن جهت اهمیت ویژه داشت که چهارمین سفر خارجی رئیس جمهور جدید کشورمان و همچنین اولین سفر آیت‌الله رئیسی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. همچنین بیش از یک دهه از آخرین سفر رئیس جمهور ایران به قطر به رغم سفر امیر این کشور به تهران در دولت پیشین می‌گذرد. اما دیدگاه‌ها، منافع و موضوعات مشترک جهت همکاری بین دو کشور باعث شد دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای افزایش روابط با این کشور در برنامه خود داشته باشد. میزبانی جام جهانی امسال در دوحه نیز دلیلی دیگر برای افزایش همکاری با قطر و بهره بردن از فرصت این رویداد مهم جهانی به‌وجود آورده است تا ایران بتواند از ظرفیت‌های این مهم به نفع منافع ملی و دیپلماسی اقتصادی خود بهره بگیرد.
 تأکید آیت‌الله رئیسی در استفاده از ظرفیت جام جهانی
 دستور رئیس جمهور کشورمان برای تشکیل کارگروهی در همین خصوص و رایزنی‌های دوجانبه با امیر قطر در سفر به دوحه و همچنین گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر با وی و دعوت او به تهران نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. در این تماس تلفنی امیر قطر خبر داده بوده که وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات این کشور بزودی به کیش سفر کند و مقدمات لازم برای همکاری در برگزاری جام جهانی مهیا شود.
به همین دلیل جزیره کیش در روزهای 21 و 22 فروردین ماه  میزبان وزیر راه دو کشور ایران و قطر بود. قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی که از شامگاه روز شنبه ۲۰ فروردین ماه سفر خود به کیش را آغاز کرده بود، اظهار داشت: این سفر به منظور پیگیری نتایج سفر آیت‌الله رئیسی به قطر و پشتیبانی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است. السلیطی، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر نیز ظهر روز یکشنبه با هیأت همراه به جزیره کیش وارد شد و بر تشکیل کارگروه پیگیری تأکیدات امیر قطر و رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به آن کشور تأکید کرد. وی گفت: جام جهانی از موارد مهم همکاری‌های مشترک بین ایران و قطر است که رفع موانع پیش روی این همکاری‌ها، گسترش روابط دوجانبه بین دو کشور را به‌دنبال خواهد داشت.
 امضای 6 سند همکاری
در نشست وزرای دو کشور ابعاد مختلف همکاری‌های ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی و همچنین پشتیبانی ایران از جام جهانی فوتبال اعلام شد و وزیر راه و شهرسازی کشورمان در جمع‌بندی آن اظهار داشت: قطری‌ها به طورکامل مشتاق استفاده از ظرفیت‌های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ هستند و بهره‌مندی از این رویداد بستگی به توان ما دارد. همچنین در انتهای این دیدارها روز گذشته جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر در راستای توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل هوایی و جام جهانی ۶ سند و توافقنامه امضا کردند.این اسناد شامل سند فارسی توافقنامه امضا شده در سفر رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به قطر، سه سند توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و قطر در حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی و یک سند همکاری حمل‌ونقل دریایی و صورتجلسه مفاد همکاری‌های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی قطر است. سه سند همکاری حمل‌ونقل هوایی توسط رئیس سازمان هواپیمایی دو کشور و سند همکاری در خصوص همکاری‌های حمل‌ونقل دریایی نیز توسط رؤسای سازمان‌های بنادر دو کشور به امضا رسید. وزیر راه و شهرسازی کشورمان پیش‌تر گفته بود: پیش‌بینی تمایل به سفر حدود 500 هزار ایرانی به قطر برای تماشای جام جهانی را داریم که حتماً انجام خواهد شد و نیز به‌دنبال این هستیم که مسافران خارجی از کشورهای مختلف سری به مراکز تاریخی و سیاحتی ایران بزنند. ما در حال فراهم ساختن این زمینه‌ها در حوزه دریایی و هوایی هستیم.
گفتنی است، دو روز قبل مدیرکل توسعه گردشگری خارجی از موافقت وزارت امور خارجه با لغو ویزای ایران از مبدأ کشور قطر همزمان با جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داده و گفته بود اعتبار این موافقت‌نامه به مدت دو ماه و محدود به دوران برگزاری جام جهانی قطر است. تحولات و اسناد امضا شده نشان می‌دهد دو کشور اهتمام جدی در عمق‌بخشی به همکاری‌های دوجانبه و همکاری در موضوعات مشترک دارند و جام جهانی گامی جدید در تقویت این روابط تلقی می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7884/5/609251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها