در پی حمله به نمایندگی کشورمان کاردار افغانستان احضار شد

اتفاقات هدایت شده برای تخریب روابط


گروه سیاسی/ در پی تعرض به سفارت و سرکنسولگری ایران در کابل و هرات، کاردار افغانستان روز گذشته به وزارت امور خارجه احضار و فعالیت بخش‌های کنسولی کشورمان در افغانستان نیز متوقف شد. پس از این خبر بود که سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: کلیه نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به فعالیت خود ادامه می دهد.
دوشنبه گذشته عده‌ای در هرات به سرکنسولگری ایران حمله کردند و علاوه بر آتش زدن لاستیک در مقابل سرکنسولگری و شکستن دوربین‌های امنیتی، اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت درب و پنجره‌های خدمات کنسولی کنسولگری ایران در هرات کردند، این در حالی بود که حمله‌کنندگان موفق به ورود به سرکنسولگری نشدند و نیروهای طالبان نیز آنها را متفرق کردند. همچنین شماری دیگر از معترضان نیز در کابل مقابل سفارت کشورمان تجمع کرده و علیه ایران شعار دادند. احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در واکنش به اتفاقات اخیر میان ایران و افغانستان بویژه حمله عده‌ای به سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات، گفت که این اتفاقات «هدایت‌شده» هستند و دشمن می‌خواهد روابط خوب دو کشور را خراب کند.
در پی بروز چنین اتفاقاتی بود که روز گذشته سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه با فراخوان کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت و سرکنسولگری ایران بشدت اعتراض کرد. او همچنین به اطلاع کاردار افغانستان رساند که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران داده شود. به‌دنبال اتفاقات روز گذشته،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در تماس تلفنی با سفیر ایران در کابل و همچنین سرکنسول کشورمان در هرات ضمن ابراز مراتب ناخرسندی خود از این رویداد، با اشاره به مذاکرات اخیر خود با سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در چین تأکید کرد، حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بر عهده هیأت حاکمه کنونی افغانستان است و باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات توضیح دهند.
نقش منافقان
بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان نیز بروز اتفاقاتی را که در فضای مجازی برای ایجاد تفرقه و دامن زدن به اختلافات میان ایران و افغانستان صورت می‌‌گیرد، مشکوک توصیف کرد و هشدار داد که یک فتنه و توطئه‌ در راه است. فتنه‌ای که به گفته او بر اساس آن، افرادی درصدد ایجاد فضای نامناسب در افغانستان و ایران هستند و کسانی که بیش از همه از این جریان لطمه می‌خورند اتباع افغانستان هستند. امینیان همچنین منشأ ایجاد این ناآرامی را اعضای سازمان منافقین در افغانستان دانست و گفت که شمار زیادی از این افراد سرگرم ساختن ویدیوهایی علیه دولت ایران از جمله در مورد بدرفتاری با افغانستانی‌ها در ایران هستند.
ویدیوهای تفرقه‌انگیز
در روزهای اخیر تصاویر و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی جریان‌هایی نامعلوم منتشر شده است و دست به دست می‌‌شود که بر اساس آن ادعا می‌‌شود عده‌ای با پناهجویان افغانستانی در ایران بدرفتاری می‌کنند. این در حالی است که مقام‌های دیپلماتیک کشورمان با رد این ویدیوها اعلام کرده‌اند این تصاویر با هدف ایران‌هراسی یا افغانستان‌هراسی در حال انتشار است.
تجمع خودسرانه
در واکنش به این رویدادها، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان تجمع صورت‌گرفته در مقابل سرکنسولگری ایران را خودسرانه دانست. «نعیم الحق حقانی» در حساب توئیتر خود نوشت: «در برابر سرکنسولگری ایران تعدادی به طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی امارت اسلامی افغانستان به صورت فوری پراکنده شدند. پس از اقدام طالبان، وضعیت به طور کامل در کنترل قرار گرفت و از آنجا که خیلی سریع این حرکت کنترل شد، اتفاق خاصی روی نداد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7885/5/609391/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها