در دیدار امیرعبداللهیان و علی باقری با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد

«صورت مذاکرات» با «پیش‌نویس» متفاوت است


گروه سیاسی/ سه ماه مذاکرات فشرده برای رفع تحریم و پایبند کردن ایالات متحده به تعهدات سال 2015 سپری و تا اسفندماه ادامه داشت. توقف مذاکرات در اسفند ماه 1400 از سوی مقامات اروپایی با عنوان وقفه موقت برای مشورت گروه‌های مذاکره کننده در پایتخت‌ها معرفی شد. اما با بازگشت تیم امریکایی به واشنگتن خبرها بیشتر حکایت از کارشکنی و ناتوانی کاخ سفید در تصمیم‌گیری دارد. سناتورهای زیادی در امریکا مخالفت خود را با هرگونه توافق احتمالی اعلام کردند. در آخرین مورد روز گذشته جمعی از سناتورها با نامه به رئیس جمهور این کشور، از جو بایدن خواستند تا نام سپاه پاسداران را از لیست تروریستی امریکا حذف نکند. اما مسأله به همین جا ختم نمی‌شود. وزیر امور خارجه کشورمان خبر داده است که امریکایی‌ها خواسته‌هایی را مطرح کرده‌اند که با صحبت‌های انجام شده در وین در تناقض است. این مسأله نشان می‌دهد مقامات کاخ سفید تاکنون قادر به تصمیم‌گیری در خصوص جبران گذشته و عدم ادامه دادن سیاست‌های دولت سابق امریکا نشده‌اند. با وجود این مسائل باعث نشده است تا مقامات مختلف در ایران نسبت به توافق احتمالی بی‌تفاوت باشند. در آخرین مورد روز دوشنبه وزیر امورخارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایران در محل وزارت خارجه طی نشستی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارشی مفصل درباره مذاکرات وین به اعضای این کمیسیون ارائه دادند. همچنین در این نشست، نمایندگان کمیته‌های تخصصی وزارت امورخارجه درباره مسائل عراق، افغانستان، یمن، پاکستان و منطقه گزارش‌هایی ارائه دادند.
پیشرفت خوب مذاکرات
محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره مفاد این جلسه می‌گوید: برداشت بنده و اعضای کمیسیون از مجموع گزارش‌هایی که ارائه شد و با توجه به پاسخ‌هایی جدی که وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده ایران ارائه دادند، این است که خوشبختانه پیشرفت مذاکرات تا امروز خوب بوده و تیم مذاکره‌کننده در چهارچوب خطوط قرمز نظام و منافع ملی کشور حرکت کرده است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: بر‌اساس آنچه در این گزارش‌ها بیان شد، هنوز پیش‌نویسی به صورت رسمی ارائه نشده است که ما به عنوان پیش‌نویس بخواهیم درباره آن قضاوت کنیم. البته در هر جلسه‌ای صورت مذاکرات توسط طرفین ثبت شده است. ولی در مورد صورت مذاکرات و مطالبی که بیان شده، همچنان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.
پیش‌نویس آماده نشده است
این نماینده مجلس با بیان اینکه این صورت مذاکرات پیش‌نویس نیست، افزود: پیش‌نویس متنی است که دو طرف درباره آن توافقات شفاهی خود را بیان کنند و برای امضای وزرای خارجه طرفین آماده شود. به عبارتی پیش‌نویس نهایی هنوز آماده نشده که بخواهیم درباره آن قضاوت کنیم.
عباس‌زاده مشکینی رعایت خطوط قرمز نظام را برای مجلس مهم دانست و اظهار داشت: طبق گزارش‌هایی که ارائه شد، تا امروز تخطی از خطوط قرمز دیده نشده است. البته بعضی از مسائل در رسانه‌های غیررسمی بیان شده که ما کاری به آنها نداریم. بنده بر گزارش رسمی مسئولان استناد می‌کنم که بر اساس مستنداتی که ارائه شده، هنوز اعضای کمیسیون به این نتیجه نرسیده‌اند که از خطوط قرمز تخطی شده است.
پافشاری بر خط قرمزها
وی ادامه داد: طبق سخنان بیان شده در این جلسه، در برخی از مسائل هنوز بحث وجود دارد و تیم مذاکره‌کننده پیگیری می‌کند و طرف غربی هم مقاومت می‌کند و در بعضی موارد نیز آنها اصرار می‌کنند و ما مقاومت می‌کنیم. چرا که عدول از خطوط قرمز نظام مطرح می‌شود و تیم مذاکره‌کننده قبول نمی‌کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: بر‌اساس گزارش‌های ارائه شده، غربی‌ها بویژه امریکایی‌ها بیشتر به این توافق نیاز دارند. البته ما توافق را دور از دسترس نمی‌دانیم و به دنبال نتیجه خوب هم هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7885/5/609392/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها