مسکو، کی‌یف را به خاطر بمباران مناطق مرزی تهدید به تشدید حملات کرد

ارتش روسیه: قلب کی‌یف را هدف می‌گیریم




گروه جهان/  وزارت دفاع روسیه با محکومیت حملات اوکراین به شهرهای مرزی، هشدار داد در صورت حمله به خاک این کشور، با افزایش حملات، مراکز فرماندهی در قلب پایتخت اوکراین را نیز هدف قرار خواهد داد. این در حالی است که مقامات کی‌یف گرچه حمله به شهرهای مرزی را اتهام مسکو خوانده‌اند اما مدعی حمله موشکی به رزم‌ناو روسیه و غرق آن شده‌اند؛ ادعایی که مسکو آن را به‌شدت تکذیب می‌کند.
به گزارش فرانس‌پرس، «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با تأکید بر این تهدید اعلام کرد: «اگر تلاش‌ها برای خرابکاری و حمله به خاک روسیه از سوی نیروهای اوکراینی ادامه یابد نیروهای ارتش برخلاف 50 روز گذشته، مراکز تصمیم‌گیری اوکراین از جمله مراکز کی‌یف را هدف قرار می‌دهند.» این تهدید پس از آن مطرح شد که مقامات روسیه خبر دادند، دو هلیکوپتر نظامی اوکراینی روز پنجشنبه با ورود به حریم هوایی روسیه و در حالی که در ارتفاع پایین حرکت می‌کردند، دست‌کم شش ساختمان را در روستای کلیموو در حدود ۱۱ کیلومتری عمق خاک روسیه هدف حمله قرار دادند. ساعتی بعد از این تهدیدها، اوکراین مدعی شد، ناو مسکووا، یکی از سه ناو بزرگ روسیه در دریای سیاه را با تسلیحات ساخت خود هدف حمله موشکی قرار داده اما مقامات وزارت دفاع روسیه با رد این ادعا، غرق شدن کشتی را به دلیل انفجار مواد منفجره در عرشه ناو عنوان کرده‌اند. در همین حال وزارت دفاع بریتانیا مدعی شد، با توجه به خسارت وارده به مسکو، کرملین استراتژی خود در دریای سیاه را تغییر خواهد داد.به نوشته یورونیوز، این ادعا در حالی مطرح شد که روسیه خیلی زود جدی بودن تهدیداتش علیه اوکراین را با حمله به 7 تأسیسات مهم ارتش اوکراین از جمله یکی از انبارهای موشکی آن به اثبات رساند. همچنین گفته می‌شود دست‌کم 5 نفر در حملات دیروز روسیه در نزدیکی کی‌یف کشته شدند. در همین حال با افزایش شمار کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین بویژه از سوی امریکا، کرملین در هشداری دیپلماتیک، امریکا را نسبت به تبعات غیرقابل پیش‌بینی اقداماتش در پشتیبانی جبهه اوکراین هوشیار کرد. براساس گزارش واشنگتن پست، روسیه در بیانیه خود نوشت: «ما در این نامه به امریکا و متحدانش برای توقف این کمک‌ها هشدار دادیم چراکه این دست اقدامات تبعات منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی خواهد داشت.» سایت رادیوی ملی امریکا نیز از اعزام کاروان‌های نظامی و تسلیحاتی به شرق اوکراین خبر داده است.
انتقاد زلنسکی از رهبران اروپا
تنش‌ها در اوکراین در حالی بالا گرفته است که «ولودیمیر زلنسکی»، کشورهای اروپایی را متهم کرد که با ادامه خرید نفت و گاز از روسیه در حقیقت این پول را با خون مردم اوکراین می‌پردازند. وی با متهم کردن رؤسای جمهور آلمان و مجارستان گفت: «شما مانع وضع تحریم‌های شدیدتر انرژی اتحادیه اروپا علیه روسیه شده‌اید.» او همچنین آنها را متهم کرد که «دستشان به خون مردم اوکراین آلوده است.» این در حالی است که انتظار می‌رود روسیه امسال بیش از 320 میلیارد دلار از فروش نفت و گاز به اروپا به دست آورد. رئیس جمهوری اوکراین به بی‌بی‌سی گفت: «بعضی از دوستان و شرکای ما می‌دانند که اکنون زمان متفاوتی است، چراکه تنها بحث پول و تجارت مطرح نیست بلکه مسأله بقا است.»  او همچنین از اروپا و امریکا خواست تا کمک‌های تسلیحاتی خود به این کشور را گسترش دهند.در این میان یکی از معاونان «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل تحقق آتش‌بس کامل در اوکراین را به دلایل بشردوستانه با توجه به شرایط فعلی نامحتمل دانست. این در حالی است که رئیس بخش غذای اروپا با اشاره به افزایش گرسنگی در شهر محاصره شده ماریوپل، نسبت به بروز بحران بشردوستانه در این کشور هشدار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7887/4/609729/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها