اخبار


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
مخالف افزایش قیمت اینترنت هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر افزایش تعرفه اینترنت، اپراتورها را ملزم به توسعه شبکه ارتباطی کشور و استفاده از فناوری‌های جدید نکند، با آن مخالفیم.
به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» دیروز در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، افزود: هرگونه افزایش تعرفه‌ای منوط به تضمین اپراتورهای ارتباطی برای ارتقای کیفیت خدمات‌شان به مردم خواهد بود. این مسأله باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد. ما به هیچ وجه موافق افزایش قیمت اینترنت با هدف افزایش سود اپراتورها نیستیم.
زارع‌پور گفت: قرار نیست که اپراتورها با افزایش قیمت، فقط سود خود را ببرند و وضعیت شبکه به همین شکل باقی بماند. تأکید می‌کنم که خط قرمز ما کیفیت است و مجوز افزایش تعرفه زمانی صادر خواهد شد که اپراتورها برای افزایش کیفیت اینترنت تعهد بدهند و با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترنت دسترسی پیدا کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دولت وعده‌ای مبنی بر تأمین حداقل استاندارد اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی برای تأمین این حداقل اینترنت به‌صورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست. حذف بسته اینترنت یا معرفی بسته جدید باید در راستای توسعه شبکه ارتباطی کشور رخ دهد و اپراتورها باید در این خصوص تعهد بدهند.
زارع‌پور گفت: اپراتورها باید طرح‌هایی را که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند،  بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش‌دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم بگیریم.

اتصال ۳۶ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از پیوستن ۳۶ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات از یکم تا ۲۲ فروردین سال‌جاری خبر داد.
«عیسی زارع‌پور» در پست اینستاگرامی خود نوشت: از ابتدای امسال تا ۲۲ فروردین‌ ماه با وجود تعطیلی فضای عمومی کشور، ۳۶ روستا در ۱۱ استان، از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران به شبکه ملی اطلاعات پیوستند. وی افزود: به این واسطه، در مجموع ۳۹۱۹ خانوار با حدود ۱۴ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه کار همکاران ما در وزارت ارتباطات تعطیل‌بردار نیست حتی در تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: باید به عهدمان در اتصال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال عمل کنیم.
زارع‌پور افزود:‌ کار سختی است و نیاز به حمایت دولت و مجلس و مشارکت مردم داریم. ان‌شاءالله پیش روستاییان عزیز روسفید خواهیم شد.

اطلاعات پرداخت، پیش نیاز ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان‌‌پذیر است. همچنین مصرف‌‌کنندگان می‌توانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه (https://ecunion.ir/complaint) استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌ و کارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی‌اساس نسبت به کسب ‌وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسب‌ وکارها می‌‌شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان‌‌پذیر خواهد بود. به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و... توسط مصرف‌‌کننده الزامی است. تمامی مصرف‌‌کنندگان تجارت الکترونیکی باید حتماً هنگام خرید اینترنتی، اطلاعات تراکنش پرداخت را به‌صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند. در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می‌‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم‌‌افزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام‌‌رسان‌ها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به‌صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف‌‌کنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌‌های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف ‌کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود، مصرف ‌کننده می‌تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیأت داوری» پیش ببرد.مصرف‌کنندگان می‌توانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرایند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به‌عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام می‌شود.

مرکز ماهر گزارش داد
افزایش آسیب‌پذیری‌های اینترنتی

گزارش‌های منتشره از آلودگی‌های اینترنتی، حاکی از افزایش آسیب‌پذیری‌ها و ضعف در روش‌های امنیتی سیستم در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ است که سیستم‌ها را در معرض تهدیدات مختلفی مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیع ‌شده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار می‌دهد.
به گزارش «ایران»، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) آمار آلودگی شش ماه اخیر را درقالب نمودارهایی منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: دسته‌ای از بدافزارها توسط مراجع معتبر جهانی شناخته‌ شده و مراکز فرماندهی آنها تحت کنترل هستند با وجود این، تعداد زیادی میزبان آلوده به این بدافزارها در جهان وجود دارند. آلوده بودن میزبان به این بدافزارها بیانگر عدم توجه کافی صاحبان آنها به امنیت سیستم بوده و ممکن است دارای نقاط ضعف امنیتی و آلودگی به سایر بدافزارها نیز باشند. از این‌رو شناسایی، پاکسازی و امن‌سازی این میزبان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
آسیب‌پذیری (Vulnerability) به معنی ضعف در روش‌های امنیتی سیستم، کنترل‌های داخلی یا پیاده‌سازی است که می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در نمودارهای مرکز ماهر، آمار میزبان‌هایی از کشور ارائه‌ شده که سرویسی قابل دسترس از طریق شبکه اینترنت دارند و به‌دلیل عدم پیکربندی صحیح یا عدم به‌روزرسانی، آسیب‌پذیر به شمار می‌روند. این میزبان‌ها در معرض تهدیدات مختلف مانند شرکت در حملات منع سرویس توزیع‌شده، دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات قرار دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7890/25/610247/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها