رئیس سازمان سنجش کشور خبر داد

سؤالات کنکور سال 1403 هوشمند طراحی خواهد شد


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
اواخر بهمن ماه سال گذشته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تغییرات جدید در دفترچه‌های آزمون سراسری خبر داد و گفت: «افزایش تعداد 5 پاسخنامه به 14 مورد موجب کاهش استرس برای داوطلبان خواهد شد.» وی در نشستی که صبح روز گذشته با حضور اهالی رسانه برگزار شد، مجدداً به توضیح درباره تفکیک دفترچه‌های کنکور سراسری 1401 پرداخت و تأکید کرد که در آزمون سال‌جاری، تأثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به شکل مثبت اعمال می‌شود.
به گفته او پاسخنامه‌ها هوشمند طراحی شده است. به گونه‌ای که برای پاسخنامه‌ها چهار ستون قرار داده شده که مشخصه درس مورد نظر است که همین رویه موجب کاهش اشتباه در درج پاسخ داوطلب در پاسخنامه خواهد شد.
یکی از نکته‌هایی که در نشست خبری روز گذشته مورد تأکید رئیس سازمان سنجش قرار گرفت بحث الکترونیکی کردن آزمون سراسری 1403 است. طبق اعلام‌ پورعباس در حال حاضر سازمان سنجش به‌دنبال ایجاد تحول برای آزمون 1403 است زیرا شعار جدید آنها آزمون بدون کاغذ است، به این دلیل که هرچقدر میزان هوشمندی آزمون بالاتر برود، استانداردتر و امن‌تر خواهد بود. این موضوع برای سازمان سنجش آموزش کشور به اندازه‌ای جدی است که از همین امسال اقدامات لازم را برای هوشمندسازی آزمون‌ها آغاز کرده‌اند که شامل طراحی فرایندها و کدنویسی می‌شود. در این روش، آزمون‌ها ماهی یک بار یا دو ماه یک بار برگزار می‌شود. طبق اعلام سازمان، داوطلب در این آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کند تا به سؤالات و دستگاه‌های آزمون مسلط شود.
به تعبیر دیگر سازمان سنجش بنا دارد برای کنکور 1402 تا شروع سال تحصیلی، پنج تا ۶ آزمون برگزار کند و داوطلب ۲ بار در این آزمون‌ها شرکت کند. در صورتی که از نمره خود راضی بود، آن را ملاک پذیرش قرار دهد. در صورت به رسمیت شناختن این آزمون از سوی داوطلب، تا سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اعتبار دارد.
طبق اعلام رئیس سازمان سنجش قرار است کنکور سال 1403 با تحولات زیادی همراه باشد به عنوان مثال تولید سؤال، بخش اصلی کار است و نحوه پایش این سؤالات و ممیزی کردن آن با فرایند جدیدی صورت خواهد گرفت. برای همین کار یک پورتال توسط سازمان سنجش آموزش کشور در حال طراحی است. در این پورتال، معلمان و استادان سؤالات را از سراسر کشور به‌صورت الکترونیکی برای سازمان سنجش ارسال می‌کنند. البته این سؤالات به‌صورت محرمانه و گزینشی با حکم عالی‌ترین مقام وزارت علوم پایش می‌شوند و سپس سؤالات به مخزن امن خواهند رفت.
فعلاً این سازمان در حال امتحان کردن سؤالات چهار گزینه‌ای است، سپس بنا دارد سؤالات چند گزینه‌ای را تست کنند که چند گزینه صحیح دارد. البته ممکن است داشتن چند گزینه صحیح شانس داوطلب برای قبولی را افزایش دهد. برنامه دیگری که این سازمان برای کنکور سال 1403 دارد این است که در جلسه آزمون نیز از طریق دستگاه‌های هوشمند، سؤالات به دست داوطلب می‌رسد، داوطلب پاسخ می‌دهد، سپس با محو این سؤال و جواب، سؤال بعدی برای داوطلب ظاهر می‌شود.
به گفته وی یکی از معایب این روش این است که داوطلب نمی‌تواند به سؤالات قبلی برگردد و پاسخ خود را اصلاح کند، اما به عقیده سازمان سنجش برگشت به سؤال روش درستی نیست، معمولاً انتخاب اول، انتخاب صحیح‌تری است زیرا اولین انتخاب به صحیح بودن خیلی نزدیک‌تر است.
بحث دیگری که در کنار برگزاری کنکور سراسری همواره مطرح بوده، پذیرش جداگانه توسط خود دانشگاه‌ها است، در این جلسه نیز پورعباس رئیس سازمان سنجش اعلام می‌کند؛ دانشگاه‌ها می‌توانند در پذیرش دانشجو مجزا عمل کنند و الان هم سنجش از پذیرش جدا است. اما با توجه به تعدد دانشگاه‌ها، برگزاری آزمون‌ها به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است.
گفته می‌شود برای سهمیه‌های دانشگاهی این موضوع همچنان در دست بررسی است که طبق گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور سهمیه‌های کنکور سراسری هنوز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و این تغییرات به امسال نخواهد نرسید. پیشنهادهای سازمان سنجش برای تطبیق نمرات و تأثیر سهمیه‌ها ارائه شده است و پس از بررسی تغییرات در صورت تصویب به سازمان اعلام می‌شود. ممکن است به سال ۱۴۰۲ برسد و ممکن است هم نرسد. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ و اصلاحیه آن در سال ۹۵، کنکور باید در شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم‌گیری شود، اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به هر شکلی که بود توسط رئیس جمهور وقت ابلاغ شد و این مصوبه تعارضاتی با قانون مجلس پیدا کرد. این قوانین متعارض در حوزه کنکور و سنجش شبهاتی را ایجاد کرد.
پس از اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری تفسیر خود را درباره این تعارض قانونی اعلام کرد موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد و رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این تعارض قانونی اصلاح شود. کمیسیونی به همین منظور تشکیل شد و شورا اصلاحیه را مصوب کرد و اکنون سازمان سنجش در انتظار این اصلاحیه جدید است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/20/610435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها