گریز مدیران شهری مشهد از شفاف سازی حقوق خود


ایران زمین - شفاف‌سازی حقوق مدیران شهری شهرداری مشهد این روزها محل بحث موافقان و مخالفان شده است. اسفند سال گذشته شورای شهر مشهد در مصوبه 115 تبصره‌ای بودجه شهرداری مشهد، تبصره‌ای را گنجاند که بر مبنای آن حقوق مدیران شهری شهرداری مشهد در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود.
این تبصره در پی وعده وعیدهای مدیریت شهری مشهد و طرح این ادعا که «هیچ موضوع محرمانه‌ای با شهروندان مشهدی نخواهیم داشت و در در جه اول حقوق مدیران شهری را شفاف‌سازی می‌کنیم» در مصوبه بودجه شهرداری گنجانده شد. این مصوبه در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ به هیأت تطبیق مقررات فرمانداری مشهد تحویل داده شد که به علت کسری مدارک و مستندات به شورا بازگشت داده شد. پس از نوروز 1401 رسیدگی به مواردی از مصوبه بودجه که فرمانداری از آن ایراد گرفته بود در شورای شهر مشهد آغاز شد. همان موقع در برخی رسانه‌های خراسان رضوی اعلام شد که فرمانداری مشهد به تبصره 86 بودجه که مربوط به شفاف‌سازی حقوق مدیران شهری است ایراد گرفته و این تبصره حذف می‌شود. با این حال محسن داوری فرماندار مشهد به رسانه‌ها گفت: بودجه سال 1401 شهرداری مشهد به فرمانداری مشهد تقدیم شده و در روند بررسی این بودجه 12 مورد از تبصره‌های آن از نظر اعضای کمیسیون ابهاماتی داشته که برای اصلاح یا توضیح درباره آن به شورای شهر مشهد برگشت داده شد اما در هیچ یک از این 12 تبصره بحث شفافیت حقوق مدیران شهرداری وجود نداشته و فرمانداری با این تبصره هیچ مخالفتی نداشته است. وی تصریح کرد: در زمانی که لایحه بودجه به شورا ارجاع شده در تبصره مربوط به شفافیت نیز اصلاحاتی صورت گرفته که البته تا زمان تصویب نهایی بودجه طبق قانون، این نوع اصلاحات توسط شورای شهر امکان‌پذیر خواهد بود اما وظیفه هیأت تطبیق بررسی مغایرت یا عدم مغایرت مصوبات شورا با قوانین بوده و به کیفیت یا نوع اصلاحات و جلسات علنی و غیرعلنی شورا ورودی نخواهد داشت.
مهدی برامکی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری مشهد هم با تکذیب این موضوع گفت: فرمانداری به تبصره ۸۶ مصوبه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری که موضوع بارگذاری میزان دریافتی مدیران شهرداری در سامانه فاش بود هیچ ایراد قانونی نگرفته است. ما از ۱۱۵ تبصره به ۱۲ تبصره ایراد قانونی گرفتیم که مصوبه شفافیت جزو آن نبوده است و تا این لحظه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ شورای شهر مشهد جهت بررسی مجدد به فرمانداری مشهد ارسال نشده است.در پی این اعلام موضع فرمانداری مشهد، سخنگوی شورای شهر مشهد و رئیس شورای شهر مشهد سخنانی مطرح کردند که نشان می‌دهد با اینکه فرمانداری ایرادی به مصوبه شفاف‌سازی نگرفته است، خود اعضای شورای شهر تحت فشار مدیران شهرداری قصد دارند در مصوبه تصویب شده تغییراتی ایجاد کنند که به نظر می‌رسد در نهایت هدف از شفاف‌سازی حقوق مدیران شهری را به انحراف می‌کشاند. اظهارات مبهم برخی مدیران شهرداری مشهد در گفت‌و‌گو با رسانه‌های خراسان رضوی هم نشان می‌دهد که مدیران شهری مشهد با شفاف‌سازی حقوق خود و انتشار آن در سامانه شفافیت چندان موافق نیستند و حد اکثر ترجیح می‌دهند که حقوقشان به‌صورت محرمانه و هر سه ماه یکبار در نامه‌ای مکتوب و سر بسته به شورای شهر اعلام شود.
سخنگوی شورای شهرمشهد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری صداوسیما گفت: تبصره مربوط به شفاف‌سازی حقوق مدیران شهرداری مشهد حذف نشده بلکه اصلاح شده است.حاجی بگلو گفت: در جریان بررسی بودجه شهرداری مشهد، شش الی هفت تبصره مورد ایراد قرار گرفت و موضوع برای اصلاح به شورای شهر ارسال شد.وی در توضیح اصلاحیه این تبصره گفت: بر این اساس، شهرداری مکلف است هر سه ماه حقوق شهرداران را به شورای شهر ارسال کند..اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اما بر ابهامات این موضوع افزود. حسن موحدیان درخصوص شفافیت حقوق مدیران شهرداری گفت: موضوع فاش شدن فیش‌های حقوقی را از رهبر معظم انقلاب استفتا می‌کنیم که آیا این حقوقی که افراد برابر قانون می‌گیرند اگر فاش شود، حریم خصوصی آنها گفته می‌شود یا خیر؟
به گزارش ایسنا، این عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: عده‌ای ان‌قلت آورده‌اند و می‌گویند که فیش‌های حقوقی حریم خصوصی است. شورا می‌تواند قانونی یا غیرقانونی بودن دریافت این حقوق‌ها را بررسی کند که در این زمینه گفتیم حقوق‌ها را به‌صورت محرمانه برای ما بفرستند تا بررسی کنیم.
وی افزود: ما می‌گوییم که موضوع فاش شدن فیش‌های حقوقی را از رهبر معظم انقلاب استفتا کنیم که آیا این حقوقی که افراد برابر قانون می‌گیرند، اگر فاش شود، حریم خصوصی آنها گفته می‌شود یا خیر. اگر گفتند نمی‌شود دوباره مطرح کرده و اقدام می‌کنیم، اگر هم گفتند که حریم خصوصی می‌شود، موضوع تمام می‌شود.رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به این سؤال که شفاف‌سازی حقوق مدیران در برخی شهرها انجام شده، گفت: در شیراز بهای خدمات را بالای ۲۵ درصد بردند، اما فرمانداری آنجا مخالفت نکرده در حالی که این‌جا فرمانداری مخالفت کرده و گفته‌اند افزایش بهای بالای ۲۵ درصد را تأیید نمی‌کنیم؛ این موضوع یک سؤال شرعی است و استفتا می‌کنیم.موحدیان البته درخصوص میزان حقوق خود عنوان کرد: بنده از بازنشستگی ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و از شورا برای ۶۰ ساعت حق‌الجلسه ۲۰ میلیون تومان می‌گیرم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/21/610438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها