معرفی ظرفیت‌های ایران از مأموریت‌های مهم رایزنان فرهنگی در ۶۰کشور


معرفی ظرفیت‌های ایران، بخش مهمی از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با داشتن ٨٠ نمایندگی در بیش از ۶۰ کشور است.
مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه در دولت جدید، مذاکره‌ای بین آقای ضرغامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شد و وزیر میراث فرهنگی خواست تا این سازمان به معرفی حوزه مسئولیتی وزارت نیز بپردازد، به «مهر» گفت: ۷۰ درصد نمایندگی‌ها در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی فعال هستند و نمایشگاه‌های عکس آثار تاریخی ایران و جاذبه‌های گردشگری را برگزار می‌کنند.
محمدعلی کیانی افزود: هفته فرهنگی استان‌ها در خارج از کشور نیز برگزار می‌شود؛ به‌عنوان مثال به مناسبت‌های مختلف هفته فرهنگی اصفهان در پاریس یا هفته فرهنگی قم در لبنان را با برپایی میزگرد، نمایشگاه و... برگزار کردیم. همچنین برخی از این استان‌ها به منظور گسترش تبادلات هنری با سایر ملت‌ها، میزبان هفته فرهنگی کشورهای دیگر بوده‌اند. رایزنان ما در کشورهای آلمان، فرانسه، حتی اتریش، اسپانیا و… فعالیت زیادی در این حوزه دارند. همواره استادانی از ایران برای شرکت در نمایشگاه و هفته‌های فرهنگی که به خارج از کشور اعزام می‌شوند تا با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در دانشگاه‌های هنر با نخبگان و استادان خارجی، تجربیات و دانش خود را به اشتراک بگذارند. همچنین هنرمندان در خارج از کشور ورکشاپ و کارگاه صنایع دستی برگزار می‌کنند که مورد استقبال قرار می‌گیرد.
این مسئول ادامه داد: رایزنان فرهنگی با‌وجود محدودیت‌های زیادی که با آن مواجهند طیف وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دهند که در رسانه و مطبوعات کشورمان منتشر نمی‌شود و بازتاب فعالیت رایزنان فرهنگی در ایران خیلی زیاد نیست. همچنین اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های معرفی ایران امروز با برگزاری روزهای فرهنگی از قبیل موسیقی، فیلم و سینما گفت‌و‌گوی فرهنگی زنان، حوزه ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی مقیم، گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی، تبادل گروه‌های فرهنگی، دوره‌های دانش‌افزایی در حوزه زنان و… و هر آنچه که مربوط به فعالیت فرهنگی کشورمان ایران است، فعالیت می‌کند.
وی گفت: سایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی در حال به‌روز‌رسانی و مطالب آنها به زبان آن کشور است و قرار است بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و هنرهای سنتی و ایرانشناسی و… که قبلاً بوده به‌روزرسانی و به سایت اضافه شود.
کیانی اظهار داشت: میزان فعالیت رایزنان فرهنگی در عرصه‌های مختلف متفاوت است که این موضوع به عواملی از جمله شرایط کشور میزبان، استقبال مردم و امکانات و بودجه نمایندگی فرهنگی بستگی دارد. به‌عنوان مثال رایزنان فرهنگی ایران در ژاپن، روسیه، آفریقای جنوبی، قرقیزستان، یونان و… در حوزه تهیه نشریات متعدد گردشگری، غذاهای ایرانی، لباس اقوام و… به زبان محلی فعالیت می‌کنند و آن را در اختیار مخاطبان و مراجعان قرار می‌دهند؛ این نشریات به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود. البته ما برای پشتیبانی از این برنامه‌ها با تنگناها و کمبودهای بودجه و محتوا مواجه هستیم و برخی تولیدات لازم است به‌روزرسانی شوند.
وی درخصوص ضوابط انتخاب رایزنان فرهنگی با تأکید بر اینکه هر رایزن و نماینده فرهنگی باید حداقل به یک زبان خارجی آشنایی و تسلط داشته باشد، اظهار داشت: رایزنان فرهنگی علاوه بر حوزه میراث فرهنگی در حوزه گفت‌و‌گوی ادیان و گفت‌و‌گوی فرهنگی زنان، توسعه همکاری علمی دانشگاهی، انتشارات، نمایشگاه کتاب، تفاهمنامه‌ها و موافقتنامه‌های فرهنگی و … فعالیت دارند که این برنامه‌ها با مشارکت فعالان این حوزه‌ها در خارج از کشور اجرا می‌شود.
کیانی گفت: بر اساس درخواست سفارت و رایزنی فرهنگی در کشورهای درخواست‌کننده، طی ۶ ماه نخست سال‌جاری، برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در 3کشور صورت می‌گیرد و متقابلاً ما نیز میزبان هفته‌های فرهنگی کشورهای دیگر خواهیم بود. همچنین بر اساس دستور رئیس سازمان، موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر در دستور و اولویت کاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج کشور است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/24/610451/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها