کتاب «پس از 40 سال» و شباهت‌های آن به روزگار فعلی


دکتر عاطفه عبدی‌خان
ویراستار کتاب
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی طی پیامی در صفحه شخصی خود به معرفی کتاب «پس از  40سال» نوشته حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر پرداخت.
در این پیام آمده: «کتاب «پس از 40 سال» نگاهی نو به زمینه‌های صلح امام حسن(ع) در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر(ص) است. این کتاب با بررسی فضای اجتماعی سیاسی دوران امام حسن(ع)، بیشتر به بیان عواملی می‌پردازد که امام را ناگزیر به پذیرش صلح کرد.»
گفتنی است که کتاب «پس از چهل سال» نگاهی نو به زمینه‌های صلح امام حسن(ع) در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر(ص)، به قلم حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر، در 128 صفحه از سوی انتشارات واژه پردازان اندیشه منتشر شده است که نویسنده در شرح فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران اشاره به این موضوع دارد که بدون تردید مردم سال چهلم هجری، اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند، اما تربیتشان متأثر از حدود سه دهه تلاش مؤثر برای انحراف از صراط مستقیم نبوی(ص) بود.
از سوی دیگر رفتار جامعه شیعه آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهی شان با حجت خدا(ع) در مصاف با جبهه شیطان، ناشی از تحولی بود که در اندیشه‌های بنیادین آنان رخ داده بود. آنان اگرچه همگی عنوان مسلمانی یا تشیع را یدک می‌کشیدند، اما چنان دلباخته دنیا و اسیر رفاه طلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آرمان‌های نخستینی که به خاطر آنها در کنار خاتم رسولان(ص) مجاهدت می‌کردند دیگر برایشان تفاوت چندانی نمی‌کرد که شجره بنی‌امیه بر مسند حکومت نشسته باشد، یا خاندان بی‌بدیل پیامبر(ص).
همچنین نویسنده در این کتاب، از هرگونه تطبیق میان حوادث سال چهلم هجری با امروز خودداری کرده و کوشیده است تا زمینه را برای برداشت و تحلیل مخاطب فراهم ساخته و تطبیق را برای او آسان کند. از این روی با استفاده از اصطلاحات و لغات رایج در گفتمان سیاسی و اجتماعی امروز، بویژه کلیدواژه‌های استفاده شده در کلمات رهبر حکیم انقلاب، به گزارش ماجرای صلح امام حسن(ع) پرداخته و به این شکل زمینه را برای حرکت صحیح و سریع خواننده بر مدار زمان از سال چهل هجری تا چهل سالگی انقلاب اسلامی فراهم کرده است.
گفتنی است با خوانش این کتاب و گذر از چهل سالگی انقلاب اسلامی و با توجه به شیوه توطئه‌های کنونی دشمنان خارجی و داخلی، چنین به ذهن می‌رسد که شرایط کنونی، شباهت بسیاری به اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام حسن(ع) دارد. دورانی که بنی‌امیه توانست در قالب یک جنگ نرم شکننده، فتنه‌ای به راه‌اندازد تا بدون هرگونه درگیری نظامی، جامعه اسلامی آن روز، حاکم الهی خویش را وادار سازند تا در قالب یک پیمان صلح، از صحنه حاکمیت خارج شده و حکومت را به جریان سلطنت‌طلب اموی واگذار کند.
کتاب «پس از چهل سال» نوشته حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر، در 128 صفحه توسط انتشارات واژه پرداز اندیشه منتشر شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/31/610471/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها