میزبانی کاخ گلستان از علاقه‌مندان قرآن‌های نفیس

نمایش قرآن‌هایی از دوره بایسنقری با ‌سرگذشت‌های خواندنی


گروه فرهنگی: این روزها همزمان با برپایی بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مدیریت کاخ گلستان قرآن‌هایی نفیس از دوره بایسنقری را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است؛ برخی از این قرآن‌ها برای نخستین مرتبه در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.
 
 نمایش قرآن‌هایی برای نخستین مرتبه
 مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در همین رابطه گفت‌وگویی با ایبنا داشته که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید؛ آفرین امامی با تأکید بر اینکه برخی از این کتاب‌ها برای نخستین‌بار است که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند، گفت: «برخی از آنها نیز سرنوشتی جالب و خواندنی را پشت‌سر گذاشته‌اند.»
نمایشگاه «گلستان نیایش» به مناسبت ماه مبارک رمضان برپا شده که میزبان آثاری منحصربه فرد است، مجموعه‌ای از آثار شامل قرآن‌های خطی نفیس، قرآن‌های طوماری به خط غبار مربوط به قرن نهم هجری‌قمری و... به گفته امامی (مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان) قدیمی‌ترین قرآن‌های به نمایش گذاشته شده مربوط به ورق‌های قرآنی مشهور به بایسنقری دوره تیموری با خط محقق جلی و سه قرآن طوماری به ابعاد ۱۰متر مربوط به قرن نهم و دوازدهم هجری‌قمری است.
مدیر کاخ گلستان با اشاره به آنکه تمامی این آثار متشکل از تفکر دینی و معرفتی هنرمندان کشورمان است که اندیشه بلند و نورانی خود را به زبان هنر بازگو کرده‌اند، درباره ویژگی‌های برخی از قرآن‌ها مانند قرآن بایسنقری که سرگذشتی خواندنی را پشت‌سر گذاشته، افزود: «هر چند قرآن مذکور به‌ نام قرآن بایسنقری شناخته می‌شود اما برخی مورخان معتقد هستند، مصحف قرآن بایسنقری توسط عمر اقطع نوشته شده است.»
 
 سرگذشت عجیب قرآن بایسنقری
او درباره سرنوشت قرآن بایسنقری و اینکه چند ورق از این کتاب در کاخ گلستان نگهداری می‌شود و چگونگی رسیدن آنها به موزه کاخ گلستان نیز گفت: «گفته می‌شود این کتاب در طول تاریخ تکه تکه شده است و بسیاری از اوراق آن در سطح دنیا پراکنده هستند و هر بخش آن در موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف دنیا اعم از موزه توپقاپی سرای (استانبول)، موزه طارق رجب (کویت)، موزه متروپلیتن (نیویورک) و البته در مجموعه‌های مجموعه‌داران نگهداری می‌شود.»
امامی تصریح کرد: «بیشترین اوراق آن در آستان قدس‌رضوی محفوظ است و ۵ ورق در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان نگهداری می‌شود. گفته می‌شود این اوراق توسط ناصرالدین شاه به کاخ گلستان آورده شده تا مرمت و در موزه نگهداری شود. از مجموع اوراق قرآن مشهور به بایسنقری ۲ورق در نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده است.»
به گفته مدیر کاخ گلستان، این دو ورق قرآن به خط محقق جلی و در ۷سطر توسط خوشنویسی به‌ نام عمر خطاطی شده  و به تیمور گورکانی اهدا شده است که در ۱۶۷ورق به قطع ۱۷۷ در ۱۰۱سانتیمتر نگارش شده است. این قرآن بزرگ‌ترین قرآنی است که تاکنون دیده شده و خط آن نیز بسیار زیبا است. البته این تنها قرآنی نیست که در نمایشگاه مذکور در معرض نمایش قرار گرفته، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این قرآن‌های  نفیس می‌توانید سری به سایت کاخ گلستان بزنید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/31/610472/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها