سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به مواضع رئیس جمهور درباره رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد

هشدار ایران دستپاچگی امریکا


گروه سیاسی/ انتظار می‌رفت هشدار صریح رئیس جمهور ایران به رژیم صهیونیستی صدای اعتراض متحدان این رژیم را بلند کند. «ندپرایس»، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته درباره موضع‌گیری سید ابراهیم رئیسی علیه رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاها و لفاظی‌ها در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران، تهران را متهم به حمایت از تروریسم کرد. او مدعی شد که حمایت ایران از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما در منطقه از جمله اسرائیل و فراتر از آن را تهدید می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تأکید بر تعهد امریکا بر تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در تداوم تهدیدها و لفاظی‌های واشنگتن علیه ایران افزود: «ما این تعهد را به روش‌های مختلف نشان داده‌ایم. ما به همراه شرکا و همکاران منطقه‌ای خود از جمله اسرائیل از همه ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌ثبات کننده سپاه در منطقه استفاده خواهیم کرد.»
تعهد امریکا و شراکت در آدم‌کشی
مقام‌های امریکایی در حالی در حمایت از رژیم همپیمان خود، ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه می‌کنند که منطقه خاورمیانه این روزها تحت تأثیر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. هجوم نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و به شهادت رساندن و زخمی کردن صدها نفر از نمازگزاران روزه‌دار فلسطینی جدیدترین نمونه از اقدامات خشونت‌بار رژیمی است که می‌کوشد همپیمانان خود را به بهانه نگرانی از اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی گرد خود جمع کند. این در حالی است که امریکا که در پی شکست‌های متوالی در جنگ‌های نیابتی منطقه، گریزی جز خارج کردن نیروهای نظامی خود از کشورهای این حوزه ندارد، می‌کوشد بیش از هر وقت دیگری از جنایت‌های پیدا و پنهان تل‌آویو در منطقه حمایت کند و در ماجراجویی‌های خشونت بار این رژیم همراهی نماید. این چنین بود که رئیس‌جمهور کشورمان در سخنان مهم خود که در مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، هشدار داد: «کوچکترین حرکت رژیم صهیونیستی از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچکترین حرکتی از سوی این رژیم رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود.»
فضای مذاکرات وین
مواضع ادعایی سخنگوی وزارت خارجه امریکا پیرامون ایران درباره مذاکرات وین هم تکرار شد و این مقام امریکایی در ادعاهایی موهوم کوشید در توضیح چرایی وقفه در گفت‌و‌گوهای وین دست پیش گیرد. «ند پرایس» در واکنش به اینکه سعید خطیب‌زاده، همتای ایرانی او اخیراً گفته بود جو مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای که مدتی است با وقفه مواجه شده، «منفی نیست»، گفت: «من فکر نمی‌کنم توصیف جو مذاکرات کمک‌حالمان باشد. تنها یک چیز است که اهمیت دارد و این است که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم و آیا می‌توانیم به خط پایان برسیم یا نه. در این مقطع، برای ما معلوم نیست که می‌توانیم به آنجا برسیم یا نه.»
وی در ادامه ادعا کرد: «تمام کسانی که به طور مستقیم در این مذاکرات دخیل بوده‌اند می‌دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادهای سازنده روی میز گذاشته، می‌دانند که کدام یک از طرفین با حُسن نیت به مذاکره و تعامل پرداخته و می‌دانند که کدام یک از طرفین این کارها را نکرده است.»
این مقام دیپلماتیک امریکا در حالی تلاش کرد قصور توقف مذاکرات وین را متوجه تهران کند که بسته پیشنهادی که «انریکه مورا»، مسئول اروپایی هماهنگ کننده برجام اوایل فروردین ماه سال‌جاری از تهران به واشنگتن برد، تاکنون بی‌پاسخ مانده است. این امر هم بواسطه اختلافات داخلی میان کاخ سفید، وزارت خارجه و همچنین نمایندگان مخالف برجام روی داده است. پیش از این، مقام‌های کشورمان یادآور شده بودند که تعیین سرنوشت مذاکرات احیای برجام به گروگان مسائل داخلی امریکا تبدیل شده است؛ موضوعی که «کریس مورفی»، نماینده عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا به آن اعتراف کرده و گفته بود که جنجال‌ها و ملاحظات سیاسی در امریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده است. در جدیدترین موضع‌گیری مقام‌های ایرانی پیرامون مذاکرات وین، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره علت توقف مذاکرات گفته است: «موضوعات باقی مانده بین ایران و امریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7891/1/610527/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها