گزارش «ایران» از حال و هوای حرم های مقدس امام رضا (ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ (ع) در شب های قدر

دوباره با هم در شب‌های قدر


شیما جهان بخش
خبرنگار
امسال مراسم شب‌های قدر حال و هوای دیگری دارد، درهای مساجد بسته نیست. قرار است بعد از 2 سال محدودیت‌های کرونایی بار دیگر نوای «الغوث، الغوث» مؤمنان در مساجد و تکایای سراسر کشور طنین‌انداز شود. مردمی که در 2 سال گذشته تنها از طریق تلویزیون و رادیو به همدلی با این مراسم مشغول بودند، امسال با پوشش مناسب واکسیناسیون امیدوارند باردیگر با حضور در مرقد مطهر امام هشتم شیعیان و حضرت معصومه(س)، حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) و دیگر اماکن مذهبی با بر سر گذاشتن قرآن‌ها غبار دلتنگی و ندامت گنهکاری از جسم و جان خود بشویند.
البته کارشناسان بهداشتی همچنان بر این عقیده‌اند که کرونا تمام نشده و مردم ضمن حضور در این مراسم معنوی باید برای جلوگیری از اوج‌گیری دوباره بیماری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
 بر این اساس ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده امسال برگزاری مجالس و برنامه‌های شب‌های قدر در فضای باز بدون محدودیت جمعیت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شهر‌های آبی بلامانع است، البته این ستاد تأکید کرده برای برگزاری مراسم در فضاهای مسقف در شهرهای قرمز باید از حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت، در شهرهای نارنجی ۵۰ درصد و در شهرهای زرد تا ۷۰ درصد ظرفیت استفاده شود.
برگزاری مراسم شب‌های قدر در قم بدون محدودیت
«عباس ذاکریان»، فرماندار قم در خصوص چگونگی برگزاری مراسم شب‌های قدر در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با توجه به دستور‌العمل ستاد کرونا مراسم شب‌های قدر در استان قم در مکان‌های مسقف با ۷۰ درصد ظرفیت و فضای باز بدون محدودیت برگزار می‌شود. وی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و از توزیع ماسک رایگان در مراسم‌ ویژه شب‌های قدر خبر داد.
ذاکریان با اشاره به تشکیل تیم‌های مشترک نظارتی خاطرنشان کرد: قرار است طرح شهید سلیمانی با هدف رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تمام شب‌های قدر با همکاری نیرو‌های بسیج ، هلال احمر و... در استان اجرا شود. همچنین از آنجایی که آمار واکسیناسیون دراین استان پایین است یکی از برنامه‌های این طرح شناسایی افرادی خواهد بود که واکسن نزده‌اند. در واقع همکاران ما در این طرح تلاش دارند با شناسایی این افراد آنها را ترغیب به تکمیل واکسیناسیون کنند.
پخش زنده مراسم حرم حضرت معصومه(س) از شبکه‌های تلویزیونی
«حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی»، معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) هم در خصوص جزئیات ویژه برنامه شب‌های قدر گفت: ویژه برنامه‌های مراسم احیای شب‌های قدر در حرم مطهر از ساعت ۲۲:۰۰ آغاز می‌شود و تا ۲:۱۵ بامداد ادامه دارد. این مراسم با اجرای برنامه‌های مداحی، قرائت دعای جوشن کبیر، سخنرانی معارفی و قرآن به سر گرفتن دنبال می‌شود. وی با اشاره به اینکه مراسم اولین شب از شب‌های قدر با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی و مداحی و قرائت دعا توسط سیدعلی حسینی‌نژاد برگزار شد، افزود: جمعه‌شب، دوم اردیبهشت‌ماه نیز مصادف با دومین شب قدر و شب شهادت امیرالمؤمنین(ع) مراسمی با سخنرانی آیت‌الله سیدمحمد سعیدی و مداحی و قرائت دعا توسط عباس حیدرزاده اجرا می‌شود.
احمدی ادامه داد: در سومین شب از شب‌های قدر نیز اجرای مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری و مداحی و قرائت توسط مهدی سلحشور برگزار خواهد شد.
وی افزود: برای پخش زنده مراسم احیای شب‌های قدر همزمان با آغاز دعای جوشن کبیر از ساعت ۲۳:۰۰ با شبکه‌های دو سیما، استانی قم، رادیو معارف، رادیو قم و شبکه ماهواره‌ای ولایت هماهنگ شده‌است.
 مراسم شب‌های قدر در شهرهای قرمز فارس در فضای باز برگزار می‌شود
همزمان با شب‌های پرفضیلت قدر، حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) نیز میزبان زائران و مجاوران خواهد بود. «حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس در این خصوص اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مراسم‌ شب‌های قدر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود، البته این مراسم در شهرهای قرمز کرونایی باید در فضای باز اجرا شود. شهرهایی هم که امکان برگزاری مراسم در فضای باز را ندارند می‌توانند این مراسم را با ۳۰ درصد ظرفیت در اماکن مسقف برگزار کنند.
وی با تأکید بر اینکه در شهر‌های آبی استان مراسم شب‌های قدر در تمام شبستان‌ها و حسینیه‌های سطح شهر برگزار می‌شود، ادامه داد: در شهرهای نارنجی هم با ۵۰ درصد و در شهرهای زرد هم با ۷۰ درصد ظرفیت مراسم شب‌های معنوی قدر برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان فارس ادامه داد: امسال با لطف و یاری خداوند متعال و همراهی و همکاری مردم و همچنین اقدامات قابل توجهی که کادر درمان به منظور پیشبرد روند واکسیناسیون انجام دادند شاهد بهتر شدن شرایط بیماری کرونا در کشوربوده‌ایم و همین مسأله باعث شد تا بتوانیم مراسم شب‌های قدر و احیا را تقریباً در تمامی مساجد با حضور اقشار مختلف مردم برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال تلاش داریم برنامه‌ها به گونه‌ای برگزار شود تا روزه داران بتوانند به برنامه سحری در منزل هم برسند، البته تأکید می‌کنیم افرادی که می‌خواهند در این برنامه‌ها حضور داشته باشند حتماً از ماسک استفاده کنند و وسایل شخصی از جمله کتاب‌ ادعیه را به همراه داشته باشند و تا آنجا که برایشان مقدور است در منازل وضو بگیرند. از افراد مسن و کسانی هم که بیماری و کسالت دارند خواهشمندیم این مراسم را از منزل و از طریق رادیو و تلویزیون دنبال کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
حرم رضوی میزبان مراسم شب‌های قدر
«حجت‌الاسلام حسین شریعتی نژاد»، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های متعدد فرهنگی، مذهبی و معرفتی در شب‌های‌ قدر در آستان امام هشتم شیعیان خبر داد و اظهار داشت: در صحن مطهر رضوی مراسم شب‌های قدر از ساعت ۲۱ به‌مدت 3 ساعت با محوریت صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: شب گذشته اولین مراسم شب قدربا قرائت قرآن، دعای روح‌بخش جوشن کبیر و سخنرانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد. شب بیست و یکم رمضان جمعه ۲ اردیبهشت‌ماه هم این مراسم با تلاوت آیات روح‌بخش قرآن کریم و قرائت دعای جوشن کبیر آغاز می‌شود، مرثیه‌سرایی در وصف شهادت مظلومانه مولای متقیان علی(ع) و سخنرانی و آیین قرآن بر سر توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی از دیگر برنامه‌های این شب خواهد بود.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: آیین احیای شب بیست و سوم رمضان یکشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در قالب ویژه‌برنامه قرآنی با ترتیل خوانی سوره‌های روم، دخان و عنکبوت آغاز می‌شود. قرائت دعای جوشن کبیر، نیایش، روضه‌خوانی و سخنرانی حجت‌الاسلام‌ مسعود عالی از کارشناسان مذهبی ادامه پیدا می‌کند.
تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در مشهد
سرهنگ «عباس عابدینی» رئیس پلیس راهور مشهد نیز از اجرای تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر خبر داد و اظهار داشت: با توجه به استقبال هر ساله مردم مشهد از مراسم شب‌های قدر و حضور در حرم مطهر رضوی، مساجد و تکایا در نظر داریم به جهت بهتر برگزار شدن این مراسم، تمهیدات ترافیکی ویژه‌ای را اعمال کنیم.
«وحید مبین‌مقدم» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری شهرداری مشهد هم از سرویس‌دهی ویژه خط یک و دو قطار شهری در شب‌های قدر تا ساعت ۲ بامداد خبر داد وگفت: در راستای رفاه حال روزه‌داران و با هدف ارائه خدمت به شرکت‌کنندگان در مراسم شب‌های قدر، حرم‌ مطهر رضوی و هیأت‌های مذهبی سطح شهر، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای سرویس‌دهی به شهروندان و زائران در خطوط 1 و 2 قطار شهری تدارک دیده‌ایم.
وی افزود: بر این اساس در شب‌های قدر سرویس‌دهی به مسافران خط 1 و 2 قطار شهری از ساعت ۶ صبح آغاز می شود و تا ساعت ۲ بامداد روز بعد ادامه دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/21/610600/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها