ایران در ایران


غم پنهان نساجی مازندران در این روزهای خوب

ایران زمین - شامگاه سه‌شنبه مردم استان مازندران از جمله قائمشهر در حالی پیروزی تیم نساجی مازندران را در مقابل مس کرمان در دیدار نیمه نهایی جام حذفی بین دو تیم جشن گرفتند که این نام (نساجی مازندران) که حدود90 سال از عمر آن می‌گذرد، مالکیت و سرنوشت‌اش همچنان در بلاتکلیفی و ابهام به سر می‌برد. کارخانجات نساجی مازندران و بهشهر که روزگاری زمینه اشتغال مستقیم بیش از 6 هزار نفر را در مازندران ایجاد کرده بودند، امروز در وضعیت کمای بلاتکلیفی مالکیت و تولید و فعالیت به سر می‌برند. از نساجی مازندران، آن بخشی که این روزها حال خوبی دارد همان تیم فوتبال نساجی مازندران است که هرچند در مازندران نه زمین مناسبی برای تمرین و برگزاری مسابقات دارد و نه بازیکنان آن از پشتیبانی مالی چندانی بهره می‌برند، اما با وجود خانه به دوشی و برگزاری بازی‌های خانگی در مراکز استان‌های دیگر خوش درخشید و تیم‌های بزرگ را کنار زد و به مرحله فینال جام حذفی راه یافت. پایکوبی و خوشحالی شامگاه سه‌شنبه قائمشهری‌ها به‌خاطر صعود این تیم غم پنهانی هم در درون خود داشت. تکلیف کارخانه بزرگ نساجی مازندران چه می‌شود؟ چرا دستگاه‌های گرانقیمتی که اکنون می‌تواند بخشی از این کارخانه را در مدار زندگی و تولید قرار دهد همچنان در انبارها خاک می‌خورد؟ چرا هزاران کارگر این کارخانه باید بیکار بمانند؟ بانک‌ها با وجود وعده‌ها برای احیای کارخانه چرا هنوز دوران بلاتکلیفی کارخانه را طولانی‌تر می‌کنند؟ و...
اسفند ماه سال گذشته، رئیس‌جمهور در سفر استانی به مازندران در ارتباط با کارخانه نساجی مازندران، گفت: مشکل نساجی با بانک‌ها توسط وزیر اقتصاد پیگیری شود، بخشی از کارخانه که احیا شده نیاز به حمایت دارد و نباید دچار وقفه شود.
آیت‌الله رئیسی اسفندماه سال 1399 و زمانی که مسئولیت ریاست قوه قضائیه را داشت در سفر به استان مازندران و بازدید از کارخانه نساجی مازندران در جمع کارگران این کارخانه اعلام کرد: کارخانه نساجی قائمشهر در سال 88 واگذار شد و متأسفانه فردی که این کارخانه به او واگذار شد، نتوانست به تعهد خود مبنی بر اشتغالزایی برای 2 هزار نفر و افزایش تولید در کارخانه عمل کند. وی با بیان اینکه سرمایه‌های عظیمی در کارخانه نساجی قائمشهر وجود دارد، خطاب به کارگران این واحد تولیدی گفته بود: اصلی‌ترین و بزرگترین سرمایه این کارخانه، شما نیروهای پرتلاش و فنی آن هستید و علاوه بر این، تجهیزات و ماشین‌‌آلاتی که در این کارخانه وجود دارد سرمایه‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند که جایز نیست بدون بهره‌برداری باقی بمانند.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در تذکری شفاهی از عدم تعیین تکلیف مالکیت کارخانه نساجی مازندران با توجه به دستور رئیس‌جمهور در سفر استانی انتقاد کرد.
کیوان مرادیان کوچکسرایی در جلسه روز دوشنبه مجلس در تذکری شفاهی خطاب به وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: تیم فوتبال نساجی مازندران به‌عنوان بخشی از هویت مردم منطقه و تنها تیم لیگ برتری شمال کشور با وجود مشکلات شدید و بزرگ از جمله نداشتن حتی یک زمین چمن طبیعی مناسب جهت برگزاری میزبانی، به همت و تلاش بازیکنان باغیرت و حمایت‌های همه جانبه مالک تیم و با پشتوانه عظیم مردمی و هواداران غیور خود توانست در یک بازی دیدنی و جوانمردانه تیم قدرتمند و صاحب‌نام فوتبال کشور، استقلال تهران را مغلوب سازد و به مرحله نیمه نهایی جام حذفی راه یابد.  این عضو کمیسیون انرژی مجلس خطاب به رئیس‌جمهور نیز گفت: انتظار دارم دستور تأمین بودجه مورد نیاز مصوب در سفر به مازندران و منابع تکمیلی را در اسرع وقت صادر کرده تا شاهد اتمام پروژه چمن طبیعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر تا قبل از شروع فصل جدید باشیم.
وی متذکر شد: آقای رئیس جمهور، شما در سفر به مازندران در پخش زنده تلویزیونی اعلام کردید که کارخانه نساجی مازندران سریعاً باید تعیین تکلیف شود و مالکیت آن از دست متصرفان غیر قانونی آزاد شود، اما وزیر اقتصاد، بانک‌ها و شرکت سرمایه‌گذاری آن کوچکترین اقدامی در راستای عملیاتی شدن دستور شما انجام نداده‌اند.

خطای معلم و دلجویی وزیر

رشت - تنبیه دانش‌آموزان آستارایی توسط معلم خاطی که طی روزهای اخیر به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده است، حضور وزیر آموزش و پرورش به مدرسه و دلجویی از این دانش‌آموزان را به همراه داشت که می‌توان آن را علاوه بر مشقی برای همه مدیران، رویه دولت برای حضور در کنار مردم دانست.
به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر گیلان شاهد اتفاق تلخ در بستر آموزش و پرورش بود. ابتدا تنبیه دانش‌آموز لنگرودی که معلم خاطی به هیأت نظارت معرفی شد و چند روز بعد نیز تنبیه بدنی دانش‌آموز آستارایی توسط یک معلم. بر همین اساس بود که عصر روز سه‌شنبه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در شهر آستارا شخصاً از دانش‌آموز تنبیه شده دلجویی کرد.
 وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت که کرونا عواقب ناگواری داشت و آموزش غیرحضوری در بعد فردی، باعث یکسری عادت‌های زیستی شده است که با بازگشایی مدارس، متأسفانه برخی واکنش‌های رفتاری را به‌دنبال دارد.  وی ادامه داد: این واکنش‌ها از عدم تحمل نشستن تا رفتارهای پرخاشگرانه را شامل می‌شود و به اولیای محترم توصیه می‌کنم نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و آستانه تحمل آنها را که مقداری زودتر تحریک می‌شود، درک کنند و فشار زیادی بر دانش‌آموزان نیاورند.
نوری از معلمان هم خواست، با سعه صدر بیشتر با دانش‌آموزان مدارا کنند و افزود: بعد از بیش از ۲ سال حضور در محیط قرنطینه‌ای و گلخانه‌ای، اکنون که دانش‌آموز به مدرسه وارد می‌شود، تمایلات رفتاری سرکوب شده وی در اینجا به‌صورت شدید بروز پیدا می‌کند و این امر طبیعی است.
طی سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از امید و همچنین اعتماد مردم به‌دلیل غیبت طولانی مدیران از حضور در کنار مردم سلب شد. طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به‌دلیل برخی سوء‌مدیریت‌ها فشار بزرگی بر زندگی مردم ایجاد شد که متولیان امر حتی به خود زحمت دلجویی از مردم و توضیح را نمی‌دادند.
همانطور که بارها توسط مسئولان ارشد نظام، کارشناسان و حتی گروه‌های مختلف اجتماعی بارها اظهار شد مردم همواره کنار نظام ایستاده‌اند به شرطی که مسئولان نیز کنار مردم بایستند.
به همین منظور شاید درس دیروز آقای وزیر به‌عنوان یک معلم برای تمامی مسئولان گذشته، عبرت و مسئولان حاضر، سرمشق باشد که مردمی بودن را باید بدون توجه به سن و سال و طبقه اجتماعی به‌جا آورد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/21/610602/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها