سد «مارون 2 » تالاب شادگان را شوربخت می‌کند؟


بیتا میرعظیمی
خبرنگار
دی‌ماه سال گذشته، سازمان حفاظت محیط‌ زیست با احداث سد «مارون2» در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد به‌دلیل تهدید تالاب شادگان و نخلستان‌ها، محیط‌ زیست و تأثیر منفی بر کشاورزی، مخالفت کرد، اما این مخالفت بی‌تأثیر بوده و پروژه مارون 2 توانست بدون عدم اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23 در مجلس، ردیف بودجه بگیرد. این سد روی همان گنبدهای نمکی ساخته می‌شود که سد گتوند ساخته شد و اراضی اطراف و آب کارون را شور کرد.
همچنین با‌وجود انتشار گزارش‌های متعدد در این خصوص، همچنان ساخت سد «مارون 2» به دل‌نگرانی بزرگ جامعه مدنی خوزستان و فعالان محیط‌ زیست تبدیل شده و سایه آن بر سر تالاب هورالعظیم، تالاب شادگان و نخلستان‌های شادگان، ماهشهر، رامشیر، رامهرمز، هندیجان و بهبهان سنگینی می‌کند؛ پروژه‌ای که در صورت اجرا، به نابودی کشاورزی و تنوع زیستی منطقه انجامیده و کانون‌های ریزگردها را بزرگ‌تر از قبل خواهد کرد. گویا به‌رغم تمام این هشدارها کسی به مسائل محیط‌ زیستی و علی‌الخصوص نابودی تالاب شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان اهمیتی نمی‌دهد.
البته ناگفته نماند که در همین اثنا تعدادی از نمایندگان، دادشان بلند شده و این پروژه را به‌دلیل گرفتن ردیف بودجه در مجلس به‌رغم عدم اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23، مورد انتقاد صریح قرار دادند. نماینده شادگان در مجلس، این طرح را غیرقانونی و مبتنی بر لابی‌گری و ارتباطات غیرقانونی خوانده و خواهان حذف فوری این تخلف شد. وی تأکید کرد چگونه است که برای یک طرح غیرقانونی در مجلس براساس لابی و ارتباطات غیرقانونی، بودجه قرار می‌دهیم؛ این چه اقدامی است؟ باید هر چه سریع‌تر جلوی این کار گرفته شود. نماینده مردم بهبهان و آغاجاری نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» و با اشاره بر اینکه این طرح با لابی‌گری و بدون درنظر گرفتن ضوابط قانونی در مجلس ردیف بودجه گرفته است، از نمایندگان مجلس و مسئولان مرتبط خواست تا بار دیگر این پروژه را مورد بررسی قرار دهند. اواسط هفته جاری نیز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از احضار وزیر نیرو به بهارستان به‌دلیل آغاز فرایند احداث غیرقانونی سد مارون 2 خبر داده و نسبت به بروز مشکل در تأمین آب 7شهر استان خوزستان در صورت تکمیل ساخت این سد ابراز نگرانی کرده است. همزمان تعدادی از زمین شناسان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به رخداد مشکلات عدیده در کیفیت آب رودخانه در فصول خشک و تخریب اکوسیستم و محیط‌ زیست منطقه هشدار داده و تأکید کردند از دیدگاه «لرزه زمین ساخت» باید این اطمینان را حاصل کنیم که این سد در برابر زمین لرزه‌های مشهور منطقه مقاوم و پایدار است یا خیر و سپس به احداث سد مارون 2 اقدام شود. اما با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان، مسئولان، زمین‌شناسان، نمایندگان مجلس و طرفداران محیط‌ زیست، تاکنون هیچ مقام مسئولی اقدام عملی انجام نداده و هنوز پروژه ساخت این سد منتفی نشده است. چگونه می‌شود که پروژه ساخت سد مارون 2 بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ماده 23 از مجلس ردیف بودجه گرفته باشد و مهم‌تر اینکه در تمام این سال‌ها هیچ نماینده‌ای از چنین تخلفی صحبت نکرده و خواهان توقف فوری آن نشده باشد؟ مسئولان باید این واقعیت را بپذیرند که مطالبه مخالفت با احداث سد مارون‌2 از سوی مردم و طرفداران محیط‌‌ زیست، یک مطالبه بحق و مورد قبول بوده و در صورت احداث این سد نه تنها زندگی مردم منطقه بلکه محیط‌ زیست، نخیلات و حتی زندگی حیوانات، نابود خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/24/610613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها