مالیات ۵۰۰ هزار خانه خالی تعیین شد

وصول ۳۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۰


رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد: پارسال مجموع مالیات دریافتی ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بود که به‌طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، داود منظور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی مجری مصوبات قانونگذار و مجری مالیاتی است، گفت: در سال گذشته مجموعه مالیاتی که دریافت کردیم ۳۰۶ هزار میلیارد تومان بود که به‌طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد که از این میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت نقدی و مابقی هم به‌صورت اوراق تسویه خزانه برای تسویه مطالبات پیمانکاران از دولت با بدهی مالیاتی آنها بود.
وی افزود: بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان هم مالیات بر ارزش افزوده بود که به شهرداری‌ها پرداخت کردیم و مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان هم استرداد مالیاتی داشتیم یعنی مالیات‌های اضافه را با توجه به اینکه صادرات معافیت مالیاتی دارد، مسترد کردیم چراکه صادرکنندگانی در دولت قبل مالیات پرداخت کرده بودند. به گفته وی، مالیات بر اشخاص حقوقی شامل مالیات مستقیم می‌شود که سال گذشته حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان مالیات از شرکت‌ها وصول کردیم. داود منظور، مالیات بر درآمد‌ها را هم از مالیات‌های مستقیم دانست و گفت: این مالیات‌ها شامل مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی است که سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات بر مشاغل هم در شاخه مالیات‌های مستقیم است که شامل صاحبان حرف و شغل‌هایی است که شرکت نیستند و به‌صورت اشخاص حقیقی فعالیت می‌کنند که در سال گذشته مالیات دریافتی از آنان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.
وی افزود: مالیات اجزای کوچک‌تری هم دارد مانند مالیات بر مستغلات و... که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد‌ها بود و مالیات بر ثروت هم شامل پایه‌های مالیاتی مثل مالیات بر نقل و انتقال املاک، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر خودرو و... است که حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.
منظور ادامه داد: مجموع مالیات وصولی در مالیات‌های ارزش افزوده در سال گذشته حدوداً ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود؛ در بخش دیگر نیز مالیات بر سایر خدمات دریافت می‌کنیم مثل مالیات بر نقل و انتقال خودرو و... که حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال گذشته وصول شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مجموعاً نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در کشور ما حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است در منطقه ما مثلاً در ترکیه این عدد ۲۳ درصد است و در کشور‌هایی که دولت خدمات گسترده‌تری ارائه می‌کند مثل کشور‌هایی در حوزه اسکاندیناوی این رقم تا ۴۰ درصد است که این موضوع به نوع دولت‌ها و میزان خدماتی که ارائه می‌کنند، برمی گردد. وی با بیان اینکه برخی معتقدند نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور پایین است، گفت: این نسبت اگر صرف مالیات را در نظر بگیریم حدود ۸ درصد است و ما در دولت سیزدهم تعهد کردیم که این نسبت را به حدود ۱۰ تا ده و نیم درصد افزایش دهیم یعنی بتدریج رشد مالیاتی به گونه‌ای خواهد بود که از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی می‌گیرد و در طی 4سال به ده و نیم درصد خواهد رسید یعنی بتوانیم دو و نیم درصد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را در این دوره ارتقا دهیم. وی افزود: بنا بر گزارشی که بانک مرکزی اعلام کرد از هزار و هفت نفر از دلالان ارزی ۷۰۰ نفر پرونده مالیاتی نداشتند و یک نفر از آنها هم در سال ۱۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته که مربوط به معاملات ارزی بوده است؛ به اینها رسیدگی می‌کنیم و برایشان پرونده مالیاتی تشکیل دادیم که اگر خرید و فروش ارزی انجام گرفته سود خرید و فروش ارز را مشمول مالیات قرار دهیم.
منظور با بیان اینکه در یک ماه آینده، قانون پایانه‌های فروشگاهی را اجرا می‌کنیم، گفت: البته اجرای این قانون ممکن است چند ماهی به طول انجامد تا بتدریج همه فعالان اقتصادی عضو این سامانه شوند، کد و گذرواژه دریافت کنند که یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت مالیات‌ستانی هوشمند و هوشمند‌سازی است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ تحولی مهم در نظام مالیاتی شکل گیرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی یک قانون قدیمی و مربوط به سال ۱۳۵۰ است که تاکنون اجرا نشده افزود: در دی ماه سال گذشته با همکاری وزارت راه و شهرسازی توانستیم اطلاعات خانه‌های خالی را برای اولین بار دریافت کنیم که حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی بود. ما اجاره تمام این خانه‌های خالی را با توجه به ویژگی‌هایی مثل متراژ، طبقات و موقعیت مکانی را به‌صورت ماشینی و طبق فرمولی که قانون تعیین کرده است، محاسبه کردیم و به مردم هم از روی سامانه و هم با پیامک اطلاع‌رسانی کردیم. در حال حاضر مرحله اول که تشخیص مالیات است انجام شده و مرحله دوم این است که مؤدی نسبت به این تشخیص اعتراض کند و ما این امکان را برای مؤدیان گذاشتیم تا اعتراض خود را روی سامانه وارد کنند که تعداد ۵۰ هزار نفر اعتراض کردند و رسیدگی می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/7/610677/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها