معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با «ایران» تشریح کرد

نوآوری‌های یک ضیافت سالانه قرآنی


سیده مریم سادات گوشه
خبرنگار
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عصر روز 27 فروردین ماه با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» افتتاح شد؛ شعاری که به قول معاون اجرایی نمایشگاه به حرمت ماه مبارک رمضان و با استقبال بی نظیر مردم در همان شب افتتاحیه محقق شد. نمایشگاهی با 80 بخش متنوع که توانست در همان ابتدا برای تمام گروه‌های سنی از کودک و نوجوان تا بزرگسال فضای پرنشاط معنوی به ارمغان بیاورد. فضایی که نسبت به بیست و ششمین دوره از نمایشگاه حضوری قرآن که پیش از تعطیلی کرونا برگزار شد، تفاوت محسوسی در آن به چشم می‌خورد. بخصوص اینکه فضای بیشتری از مصلای امام خمینی(ره) به این نمایشگاه اختصاص یافت و بخش‌های جدیدی هم به آن اضافه شد. دکتر حامد منیری معاون اجرایی نمایشگاه و مدیر کل دفتر تبیین و ترویج فعالیت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وجه تمایز این نمایشگاه به «ایران» می‌گوید: «فضای نمایشگاه امسال تغییرات محسوسی نسبت به آخرین نمایشگاه حضوری قبل از کرونا داشته است. با اینکه زمان خیلی کمی برای برگزاری نمایشگاه داشتیم و کمتر از 50 روز فرصت برای اجرایی کردن کار داشتیم اما حبل المتین معجزه کرد تا جایی که حتی خودمان هم فکر نمی‌کردیم اینقدر باشکوه برگزار شود.»
او در ادامه می‌افزاید: «فعالان قرآنی پس از دو سال وقفه به خاطر کرونا عطش بسیاری برای برگزاری حضوری نمایشگاه پیدا کرده بودند، شاید همین عطش باعث شد تا فعالان قرآنی موفق شوند کار فاخری در سطح 40 هزار متر مربع هم در بخش نمایشگاهی و هم در بخش فروشگاهی به مردم عرضه کنند که البته باید بگویم بخش اعظم کار به صورت نمایشگاهی است.»
منیری با اشاره به اینکه شاخصه‌های تازگی و نو بودن در نمایشگاه امسال خیلی بالاست، در مورد بخش‌های نمایشگاه امسال توضیح می‌دهد:«در این نمایشگاه 45 بخش و کمیته فعالیت می‌کنند و در حدود 80 نوع بخش در نمایشگاه رونمایی شده است. از بخش عفاف و حجاب گرفته تا بخش مشاوره خانواده و فعالیت خانواده در بخش جلسات خانگی که قدیم‌ها در هر محله ای برپا بود. اکنون خانه‌ای با متراژ 500 متر در نمایشگاه طراحی شده که همان حال و هوا را برای مخاطبان تداعی می کند و البته جلساتی هم در این خانه برگزار می‌شود.»
معاون اجرایی نمایشگاه در ادامه می‌گوید:«در بخش کودک و نوجوان باغ آیات را تدارک دیدیم که در فواصل 45 دقیقه‌ای برای کودکان و نوجوانان برنامه برگزار می‌شود و همان روحانی خوش خلقی که با نشاط و پرتوان در شبکه پویا مجری کار بودند این برنامه را اجرا می‌کنند و تاکنون برای کودکان از جذابیت بالایی برخوردار بوده است .همچنین بخش‌های مختلف دانشگاهی و ... را داریم. بخش جدید میراث فرهنگی و گردشگری را هم ایجاد کردیم که آثار هنری و گردشگری تمام استان‌های کشور با آثاری فاخر از صنایع دستی و آثار هنری آن هم در مساحت و متراژ بسیار بالایی به نمایش گذاشته شده است.»
منیری با اشاره به بخش فروشگاهی نمایشگاه که در طبقه بالای نمایشگاه دایر است، توضیح می‌دهد: «مدل‌های مختلف لباس زنانه اسلامی ایرانی به نمایش گذاشته شده است و علاقه‌مندان به پوشاک و البسه اسلامی ایرانی می توانند برای خرید به این فروشگاه‌ها مراجعه  و در کنار بخش نمایشگاهی از این بخش هم دیدن کنند.»
او در ادامه تصریح می‌کند: «ورودی نمایشگاه قرآن را با هنر شروع کردیم.  500 تابلو خط و نقاشی و همچنین نقاشیخط و بیش از 10 رشته هنری را دراین ورودی می بینید. هنرمندان در این بخش کارهای کارگاهی هم انجام می دهند. به سبک و سیاق قدیم که همیشه در نمایشگاه حضوری فعالیت داشتند و با حضورشان فضای نمایشگاه را رونق بخشیده‌اند. همچنین در حوزه تئاتر هم یک اجرای زنده نمایش سفید داریم که در اصطلاح اهالی تئاتر همان نمایش خیابانی است. در بخشی هم که مربوط به فیلم می شود با حضور یک کارشناس قرآنی و یک هنرپیشه قسمت‌هایی از فیلم مثل مختارنامه دیده می‌شود و درباره اش بحث و نظر داده می‌شود.»
منیری معتقد است: والدین با حضور در بخشی از نمایشگاه که مربوط به نوجوانان می‌شود با ورود به دالان‌های مختلف، فیلم‌ها و تصاویری می‌بینند و متوجه می‌شوند که فرزندانشان در فضای مجازی با چه چیزهایی مواجهند و چه می‌بینند؛ مسائلی که حتی ممکن است به ذهنشان هم خطور نکند و به نوعی آگاهی بخشی به خانواده‌ها تلقی
می‌شود.
او می گوید:«غرفه بسیار جدیدی با نام «مسجد جامعه پرداز» داریم که نزدیک به 2 الی 3 هزار متر طراحی شده است. اگر بخواهیم در این حوزه شبیه‌سازی کنیم مدلی از شهید اخلاقی است که در حرم امام رضا (ع) به شهادت رسید و طلبه‌ای که فقیرانه زیست اما میلیاردها تومان به فقرا و نیازمندان کمک کرد. جامعه باید چنین طلبه‌هایی را بشناسد.»
منیری در پاسخ به اینکه نظرش درباره پیشنهاد قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر جشنواره شدن نمایشگاه قرآن چیست، تصریح می‌کند:«ما قبلاً هم جشنواره‌های قرآنی مختلفی برگزار کردیم. من چون مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت هستم و برگزاری نمایشگاه جزو فعالیت‌های ذاتی و وظایف اینجانب است، این کار را در سطح استانی انجام دادیم. مثلاً در استان کرمان جشنواره آوا و نغمات ایرانی اسلامی را برگزار کردیم و این کار در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سلسله جشنواره‌های تبیین فعالیت‌های قرآنی در چند استان راه‌اندازی شد. در لرستان هم موشن گرافی را برگزار کردیم و  در خراسان رضوی هم جشنواره قصه گویی قرآنی را رونمایی کردیم. در هر استانی یک رشته هنری را در سطح ملی برگزار کردیم. در نمایشگاه هدف اصلی نخبه پروری است. نمایشگاه رقابت به معنای جشنواره ندارد. در جشنواره هیأت داوری آثاری را انتخاب و در نتیجه اعلام می کنند. ما نمی توانیم جشنواره داشته باشیم ولی نمایشگاه نداشته باشیم. به نظرم پیشنهاد آقای قالیباف خیلی هم خوب است. نمایشگاه در حقیقت نتیجه جشنواره است.»
او در خصوص ارتباط نمایشگاه با کودک و نوجوان معتقد است:«فکر می‌کنم مدل‌های بسیار به روزی برای نوجوانان و کودکان داریم. بازی‌های رایانه‌ای جدی و تولیدات خودمان بسیارند. حتی یکی از بازی‌ها در حد بین‌المللی است. بچه‌ها استقبال خوبی کردند و حتی با هم مسابقه گذاشتند.چنین فضایی برای خانواده‌های مذهبی بسیار نشاط‌ آور است و همچنین برای همه مردم می‌‌تواند نماد فضایی شاد و شرعی باشد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/1/610707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها