خبر فناوری


«ایلان ماسک» مالک جدید توئیتر

گروه فناوری- پس از کشمکش‌های فراوان سرانجام توئیتر با یک قرارداد 44 میلیارد دلاری توسط «ایلان ماسک» مالک شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت فضایی«اسپیس ایکس» خریداری شد تا به مدیرعاملی «پاراگ آگراوال» در توئیتر 16ساله خاتمه داده شود. ظاهراً مدیرعامل سابق توئیتر با دریافت 42میلیون دلار، با این شبکه اجتماعی خداحافظی می‌کند و «ایلان ماسک»که بیش از 80 میلیون فالوئر در توئیتر دارد، اداره این پلتفرم را به‌عهده خواهد گرفت. صحبت درباره خرید توئیتر در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و در نهایت «ایلان ماسک» موفق شد در تعطیلات آخر هفته سهامداران توئیتر را با خود همراه کند. البته هرچند ابتدا قرار بود خرید این شرکت به قیمت ۵۴.۲۰ دلار برای هر سهم انجام شود ولی درنهایت با افشای خرید ۹درصد سهام این شرکت توسط «ماسک» عملاً خرید توئیتر به رقم هر سهم ۵۱.۷۰ دلار بسته شد. قرارداد فروش توئیتر توسط هیأت مدیره توئیتر تأیید شده و در معرض رأی سهامداران قرار خواهد گرفت هرچند تحلیلگران می‌گویند هیچ مانع رگولاتوری برای نهایی شدن این قرارداد پیش‌بینی نمی‌شود.اما با خرید توئیتر توسط «ایلان ماسک» چه اتفاقی برای این شبکه اجتماعی می‌افتد؟ هرچند این میلیاردر چندان از برنامه‌های خود برای توئیتر اطلاع‌رسانی نکرده ولی با نگاهی به توئیت‌های اخیر وی می‌توان دریافت که یکی از دغدغه‌های وی آزادی بیان و ایجاد تغییراتی همچون افزودن دکمه ویرایش توئیت و تبلیغات هوشمند برای جذب کاربران بیشتر و درنتیجه، درآمدزایی بالاتر است. توئیتر از درآمد 1.1میلیارد دلاری این شبکه اجتماعی در سه ماهه چهارم 2021 خبر داد و یادآور شد 1.053میلیارد دلار آن از محل تبلیغات تأمین شده است که این رقم رشد سالانه 87درصدی را نشان می‌دهد و نقطه عطفی برای توئیتر محسوب می‌شود. گفتنی است مجموع درآمد این پلتفرم در سال 2021 حدود 5.08 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2020 افزایش 37درصدی نشان می‌دهد این درحالی است که درآمد توئیتر درسال 2010 که اوج جذب کاربر این پلتفرم به شمار می‌رود، حدود 28.2میلیون دلار بوده است. حال باید دید با خرید این پلتفرم توسط «ایلان ماسک» چه تغییری در میزان درآمدزایی توئیتر ایجاد خواهد شد.
397 میلیون کاربر برای توئیتر
توئیتر که حالا یکی از شبکه‌های اجتماعی برتر و پرطرفدار جهان به شمار می‌رود، از سال 2010 تاکنون با رشد چشمگیر تعداد کاربران مواجه بوده و اکنون بیش از 397 میلیون کاربر جهانی و 217 میلیون کاربر فعال روزانه دارد که 75درصد آنها خارج از امریکا زندگی می‌کنند. بیشتر این کاربران 25تا 34ساله هستند و مردان بیش از زنان در توئیتر حضور دارند. بیشترین تعداد کاربران توئیتر هم به ترتیب از امریکا، ژاپن، هندوستان، برزیل و اندونزی هستند.

شرط و شروط دولت برای افزایش قیمت اینترنت

گروه اقتصادی- این روزها بحث افزایش تعرفه اینترنت نقل تمام محافل است؛ از شهروندان گرفته تا نمایندگان. با اینکه اپراتورها معتقد هستند که اگر تعرفه افزایش نیابد امکان سرمایه‌گذاری و توسعه وجود ندارد ولی شهروندان و نمایندگان، افزایش تعرفه را قابل قبول نمی‌دانند چرا که کیفیتی هم در بحث اینترنت مشاهده نمی‌کنند بخصوص که یکی از اقدام‌هایی که اپراتورها انجام دادند حذف بسته‌های ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه و کف قیمت بود که اعتراض کاربران اینترنت ثابت و موبایل را به همراه داشت و اکنون باید اینترنت را به قیمت‌های بالاتر از کف قیمتی که پیش از این عرضه می‌شد، خریداری کنند. البته دولت هم معتقد است که افزایش تعرفه اینترنت نباید به هر قیمتی صورت بگیرد از این‌رو عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جدیدترین گفت‌و‌گوی خود اعلام کرد که دولت برای افزایش تعرفه اینترنت اپراتورها شرط و شروطی را گذاشته است و به این آسانی با افزایش تعرفه اینترنت موافقت نخواهد کرد. زارع‌پور شروط افزایش تعرفه قیمت را منوط به برنامه توسعه اپراتورها عنوان کرد و گفت که ما موافق کسب سود بیشتر اپراتور نیستیم بلکه دولت معتقد است باید این افزایش قیمت، در کیفیت ارتباطات اثر داشته باشد و بر این اساس از اپراتورها خواسته‌ایم که برنامه توسعه ارائه دهند. به عبارتی تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون، منوط به ارائه برنامه توسعه خواهد بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرط دیگر برای افزایش قیمت را بالا رفتن کیفیت اینترنت عنوان و اظهار کرد که دولت به اپراتورها اعلام کرده است که باید در 3سال آینده، سرعت و کیفیت را تضمین کنند. باید گفت درست است که شهرهای بزرگ به اینترنت نسل 3 و 4 مجهز هستند و حتی در برخی از کلانشهرها نیز اینترنت نسل پنجم ارتباطات به‌صورت محدودی راه‌اندازی شده است ولی بیشتر نقاط کشور مانند روستاها هنوز از نسل 4 ارتباطات برخوردار نیستند، بنابراین یکی دیگر از شروط دولت برای افزایش تعرفه این است که اپراتورها نه تنها پوشش ۱۰۰ درصدی را در کل کشور برای نسل چهار ارتباطات 4ْG فراهم کنند بلکه باید در 3سال آینده ۱۰ درصد مردم از خدمات نسل پنجم ارتباطات 5Gبهره‌مند شوند. حذف بسته‌های مقرون به صرفه و ارزان‌قیمت از جمله نگرانی‌های شهروندان است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه نیز اعلام کرد؛ دولت اجازه داده است اپراتورها برخی از بسته‌ها را حذف کنند اما با تعریف بسته‌های جدید در سقف تعرفه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، مخالفت کرده‌ایم، چرا که افزایش تعرفه را منوط به افزایش کیفیت شبکه می‌دانیم. یکی از موارد مهم در توسعه هم بحث سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری بدون درآمدزایی و حمایت دولت مانند فراهم کردن منابع ممکن نیست که البته در زمینه فراهم کردن منابع، دولت نیز بیکار ننشسته است چرا که در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که بخشی از ارتباطات کشور در حوزه شبکه دسترسی به بخش خصوصی واگذار شده و ما به‌عنوان حاکمیت، رگولاتور و تنظیمگر این حوزه باید منابع را برای اپراتورها فراهم کنیم و از جمله این منابع فراهم شده از سوی دولت برای اپراتورهای موبایل واگذاری فرکانس 2300 بوده است که سال گذشته اتفاق افتاد ولی آنها برای توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و معتقدند که از سال ۹۵ با وجود تورم تجمیعی بیش از ۲۰۰ درصد، همچنان نرخ تعرفه‌های خدمات اینترنت ثابت مانده و این مسأله امکان سرمایه‌گذاری را از آنها سلب کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/13/611211/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها