رئیس‌جمهور در بیستمین سفر استانی به قزوین می‌رود

پروژه‌های نیمه تمام در انتظار تصمیم نهایی


قزوین این هفته میزبان رئیس‌جمهور در بیستمین سفر استانی آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم است. سفری که می‌تواند گره گشای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های ناتمام و بر زمین مانده در این استان باشد. وجه مشترک بسیاری از این پروژه‌ها که هم اکنون ناتمام مانده و در گذر زمان بر استهلاک سرمایه‌های راکد و هزینه‌های انجام پروژه اضافه می‌شود، کمبود اعتبارات است.
قزوین به‌عنوان یک شاهراه ارتباطی و واقع شدن در مسیر 11 استان، امروزه علاوه بر راه‌های ارتباطی، دارای خطوط ارزشمند ریلی از مرکز به غرب و شمال کشور است.
با توجه به اهمیت این موضوع، طی سال‌های اخیر پروژه‌های راهسازی ملی در سطح استان به مرحله اجرا درآمده که بخشی از آنها مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما برخی دیگر با‌وجود گذشت سال‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده و برخی دیگر نیز مانند پروژه قزوین - رحیم آباد - کلاچای نیز به علت مشکلات زیست محیطی به تعطیلی کشیده شده است.
هم اکنون ۹ پروژه ملی راه‌سازی در استان قزوین وجود دارد. با توجه به هزینه کرد ۱۵۱ میلیارد تومانی در آنها، بخش اعظمی از این پروژه‌ها به‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم مورد بهره‌برداری قرار نگرفته که با توجه به سفر قریب الوقوع رئیس دولت سیزدهم به استان قزوین نیاز است با اختصاص اعتبارات لازم، شاهد بهره‌برداری تعدادی از آنها در آینده نزدیک باشیم.
 مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به ایرنا گفت: جاده قزوین - الموت - تنکابن با مشخصات راه اصلی و به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص ملی، از مصوبات مهم سفر رهبر معظم انقلاب به استان قزوین در سال ۸۲ بود که اجرای آن در ۶ قطعه و به طول ۱۶۴ کیلومتر در نظر گرفته شد، از این مسافت ۹۶ کیلومتر آن در استان قزوین و مابقی نیز در استان مازندران قرار دارد.
وی یادآور شد: با توجه به طولانی شدن روند احداث این پروژه (که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ آغاز شده) و اینکه تاکنون هیچ یک از فازهای شش‌گانه آن به بهره‌برداری نرسیده و زمانبر شدن مدت اجرای پروژه که باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد، به نظر می‌رسد یکی از موارد مهم و قابل توجه در سفر ریاست جمهوری به استان، تخصیص اعتبارات لازم در خصوص پایان و بهره‌برداری از این طرح ملی باشد.
معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این رابطه اظهار داشت:در حوزه ریل نیز با توجه به سابقه ۸۰ ساله قزوین در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور، نبودن اداره کل راه‌آهن برای آن امروز به معضلی بزرگ برای استان تبدیل شده تا جایی که همین مسأله باعث شده این شهر فاقد ایستگاه مناسب ریلی در کشور باشد.
وی با بیان اینکه سال گذشته عملیات دوخطه شدن خطوط ریلی قزوین - تهران به پایان رسید و قرار بود این مسیر تا زنجان نیز دوخطه شود، افزود: اگرچه این کار در استان زنجان به پایان رسید اما در بخش تاکستان با مشکلات و موانعی روبه‌رو شده که باعث تأخیر در اجرای این طرح شده است.

طرح ناتمام آبرسانی به قزوین از سد طالقان
پروژه انتقال آب از سد طالقان به ۱۷ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور است که به‌دلیل کمبود اعتبارات در دولت گذشته نیمه تمام باقی مانده است.
اگرچه در ماه‌های اخیر قرارداد اجرای این طرح با یک سرمایه‌گذار جدید برای تأمین منابع مالی و تسریع در اجرای پروژه انتقال آب سد طالقان به ۱۵ شهر و ۱۹۴ روستای استان بسته شده ولی برای تسریع در انجام آن نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت و هیأت وزیران است که امیدواریم در سفر رئیس جمهور مورد تأکید قرار گیرد. یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در خصوص چالش‌ها و بحران‌های آبی استان قزوین گفت: در حال حاضر کشور با مشکل کمبود آب مواجه است و بالطبع استان قزوین نیز از کمبود آب شرب رنج می‌برد. وی با بیان اینکه انتقال آب از سد طالقان همواره به‌عنوان یکی از آرزوی‌های دیرینه استان قزوین مطرح بوده است، تصریح کرد: انتقال آب از سد طالقان از مصوبات سفر ریاست جمهوری دولت یازدهم است که متأسفانه به‌دلیل مضایق مالی و کمبود اعتبارات لازم به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

ضرورت تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی
قزوین در حوزه زیرساخت‌های درمانی از مشکلات و کمبودهای زیادی رنج می‌برد که با تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی بخش زیادی از این معضل رفع می‌شود که این مهم در گرو اخذ مصوبه سفر رئیس‌جمهور به این استان است.
 این استان نه تنها از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به روز و مدرن برخوردار نیست بلکه با کمبود حدود ۲ هزار تخت درمانی مواجه است. همچنین اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی استان قزوین فرسوده و قدیمی هستند و لازم است هرچه سریع‌تر با تخصیص اعتبارات برای ساخت مراکز درمانی جدید اقدام شود تا هنگام وقوع حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی بتوان برای نجات جان بیماران اقدام کرد.با توجه به این موضوع ساخت دو بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در قزوین و ۱۵۰ تختخوابی در الوند طی سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت ولی با‌وجود گذشت چندین سال از زمان اجرا هنوز به پیشرفت فیزیکی مطلوب و قابل قبولی نرسیده‌اند.
ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین در سال ۹۷ کلنگ‌زنی شد ولی به‌دلیل پیشرفت فیزیکی اندک، اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) واگذار شد که این قرارگاه نیز تکمیل آن را در بازه دو و نیم ساله به تأمین اعتبار منوط کرده است.
فرسودگی بیمارستان‌های استان قزوین به بیش از نیم قرن می‌رسد به طوری که تنها بیمارستان تخصصی اعصاب و روان ۲۲ بهمن، یکی از قدیمی‌ترین و مستهلک‌ترین ابنیه دانشگاه علوم پزشکی کشور بوده که حدود ۹۸ سال از ساخت آن می‌گذرد و حکم تخریب آن به علت فرسودگی صادر شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/16/611220/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها