گزارش «ایران» از دلایل کاهش دانش آموزان در رشته ریاضی و افزایش سهم سنوات تحصیلی در کنکور

زیرساخت اعمال سوابق تحصیلی در مدارس فراهم نیست


اکرم رضایی ثانی / طبق آخرین اظهارات محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ هنوز جزئیات و نحوه احتساب سوابق تحصیلی به معاونت متوسطه آموزش و پرورش ابلاغ نشده و از جزئیات آن خبری نیست اما طبق آنچه رسانه‌ای شد، قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته باشد.
این در حالی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش آموزش کشور بارها اهمیت و تأکید بر سوابق تحصیلی اعلام شده، اگر مسئولیت جمع‌آوری سوابق تحصیلی به عهده آموزش و پرورش است پس چطور این وزارتخانه هنوز شروع به جمع‌آوری و حداقل تدوین یک برنامه مدون برای کسب سوابق تحصیلی دانش‌آموزان سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم نکرده است؟
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در نشست خبری که روز گذشته در آموزش و پرورش برگزار شد از کاهش دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک به میزان 15 ردرصد خبر داده است. وی عنوان کرده است: اکنون ۱۴.۸۷ درصد دانش‌آموزان ما در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند در حالی که علوم پایه زیرساخت‌های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه ریزی لازم برای افزایش توجه به این رشته را نداشته باشیم در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. افزایش سهم دانش‌آموزان رشته ریاضی در هدایت تحصیلی مدنظر است. با افزایش تعداد دانش‌آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک داشته باشیم. رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت‌عدم تقاضا تعطیل شده است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.
البته که مسائلی مانند تبلیغات گسترده برای رشته تجربی، تمایل خانواده‌ها، تبلیغات صدا و سیما و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود که در هدایت دانش‌آموزان برای رشته ریاضی در این چند سال اخیر دچار مشکل شویم. فرزاد سالک نیا، مشاور اضطراب کنکور و هدایت تحصیلی در گفت‌وگو با «ایران» درباره عدم ابلاغ سوابق تحصیلی آموزش و پرورش اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که سوابق تحصیلی برای آموزش و پرورش قابل اتکا نباشد، زیرا امتحانات نهایی باید هماهنگی داشته باشد و عدالت برقرار شود. همچنین باید سؤالات همگی استانی باشند و قاعدتاً این اتفاق باید برای سه سال دبیرستان بیفتد اما هنوز نتوانستند این کار را انجام دهند.
وی افزود: من این تصور را دارم که آنها این قانون را تغییر دهند زیرا نمی‌توانند آن را اعمال کنند و قاعدتاً اگر می‌خواهند از دروس عمومی کنکور کم کنند باید این ویژگی را داشته باشند که سوابق تحصیلی را لحاظ کند اما زیرساخت آن برای سه پایه دبیرستان فراهم نیست. ضمن اینکه طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور  قرار است سوابق تحصیلی مجدداً افزایش پیدا کند اما این با توجه به چه اتکایی است؟
این مشاور هدایت تحصیلی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نمرات دانش‌آموزانی که در مدارس غیرانتفاعی درس می‌خوانند با دانش‌آموزان یک مدرسه دولتی کاملاً متفاوت است. بنابراین سابقه تحصیلی اگر نهایی نباشد اصلاً قابل اتکا نیست و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.
سالک‌نیا افزود: قرار بر این بود که امتحانات دو سال تحصیلی یازدهم و دوازدهم را نهایی کنند تا نمرات آن مستند‌تر و قابل اعتماد‌تر باشد و دانش‌آموزان در حوزه امتحانی حضور یابند نه در مدرسه‌ها. همچنین تصحیح برگه‌های امتحانی هم باید جای دیگری انجام شود، پس این نمره طبیعتاً قابل اعتماد است اما اگر غیر از این صورت باشد چندان قابل اطمینان نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با سوابق تحصیلی بار اصلی این مسئولیت روی دوش آموزش و پرورش قرار می‌گیرد؟ گفت: بله اما من به شما قول می‌دهم که این طرح عملی نمی‌شود و بعد از مدتی می‌گویند زیرساخت آماده نبوده و یک دو سال دیگر آمادگی آن را کسب می‌کنیم.
این مشاور آموزش و پرورش و مشاور هدایت تحصیلی در واکنش به کاهش دانش‌آموزان در رشته ریاضی فیزیک و رسیدن تعداد آنها به حدود ۱۵ درصد اظهار داشت: وقتی ما با دانش‌آموزان و اولیای آنها صحبت می‌کنیم خیلی از آنها دغدغه اشتغال را دارند، زیرا معتقدند در گرایش ریاضی فیزیک و رشته‌های آن شرایط به این دلیل است که باید فرد بعد از فارغ‌التحصیلی صبر کند تا کسی آنها را استخدام کند اما از آنجا که استخدام در کشور ما دشوار است و بنابراین عدم امنیت شغلی باعث می‌شود که دانش‌آموزان از رشته ریاضی فراری باشند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال در رشته انسانی در شاخه‌های روانشناسی و حقوق افراد می‌توانند با کسب مدرک فوق لیسانس دفتر کاری خود را داشته باشند و نیازی به استخدام در ارگانی ندارند ولی متأسفانه رشته‌های ریاضی فیزیک از این شرایط بی بهره است.
سالک نیا در پایان گفت: بنابراین دلیل کاهش استقبال از رشته ریاضی فیزیک به اندازه بیش از ۹۰ درصد به خاطر عدم اشتغال در این رشته است. شاید بپرسید گرایش به تجربی چرا آنقدر زیاد است؟ به خاطر مبالغی است که پزشکان کسب می‌کنند. کسانی که در رشته تجربی تحصیل می‌کنند درصدد آرزوی تقسیم‌بندی شدن در رشته‌های دندان پزشکی، پزشکی و دارو سازی هستند که خیلی از آنها وقتی پذیرفته نمی‌شوند سرخورده می‌شوند. یک عده هم اگر شانس بیاورند در پیرا پزشکی تقسیم‌بندی‌ خواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/22/611253/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها