نگاهی به چرایی افزایش تعاملات کشورهای عربی با ایران

بی‌اعتمادی به امریکا عامل روی آوردن به تهران


گروه سیاسی/ قدم گذاشتن در مسیر تنش‌زدایی از سوی کشورهایی که سابقه روابط غیردوستانه با ایران در منطقه داشته‌اند دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. بر تحلیلگران و کنشگران سیاسی ثابت شده است، جمهوری اسلامی ایران که تسلیم زیاده‌خواهی‌های کشورهای قدرتمند جهانی نشده بی‌تردید در مقابل دولت‌هایی از منطقه که تکیه به امریکا داده‌اند نیز تسلیم نخواهد شد. علاوه بر این موضوع افول ابرقدرتی ایالات متحده نیز باعث شده است تا بسیاری از کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که مسائل خود با کشورهای همسایه را به صورت مستقل و احتمالاً در چهارچوب احترام متقابل حل و فصل نمایند. در همین خصوص یک شبکه امریکایی با پرداختن به تحولات اخیر منطقه خاورمیانه مطرح کرد، علت روی آوردن کشورهای منطقه به رقبای منطقه‌ای‌شان، از جمله مذاکرات مستقیم عربستان سعودی با ایران، بی‌اعتمادی این کشورها به سیاست‌های امریکا در زمینه تأمین امنیت‌ در منطقه است.
دلسرد از حمایت واشنگتن
وبگاه شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی درباره تعاملات اخیر کشورهای عربی با ایران نوشت: از آنجایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال از دست دادن اعتمادشان نسبت به تعهد امریکا در قبال امنیت خود هستند، دو رقیب بزرگ منطقه‌ای سعی دارند کنترل امور را به دست خود بگیرند. سی‌ان‌ان ادامه داد: ایران روز دوشنبه اعلام کرد که پنجمین دور از مذاکرات با عربستان سعودی را اوایل هفته پیش انجام داده است. این شبکه مدعی شده است: در حالی که مذاکرات تا به امروز بر مسائلی نسبتاً جزئی مانند سفرهای زیارتی متمرکز بوده و مقامات در سطح اطلاعاتی در آن شرکت کرده‌اند، احتمال ورود مقامات در سطح وزارت خارجه دو کشور در مذاکرات آتی می‌تواند نشانگر پیشرفتی چشم‌گیر و تمایل به نتیجه رساندن برخی از سخت‌ترین مناقشات منطقه باشد. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حالی که شاهد تمایل رو به افول امریکا به مسائل امنیتی‌شان هستند، اخیراً سعی داشته‌اند خودشان کنترل امور را به دست بگیرند و به دشمنان و رقبای‌شان روی آورده‌اند تا اختلافاتی را حل کنند که می‌تواند اقتصادشان را با نابسامانی و اخلال مواجه کند. این شبکه با اشاره به حمله‌های صورت گرفته به تأسیسات نفتی عربستان و امارات متحده عربی اضافه کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس از واکنش امریکا دلسرد شده و به فکر تجدید نظر در رکن دیرینه روابط امریکا- خلیج فارس افتادند که توجه اعراب به نیازهای انرژی امریکا را در ازای تضمین امنیت آن‌ها، تضمین می‌کرد.
عدم همراهی ویژه با امریکا
این رسانه امریکایی در ادامه به یکی از نشانه‌های فاصله افتادن بین کشورهای عربی و امریکا یعنی واکنش بی‌سروصدای کشورهای حاشیه خلیج فارس به جنگ اوکراین پرداخته و نوشته است: متحدان عربی امریکا از صمیم قلب از موضع دولت بایدن در جنگ روسیه در اوکراین حمایت نکردند و مقامات منطقه‌ای این درگیری را به عنوان تغییر در نظم جهانی تلقی کرده‌اند که در آن ممکن است غرب کمتر از گذشته حرفی برای گفتن داشته باشد. این گزارش می‌افزاید: عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و امارات متحده عربی درخواست امریکا را برای افزایش تولید نفت برای پایین آوردن قیمت نفت خام رد کرده‌ و در عوض اتحاد با روسیه، صادر کننده همکار را برای بالا بردن تدریجی تولید ترجیح داده‌اند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جو بایدن با گذشت بیش از پانزده ماه از دوران ریاست جمهوری‌اش هنوز با هم صحبت نکرده‌اند.
پیشرفت مذاکرات تهران - ریاض
سی‌ان‌ان نوشت: با این حال، هم امارات متحده عربی و هم عربستان سعودی در حال ترمیم روابط‌‌شان در منطقه هستند. در دو هفته اخیر، عربستان سعودی از طریق آتش‌بسی نادر، از گستره جنگش در یمن کاسته و پس از گسست نادر روابطش با لبنان در سال گذشته، دوباره سعی کرده است با این کشور ارتباط برقرار کرده و به آن نزدیک شود. سی‌ان‌ان علاوه بر این نوشت: ازسرگیری مذاکرات [تهران-ریاض] همزمان با رسیدن مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی به مرحله‌ای پیشرفته برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام شده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم پرداختن به نگرانی‌های آنها راجع به ایران در این مذاکرات ناامید شده‌اند و بر این باورند که اعمال نفوذشان روی تهران در قیاس با اهرم فشاری که امریکا به کار می‌بندد، تأثیر چندانی ندارد. این شبکه مذاکرات در حال پیشرفت ایران و عربستان سعودی را به عنوان تلاشی از سوی کشورهای عربی برای حل مستقیم مسائل خود معرفی می‌کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7896/5/611270/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها