بخش غیرنفتی از نفتی بیشتر رشدکرد

رشد اقتصاد در پاییز ۱۴۰۰، ۵,۸ شد


شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی بزرگ رشد 6,4 درصدی داشت

گروه اقتصادی/ تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سومین فصل سال گذشته، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت پس از پنج فصل دوباره از رشد اقتصادی با نفت سبقت گرفته است. درفصل پاییز سال گذشته رشد اقتصادی بدون نفت ۵,۸ درصد اعلام شد و این درحالی است که نرخ رشد با نفت 5,7 درصد محاسبه شده است.طبق اطلاعات ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی، در این فصل به غیر از بخش کشاورزی، رشد تمام گروه‌های اصلی اقتصاد مثبت بوده است. رشد بخش نفت دراین دوره به 5,4 درصد رسیده است. این درحالی است که در دو فصل قبل، این بخش رشد بالاتری داشت که به‌دلیل استفاده از ظرفیت‌های خالی مانده این بخش بود و در پاییز با رشد بیش از 5 درصدی به ثبات رسیده است. پیش از این در نخستین فصل سال 1399 رشد بخش غیرنفتی از نفتی بیشتر بود ولی به‌دلیل شیوع کرونا و آسیب بخش‌های اقتصادی بخصوص خدمات، بخش نفتی اقتصاد سهم بیشتری دراقتصاد داشت.همچنین بخش صنایع و معادن نیز با رشد 3,8 درصدی همراه شده است. در زیرگروه این بخش، صنعت و معدن با رشد 6,5 درصدی رشد بالایی را تجربه کرده است، اما بخش ساختمان به‌دلیل رکود فعالیت‌های ساختمانی رشدی معادل منفی 5,8 درصد داشته است.بخش کشاورزی نیز به‌دلیل رکود فصلی و همچنین تداوم خشکسالی‌ها رشد منفی 2,5 درصدی را به ثبت رسانده است. درمیان گروه‌های اصلی، بخش خدمات با رشد 8,1 درصدی بالاترین نرخ رشد را به نام خود ثبت کرده است. به دنبال مهار نسبی کرونا کسب‌و‌کارها و فعالیت‌های زیرمجموعه خدمات که در دوره همه‌گیری بیشترین آسیب را دیده بودند، با سرعت بیشتری فعالیت خود را آغاز کردند.
رشد 6,4 درصدی شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی بزرگ
برپایه نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی از سه ماهه سوم سال گذشته، شاخص تولید کارگاه‌های صنعتی بزرگ به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور با رشد 6,4 درصدی همراه شده است. این درحالی است که در فصل دوم این سال، این شاخص 1,4 درصد کاهش یافته بود ولی رشد قابل توجه آن در فصل پاییز حکایت از خروج تدریجی اقتصاد کشور از رکود دارد. در نخستین فصل سال گذشته نیز این شاخص برابر با 5.5 درصد رشد نشان می‌دهد.
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درساختمان بیشتر شد
دربخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید بخش شهری کشور اطلاعات بانک مرکزی از رشد 40,9 درصدی حکایت دارد. در سه ماهه اول سال گذشته سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها در بخش ساختمان 57,1 درصد رشد داشت که در فصل دوم سال به 38,9 درصد کاهش یافته بود اما در سومین فصل سال با رشد بیش از 40 درصدی دوباره روند صعودی به خود گرفته است.
روند نزولی بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی
نگاهی به میزان و درصد رشد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی از تیر تا آذرماه سال گذشته نشان می‌دهد که بدهی‌های این بخش به شبکه بانکی روند نزولی به خود گرفته است. در تیر ماه سال گذشته رقم بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی بیش از 643 هزارمیلیارد تومان بوده که نسبت به دوره قبل 35,1 درصد بیشتر شده بود. این رقم در مرداد ماه به 655 هزارمیلیارد تومان با رشد 35 درصدی رسیده است. در شهریور ماه نیز با ثبات نسبی رقم میزان رشد نسبت به دوره قبل به 28,7 درصد رسیده است. در مهر ماه نیز رقم بدهی‌ها به 665 هزارمیلیارد تومان افزایش یافته که رشد 31,6 درصدی داشته است. اما در آبان ماه این رقم به 645 هزارمیلیارد تومان با رشد 25,7 درصدی کاهش یافته است. در آذر ماه نیز رقم بدهی‌ها به 635 هزارمیلیارد تومان رسیده که رشد 20,7 درصدی را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7899/8/611700/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها